شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
دو کتاب با تصحیح و مقدمه عظیمی منتشر می‌شود

کتاب «سفینه شمس حاجی» از مجموعه جُنگ‌های شعر کهن فارسی و «واسطی‌نامه» زندگی‌نامه و بررسی آثار ابوبکر واسطی با تصحیح و مقدمه میلاد عظیمی به زودی توسط انتشارات سخن منتشر می‌شود._

عظیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «سفینه شمس حاجی» گفت: انتشارات سخن مجموعه‌ای با عنوان «گنجینه سفینه‌های کهن فارسی» را در دست تدوین و انتشار دارد که در ارتباط با جُنگ‌های شعری کهن و کلاسیک زبان فارسی است.

وی ادامه داد: در این مجموعه انجام چند تحقیق و تصحیح درباره برخی از جُنگ‌های شعر فارسی بر عهده من بوده است که «سفینه شمس حاجی» یکی از این کتاب‌ها است.

عظیمی درباره شمس حاجی گفت: شمس حاجی یکی از شاعران و کاتبان قرن هشتم هجری است که از زندگی او آگاهی درستی در دست نداریم. در تذکره‌های مشهور، از او یادی نشده و دیوان او نیز در دست نیست. از این شاعر و به خط او تنها دو جُنگ بر جای مانده است.

وی ادامه داد: یکی از این جُنگ‌ها مورخ 741 هجری است و دیگر 751 هجری. نسخه متعلق به سال 751 هجری تا ۳۰ سال پیش موجود بوده اما از آن زمان به بعد مفقود شده است.

عظیمی به گردآوری سروده‌های شاعران مشهور از جمله سعدی، کمال‌الدین اسماعیل، عطار و نیز برخی شاعران گمنام توسط شمس حاجی در این سفینه اشاره و تصریح کرد: در این کتاب شرحی بر این شعرها نوشته‌ام. از سوی دیگر از زوایای مختلف، ارزش‌های ادبی این سروده ها ارزیابی شده است.

وی توضیح داد: از جمله ارزیابی‌هایی که در این کتاب صورت گرفته می‌توانم به بررسی محتویات جُنگ، فواید و ارزش‌هایی چنین منابعی و همچنین شخصیت و زندگی شمس حاجی اشاره کنم. که حاصل این تحقیق‌ها به همراه مقدمه‌ در کتابی حدود 700 صفحه به زودی منتشر می‌شود.

این پژوهشگر ادبی از انتشار دو سفینه دیگر در این مجموعه خبر داد و گفت: با وجود اهمیت سفینه‌های کهن فارسی اطلاع دقیقی از صاحبان این آثار در دست نیست. در نتیجه دو کتاب دیگر از این مجموعه مربوط به شخصیت ویژه‌ای نیستند و تنها می‌دانیم که متعلق به نیمه نخست قرن هشتم هجری هستند.

عظیمی همچنین اثر دیگری با عنوان «واسطی‌نامه» را در دست انتشار دارد.

وی در توضیح ویژگی‌های این کتاب گفت: «واسطی‌نامه» پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد من بود. این کتاب درباره ابوبکر واسطی، یکی از بزرگ‌ترین عارفان و مفسرین ایرانی در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری است.

عظیمی با تاکید بر گردآوری آثار خطی و چاپی واسطی در این کتاب اظهار داشت: کتاب به زندگی‌نامه و آثار واسطی می‌پردازد. همچنین نوعی تصحیح انتقادی بر آثار واسطی صورت گرفته و شرحی بر برخی از آثار او نوشته‌ام.

تصحیح و تالیف این کتاب حدود چهار سال به طول انجامیده و به زودی توسط نشر سخن منتشر می‌شود.

به تازگی نیز انتشارات مروارید کتابی با عنوان «شط شيرين پرشوكت» (مجموعه‌اي از مقاله‌هاي عباس زرياب خويي) که گردآوری آن بر عهده عظیمی بوده روانه بازار نشر کرده است.

عظیمی در ادامه با اشاره به انتشار این كتاب توضیح داد: به دلیل مقام بالای عباس زریاب خویی و تخصص او در حوزه‌های مختلف فرهنگ ایران و اسلام مقاله‌های او نیز بسیار متنوع و علمی هستند.

وی در پایان یادآور شد: زریاب خویی مقاله‌های بسیار عمیقی به زبان ساده در زمینه ادبیات، فلسفه، نقد و تاریخ دارد که تمام این مقاله‌ها در این کتاب 800 صفحه‌ای گردآوری شده است. 

پیش‌تر در مجموعه 20 جلدی «در ترازوی نقد» انتشارات سخن کتاب‌های «عقاب»، «پادشاه فتح» و «من زبان وطن خویشم» شامل نقد آثار پرویز ناتل خانلری، نیما یوشیج و ملک‌الشعرای بهار به کوشش میلاد عظیمی توسط انتشارات سخن منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط