یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰
کمالی سروستانی: سمیعی سهم به‌سزایی در پرورش محققان جوان دارد

کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌‌شناسی مهم‌ترین فعالیت احمد سمیعی گیلانی را در تدوین دانش‌نامه‌های گوناگون می‌داند و معتقد است این پژوهشگر ادبی نقش به‌سزایی در پرورش شخصیت‌های ادبی جوان کشور که ضامن آینده فرهنگ ایران هستند، دارد.\

کمالی سروستانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ویژگی‌های شخصیتی سمیعی گیلانی گفت: در نحوه برخورد و شیوه کاری سمیعی گیلانی نکاتی که ویژگی پژوهشگران بزرگ یعنی تواضع، نکته‌سنجی، نکته‌بینی، صراحت، دقت و البته سرعت است، دیده می‌شود.

وی با تاکید بر چند جانبه بودن فعالیت‌های سمیعی گیلانی و فعالیت ویژه او در تدوین دانشنامه‌نویسی اظهار داشت: ۹۰ سالگی استاد سمیعی برای اهل فرهنگ، تحقیق و پژوهش نمونه پویایی از فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای است که استاد در طول زندگی خود به آن‌ها پرداخته است. تدوین دانش‌نامه‌های گوناگون نمونه بارز فعالیت اوست.

کمالی سروستانی به فعالیت‌های سمیعی گیلانی در حوزه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: این پژوهشگر ادبی در دهه اخیر بیش‌تر در حوزه‌های دانش‌نامه‌نویسی، ترجمه آثار، و مقدم بر همه این فعالیت‌ها پرورش محققان جوان که در آینده با استفاده از تجربیات او به توسعه فرهنگ ایران کمک کنند، بسیار خوش درخشیده است.

وی یکی از ویژگی‌های برجسته سمیعی گیلانی را تدوین نهادهای فرهنگی برشمرد و تاکید کرد: سمیعی گیلانی از برجسته‌ترین چهره‌های تدوین دانش‌نامه‌های جهان اسلام، زبان و ادب فارسی، منطقه‌ای و تدوین و ویرایش مقالات پژوهشی است.

کمالی سروستانی در پایان افزود: بی‌تردید هیچ شخصیت فرهنگی وجود ندارد که سمیعی گیلانی با آثار او به صورت آفاقی یا انفسی ارتباط نداشته باشد.

احمد سمیعی گیلانی، نویسنده و مترجم و ویراستار، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سردبیر مجله نامه فرهنگستان در ۱۱ بهمن‌ماه ۱۲۹۹ در محله‌ سنگلج تهران متولد شد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته زبان‌شناسی از دانشگاه تهران است.

از جمله آثار او می‌توان ترجمه «دلدار و دلباخته»‌ نوشته ژرژ ساند، «خیا‌ل‌پروری‌ها» اثر ژان ژاک روسو، زندگی‌نامه و تعالیم شیخ ابوالحسن علی‌بن عثمان هجویری‌ نوشته شیخ عبدالرشید، «چومسکی» اثر ‌جان لاینز، «هزیمت یا شکست رسوای آمریکا» نوشته ویلیام لوئیس و مایکل له‌دین، «ساخت‌های نحوی»‌ اثر نعام چومسکی، «دیدرو» نوشته پیتر فرانس و «سالامبو» اثر گوستاو فلوبر را نام برد.

«ادبیات ساسانی»، «آیین نگارش‌»، «شیوه‌نامه دانش‌نامه جهان اسلام»‌، «نگارش و ویرایش» از دیگر آثار تالیفی او هستند.

دبیری مجموعه‌ سخن فارسی که ۱۱ عنوان آن به کتاب درسی دانشگاهی تبدیل شد، ویراستاری مجله‌ نشر دانش و مقالات دانشنامه‌ جهان اسلام، ویراستاری بیش از صد کتاب درسی دانشگاهی، عضویت در مرکز بین‌المللی مترجمان ادبی فرانسه، عضوریت در گروه مشاوران علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سرپرستی و عضویت در هیات علمی فرهنگ آثار ایرانی اسلامی، مدیریت گروه ادب معاصر در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضویت در شورای عالی ویرایش صدا و سیما و عضویت در هیات تحریریه‌ مجله‌ ادب‌پژوهی دانشگاه گیلان از دیگر فعالیت‌هایی هستند که در کارنامه ادبی سمیعی گیلانی در عرصه‌ ادب و فرهنگ فارسی دیده می‌شود.

وی در نخستین دوره‌ جشنواره‌ «چهره‌های ماندگار» به عنوان چهره‌ ماندگار ادب و فرهنگ معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط