سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
سلامي همه چيز را درباره دوپينگ نوشت

نوسنده و مترجم مجموعه كتاب‌هاي پرورش‌اندام نشر «تلاش» با اعلام خبر پايان يافتن مراحل نگارش اثر جديدش، از چاپ آن تا زمان برگزاري بيست‌ و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در ارديبهشت سال آينده خبر داد.\

صادق سلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «دايرة‌المعارف دوپينگ» حاصل چندين سال تحقيق و پژوهش است كه با حجمي حدود 1400 صفحه منتشر خواهد شد، لذا براي سهولت در چاپ و استفاده بهينه مخاطبان، آن را در قالب دو جلد ارايه خواهم كرد.

وي درباره ويژگي اين اثر اظهار داشت: از آن‌جايي كه مطالعه اين كتاب به آشنايي مختصري از علم پزشكي نياز دارد، روان‌نويسي به‌كار رفته در نگارش مطالب مي‌تواند هر مخاطبي را با فصل فصل كتاب آگاه سازد. همچنين تصاوير به‌روز و دقيق براي مشخص ساختن هر يك از موضوعات، به درك هرچه ‌بيشتر اطلاعات كتاب كمك مي‌كند.

نويسنده تخصصي حوزه پرورش‌اندام در روزنامه‌ها و مجلات تخصصي ورزشي، درباره فصل‌هاي اين كتاب گفت: اثر حاضر در سه فصل طراحي شده است كه هر يك نيز ارايه كننده اطلاعات مختلف و جزيي‌تري‌اند.

مربي رسمي پرورش‌اندام ادامه داد: فصل نخست اين اثر مقدمه‌اي بر استروييد‌ها را شامل مي‌شود و فصل بعدي، پيش از معرفي انواع داروهاي، به ارايه اطلاعاتي كامل در حوزه عوارض جانبي اين داروها مي‌پردازد.

به اعتقاد سلامي، فصل دوم با بيان عوارض منفي دوپينگ نظير تاثير منفي بر سيستم قلبي ـ عروقي، عوارض هموتولوژي، سيستم ايمني بدن، كليه و كبد، عوارض فيزيكي در بانوان و مردان، تاثيرات رواني و مشكلات جنسي، مي‌تواند در قدم نخست مخاطب را با آن‌چه دوپينگ بر بدن وارد مي‌كند، آشنا مي‌سازد. در فصل سوم نيز تمام داروهاي موجود در بازارهاي داخلي و خارجي با ارايه اطلاعات درباره انواع «برند»هاي آن‌ها معرفي شده‌اند.


سلامي افزود: زماني كه ورزشكاري اقدام به اشستباه، از مواد نيروزاي غير مجاز استفاده مي‌كند، بايد نسبت به عوارض آن‌ها آگاهي كامل داشته باشد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به افزايش كلسترول خون، عوارض ايستايي، نارسايي‌هاي كبدي و كليه‌ها، ايجاد جوش‌هاي خطرناك بر روي پوست بدن، خشونت و جرم جنايت كه بسياري از مواقع به دليل عدم تعادل رواني انجام مي‌شود، بي‌خوابي و كاهش شديد ميل و قدرت جنسي اشاره كرد. در اين صورت، ورزشكار هرگز به سمت دوپينگ نمي‌رود. اين مطالب، به اختصار در اين كتاب آورده شده است.

نويسنده كتاب «دوپينگ و داروهاي نيروزا» درباره مراحل نگارش كتاب و منابع آن بيان كرد: كتاب‌هاي روز دنيا، مجلات و تجربيات اشخاص استفاده كننده از اين داروها، از جمله منابع استفاده شده در اين كتابند. همچنين سه كتاب تازه تاليف در اين حوزه را از كشور كانادا تهيه كرده‌ام تا تمام اطلاعات را به‌روز كنم. 

سلامي درباره جلد دوم اين اثر بيان كرد: اين اثر كه به ارايه اطلاعات پيرامون دوپينگ در ادامه مطالب جلد نخست مي‌پردازد، از 12 فصل تشكيل شده است. از جمله اين فصل‌ها مي‌توان به آنابوليك‌هاي غير استروييدي، آنتي استروژن‌ها، آنتي پرولاكتين‌ها، داروهاي مدرن، چربي‌سوزها، افزايش دهنده حجم موضعي و داروهاي پوشاننده تست دوپينگ، اشاره كرد.

محمد‌تقي كاغذچي‌محمدي، مدير مسوول انتشارات تلاش نيز درباره اين اثر گفت: نگارش اين كتاب به تازگي به پايان رسيده است و زماني كتاب از سوي صادق سلامي به دستمان برسد، براي انجام بازخواني و ويرايش كتاب و همچنين مراحل اداري ثبت و مجوز چاپ آن اقدام خواهيم كرد.

وي افزود: تاكنون كتاب ورزشي در كشور با چنين حجم و محتوايي در حوزه منتشر نشده است، اما انتشارات تلاش با تلاش مستمر براي رساندن اين دو جلد كتاب به نمايشگاه بيست و سوم فعاليت مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط