یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۵
اسلام مانعی برای قدرت یابی سیاسی زنان نیست

نویسنده کتاب «موانع مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران»، عنوان کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات فراوان برای تالیف این اثر، به نتیجه رسیدم که دین اسلام مانعی برای به قدرت رسیدن زنان در عرصه های سیاسی نیست.\

دکتر زهرا نژادبهرام در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این اثر اواخر دی ماه با مقدمه ای از دکتر غلامعلی توسلی تالیف شد، تصریح کرد: این نوشتار با رویکردی پیمایشی با موضوع دستیابی قدرت زنان و به عنوان پایان نامه دکترا نگاشته شده است.

وی با بیان این که «با توجه به این که این اثر برای نخستین بار در کشور در تحلیل وضعیت مشارکت سیاسی زنان نگاشته شده است» یادآور شد: تاکنون تمامی مطالعات در این زمینه به صورت عام بوده، اما این نوشتار درباره حوزه نخبگی زنان در چارچوب زنانی که نماینده مجلس، معاون وزیر و مقامات مدیریتی بالا کسب کرده اند، صورت گرفته است.

دکتر نژادبهرام افزود: این که چه موانعی باعث شده تا زنان موفق به دریافت شغل های رده بالاتر نشوند و آیا زنان می توانند به مقاماتی نظیر وزارت، ریاست جمهوری و ریاست مجلس برسند، در این کتاب بررسی شده است.

وی تشریح کرد: نوشتار حاضر بر اساس شش رویکرد کیفی از طریق مصاحبه عمقی با 23 مدیر زن کشور در طول 30 سال گذشته صورت گرفته که از میان مصاحبه های انجام شده، 10 مصاحبه و نتایج قوی تحلیل و بررسی در کتاب بیان شده اند .

نویسنده کتاب «موانع مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به این که سوابق این مطالعات در ایران و دیگر کشورها بررسی شده، اظهار داشت: بحث مشارکت سیاسی زنان در ایران، چگونگی حضور و دستیابی به قدرت سیاسی زنان از منظر قرآن کریم و منابع دینی نیز بررسی شده اند.

وی توضیح داد: سه منبع قرآن، تفاسیر علامه طباطبایی بر اساس کتاب «تفسیر المیزان» و «تفسیر نمونه» آیت الله مکارم شیرازی در این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند و استفتائاتی از بزرگان و علمای دین از جمله آیت الله جوادی آملی انجام شده که برخی پاسخ داده و برخی نیز پاسخ نداده اند.

وی یادآور شد: سوال اصلی استفتائات این بود که آیا از نظر شرعی زنان می توانند رییس جمهور ، رییس مجلس و مدیریان ارشد بشوند که جواب این سوال در بخش پیوست کتاب بیان شده است.

نویسنده کتاب «موانع مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به این که نوشتار حاضر اثری تحقیقی با رویکردی تحلیلی و کاربردی است، تصریح کرد: این رساله سال 87 مورد دفاع قرار گرفت و پس از آن نخستین وزیر زن در سال 88 براساس تئوری این کتاب انتخاب شد. 
نظریات این کتاب بر اساس رویکرد تطورگرایی دکتر توسلی در مبحث قدرت داخلی و خارجی انتخاب شده است.

دکتر نژادبهرام یادآور شد: زنان در دستیابی جنبش های سیاسی به انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته اند و اکنون نیز 83 درصد زنان با سوادند و توانایی های خود را در عرصه های مختلفی اجتماعی و سیاسی به اثبات رسانده اند.

نویسنده کتاب «موانع مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران» یادآور شد: این تئوری فارغ از جنسیت بحث می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط