شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
محققان حوزوي شايسته مراسم بهتري بودند

حجت‌الاسلام والمسلمين رضا بخشايش، از برگزيدگان يازدهمين كتاب سال حوزه، داوري‌هاي اين دوره از همايش را تخصصي و حرفه‌اي خواند و درباره نحوه اجراي مراسم تقدير از برگزيدگان اظهار داشت: پژوهشگران و محققان حوزوي شايستگي اطلاع‌رساني و مراسم بهتري داشتند./

برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه در گروه دانشي «فلسفه و كلام» به خاطر تأليف كتاب «عليت از نظر كانت» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، برگزاري چنين همايش‌هايي را در حوزه پژوهش و تأليفات حوزوي بسيار موثر دانست و گفت: اين برنامه‌ها علاوه بر اين كه براي مخاطبان آثار گوناگون از اين جهت كه با نويسندگان آشنا مي‌شوند، مفيد است، موجب مي‌شود مولفان نيز جايگاه اصلي خود را بيابند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا در حوزه تأليفات از تمامي ظرفيت‌هاي حوزوي استفاده مي‌شود يا خير؟» پاسخ داد: به دليل اين كه پيش از اين بيشتر كارهايي كه در حوزه انجام مي‌گرفتند، جنبه فردي داشتند، برپايي اين همايش، اطلاع‌رساني و گستره نتايج بيروني آن موجبات انجام فعاليت‌هاي آكادميك و جمعي را با توجه به شناخت نيازها فراهم ساخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين بخشايش درباره اثر خود با عنوان «عليت از نظر كانت» كه به عنوان كتاب برگزيده معرفي شد و انگيزه‌هاي تأليفي‌اش بيان داشت: كانت از افراد برجسته‌ حوزه نظريه‌پردازي است كه از او به عنوان يك فيلسوف ياد مي‌شود، در حالي كه او در حقيقت يك فيزيكدان بود كه نظريات جالب و موثري درباره مبحث عليت ـ كه در فيزيك هم مطرح مي‌شود ـ عنوان كرد. اكنون علاوه بر فلسفه و فيزيك در رشته‌هاي منطق، اخلاق و ... هم نظرات و يافته‌هاي او كاربردهاي فراواني دارند. 

وي افزود: به دليل آن كه «كانت» كوشيد عليت را بررسي كند، او را براي تدوين اثرم انتخاب و تلاش كردم ابعاد گوناگون نظريات او را بررسي كنم، اگرچه در اين اثر مقداري نيز از مبحث اصلي خارج شدم، اما فردي كه بخواهد با كل فلسفه كانت آشنا شود، مي‌تواند اين كتاب را كه بخشي از آن به ارايه نظر ناقدان و شارحان كانت اختصاص دارد، مطالعه كند. در اين راستا كوشيده‌ام كانت را به درستي بشناسم و به ديگران بشناسانم. در مواردي نيز گذري بر فلسفه اسلامي داشتم و ديدگاه‌هاي شهيد مطهري را نيز در اين زمينه عنوان كرده‌ام. تدوين اين اثر بيش از چهار سال به طول انجاميد.

برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه، با انتقاد از اين كه اطلاع‌رساني برپايي مراسم نهايي كتاب سال حوزه و اجراي آن ضعيف بود، گفت: بايد در اين مراسم از مدعوين تقدير مي‌شد، در حالي كه مسوولان تنها به بيان اسامي آنها اكتفا كردند و اين مراسم آن‌گونه كه شايسته بود، برگزار نشد.

وي با بيان اين كه اين برنامه بايد سنگين‌تر برگزار مي‌شد، اظهار داشت: كتاب سال حوزه بايد به جايگاه اصلي خود برسد. در اين راه بايد علاوه بر توجه به اطلاع‌رساني مناسب، از بزرگان حوزه نيز دعوت شود و از ديدگاه‌هاي آنان در برپايي اين مراسم استفاده‌هاي مناسبي صورت گيرد. اين مراسم آن‌گونه كه انتظار مي‌رفت، برگزار نشد و جاي خالي معرفي برگزيدگان به حاضران و ايجاد فرصتي براي تهيه تصاوير دسته جمعي از آنان، به وضوح احساس مي‌شد.

نويسنده و پژوهشگر ديني براي برگزاري شايسته اين مراسم پيشنهاد اختصاص فضاي بيشتر، وسعت آگاهي و اطلاع‌رساني‌هاي كتاب سال و حضور بزرگان، استادان به‌نام و مراجع عظام را خواستار شد و گفت: اين برنامه نيازمند توجهات بيشتري از سوي مسوولان است.

مراسم يازدهمين همايش كتاب سال حوزه پنج شنبه(هشتم بهمن ماه) با حضور رييس حوزه‌هاي علميه و سخنراني آيت‌الله جعفر سبحاني در سالن همايش مدرسه فيضيه دارالاشفاي قم برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط