شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴
«گفتنی‌ها»يي از 45 سال تلاش رسانه‌ای

عبدالرشیدی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر درباره تالیف کتاب «گفتنی‌ها» عنوان کرد: این اثر شامل خاطرات و تجربیات 45 سال روزنامه نگاری، سفر و مصاحبه با افراد مختلف در سراسر دنیا مي‌شود که توسط انتشارات روزنامه اطلاعات در دو جلد منتشر شده است.\

  علی اکبر عبدالرشیدی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که هدف از تالیف این کتاب، انتقال حس و تجربه روزنامه‌نگاری به افراد دیگر در حوزه رسانه است، تصریح کرد: متاسفانه خاطره‌نویسی و زندگی‌نامه‌نویسی در ایران گذشته و حال، مرسوم نبوده و نیست.

وی با اشاره به این که تجارب زیادی از سفر به کشورهای مختلف دنیا و گفت‌وگو با خبرنگاران، تجار، وزرا و شخصیت‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی به دست آورده است، توضیح داد: امیدوارم این اثر راهگشای مطالعات بعدی آیندگان و کسب تجربه برای دیگران در تاریخ شود.

عبدالرشیدی کتاب زندگی‌نامه خود را حاصل تراوشات ذهنی‌اش دانست و افزود: با قرار گرفتن این کتاب در کتابخانه‌ها، دانشجویان و جوانان از آن استفاده خواهند کرد و شاید خاطره‌نویسی در ایران راه خود را پیدا کند.

مترجم کتاب «در چشم طوفان» درباره محتوای این زندگی‌نامه توضیح داد: این نوشتار با خاطرات پنج سالگی‌ام از نظام آموزشی، اجتماعی و سیاسی آن دوران آغاز مي‌شود و با توضیح خاطرات سفر به 36 کشور  ادامه مي‌يابد. برای نمونه، بیان خاطرات سفر به کشور چین در سه دهه 60، 70 و 80 در دوران کمونیست، انتقالی و جدید، همچنین سفر به جزیره «کوری هیدور» در خلیج مانیل و ستاد فرماندهی نیروهای متفقین، بخشی از این خاطرات را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: برای نمونه، خاطرات یکی از مسافرت‌هایم به مسکو، لنینگراد، باکو، یوگوسلاوی، بلگراد و سارایوو، و فروپاشی شوروی سابق را پیش‌بینی کردم که البته در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت، اما در این اثر آنها را به تفصیل بیان کرده‌ام.

وی با بیان این که «این کتاب علاوه بر بیان خاطرات و جهانگردی به ابعاد جامعه‌شناختی، سیاسی و فرهنگی این دوران نیز پرداخته است» تشریح کرد: بخشی از این کتاب به مصاحبه با افراد منحصر به‌فرد تاریخ نظیر «آنتونی پارسونز» سفير انگلستان در ايران قبل از انقلاب اسلامی، «سر دنیس رایت» سفیر انگلستان در جریان کودتای 28 مرداد، «شیخ احمد ذکی یمانی» وزیر نفت اسبق عربستان اختصاص یافته است.

عبدالرشیدی در ادامه افزود: مصاحبه با «شیخ احمد ذکی یمانی» درباره سه مبحث مهم مرگ ملک فیصل، ماجرای گروگان‌گیری وزیران نفت اوپک و نقش صدام در آن و افزایش بهای نفت در سال 1350 پس از کنفرانس تهران، انجام شد. همچنین مصاحبه‌هایی نیز با «فیدل کاسترو»، «سرهنگ قذافی»، « سر الک جفریز» کاشف روش تشخیص هویت از طریق DNA ، «بابی چارلتون» و همچنین خاطره بازدید از ایستگاه فضایی «میر» قبل از پرتاب موشک در این کتاب بیان شده‌اند.

نویسنده کتاب «گفتنی‌ها» با تاکید بر این که مطالعه این کتاب برای افرادی که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند، توصیه می‌شود، اظهار داشت: این تجربه‌ها تکرار نشدنی‌اند، زیرا بسیاری از شخصیت‌های ذکر شده در این کتاب اکنون فوت کرده یا کشته شده‌اند. این کتاب در 860 صفحه‌اي از سی سال قبل تاکنون نگاشته و طی دو سال مراحل آماده‌سازی آن انجام شده است.

وی با بیان این که «مصاحبه‌هایی با مدیران و استادان مختلف در تلویزیون و رادیو انجام داده و آنها در این کتاب جمع آوری کرده است» یادآور شد: به‌تازگي چند نقد توسط افراد مختلف بر این کتاب نگاشته شده که یکی از آنها توسط «هرمز همایون‌پور» در فصلنامه نقد و بررسی کتاب در شماره های 26 و 27 پاییز 88 منتشر شده است.

عبدالرشیدی یکی از ویژگی‌های اين کتاب را شیوه نگارش آن به شكل رمان دانست و توضیح داد: تمامی افراد منتقد کتاب اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، شیوه نگارش اثر را پسندیده و آن را عامل رفع خستگی خواننده دانسته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط