دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
گزينش آثار كتاب سال حوزه، شفاف‌تر شود

حجت‌الاسلام‌ والمسلمين دكتر مسعود آذربايجاني ، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مولف برگزيده يازدهمين دوره كتاب سال حوزه، عنوان كرد:‌ گزينش‌ها در اين همايش بايد عيني‌تر و شاخص‌ها مورد قبول جامعه علمي باشند.\

حجت‌السلام و المسلمين دكتر مسعود آذربايجاني، نويسنده اثر برگزيده «روانشناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز» در رشته علوم تربيتي و روانشناسي درباره عامل انتخاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناشر برگزيده تصريح كرد: يكي از علل اين انتخاب، ارايه آثار متعدد پژوهشگاه در كتاب سال حوزه است.

وي توضيح داد: با توجه به اين كه رويكرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر محور مباحث علوم انساني از ديدگاه اسلام است، دغدغه‌هاي فعلي جامعه نيز به اين مباحث اختصاص دارد، بنابراين پژوهشگاه مورد توجه داوران قرار گرفت. 

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بيان اين كه علت  اجرای ضعيف مراسم كتاب سال حوزه، عدم مديريت صحيح برنامه‌ها بوده است، اظهار داشت: بخشي از مراسم مي‌تواند به سخنراني عده‌اي كه برگزيده شده‌اند، اختصاص يابد تا افرادي كه تمايل دارند، ديدگاه‌هاي خودشان را بيان كنند.

وي با اشاره به اين كه چهار اثر از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در كتاب سال حوزه برگزيده شده‌اند، افزود: كتاب «فقه تربيتي» در دو جلد اثر حجت‌الاسلام و المسلمين عليرضا اعرافي، «روان‌شناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز» اثر خودم، «روانشناسي و تبليغات» اثر حجت‌الاسلام دكتر محمد كاوياني آراني و «تصحيح و چيستي در مكتب صدرايي» اثر حجت‌الاسلام غلامرضا فياضي، برگزيدگان اين پژوهشگاه در كتاب سال حوزه‌اند.

برگزيده كتاب «روانشناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز» در تشريح مباحث اين اثر، گفت:‌ اين كتاب به بررسي پديده دينداري از منظر روان‌شناسي پرداخته، محورهاي «چيستي دين و دينداري، خواستگاه دين، تصوير دينداري، توصيف و آثار دينداري از ديدگاه ويليام جيمز» را بررسي و نقد كرده است.

وي با تاكيد بر اين كه حوزه روان‌شناسي دين، حوزه جديدي‌ است و در اين زمينه آثار فراواني در كشور منتشر نشده، يادآور شد: با توجه به اهميت اين حوزه، در اين كتاب پديده‌ها و مسايل دينداري از رويكردهاي مختلف با نگرش روان‌شناسي در اين كتاب بررسي شده‌اند.

دكتر آذربايجاني، ويليام جيمز را جزو بنيان‌گذاران و سردمداران روانشناسي دين دانست و توضيح داد: از اين نويسنده تنها يك كتاب در سال 1346 در ايران با پنج فصل ترجمه شده است. بنابراين بر آن شدم به آرا و ديدگاه‌اي وي توجه و اهتمام كنم.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ديدگاه جيمز نسبت به دين را مثبت تلقي كرد و بيان داشت: در بحث‌هاي روانشناسي دين، دو رويكرد منفي نظير فرويد و مثبت مانند جيمز، يونگ و واتسون در دنيا وجود دارد. رويكرد جيمز، اين مسيحي پروتستان، با نگاه واقع‌گرايانه همراه است. البته وي دين را امري شخصي مي‌داند.

وي درباره انتقادات وارد بر نظريه ويليام جيمز، توضيح داد: مهمترين نقد بر ديدگاه رويكردگرايانه جيمز وارد است كه از جنبه معرفت‌شناسانه بررسي شده است. همچنين جيمز دين را امري نهادي و عاميانه براي مردم تلقي نكرده و به اين مساله اعتنايي نداشته است. برخي تبيين‌هاي وي درباره تجربه ديني و توصيف‌نهادانه تجربه دين بين «جيمز» و «استيز» مورد انتقاد است.

دكتر آذربايجاني محور اصلي تاليف كتاب را «انواع تجربه ديني» ويليام جيمز دانست و افزود: همچنين از آثاري نظير «فراگماتيسم»، «اراده معطوف به باور» و همچنين مقالات و آثار ديگر وي نيز در تاليف اين كتاب استفاده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط