یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۵
«عقاب»؛ شناختنامه‌ای برای پرویز خانلری

«عقاب»، عنوان دهمین کتاب از مجموعه بيست جلدی «در ترازوی نقد» انتشارات «سخن» است كه هفته گذشته منتشر شد. در اين كتاب مقاله‌ها و یادداشت‌هایی درباره ويژگی‌های شعر خانلری و جنبه‌های فرهنگی زندگی او به کوشش میلاد عظیمی گرد آمده است.\

عظیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «عقاب» گفت: به پیشنهاد اصغر علمی نگارش سه عنوان از کتاب‌های مجموعه «در ترازوی نقد»(نقد و تحلیل شعر معاصر ایران) انتشارات سخن برعهده من بوده است. «عقاب» دهمین عنوان از این مجموعه که به معرفی و نقد آثار پرویز ناتل خانلری، ادیب، پژوهشگر، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی می‌پردازد هفته گذشته منتشر و روانه بازار نشر شده است.

وی در توضیح مجموعه «در ترازوی نقد» اظهار داشت: این مجموعه به تعدادی از شاعران تاثیرگذار و برجسته قرن بیستم می‌پردازد و شامل مجموعه‌ای از مقاله‌ها، یادداشت‌ها و مطالبی است که توسط استادان و محققان برجسته که در هستی‌شناختی شعر تبحر دارند، گردآوری شده‌ است.

عظیمی درباره ویژگی‌ این یادداشت‌ها افزود: یادداشت‌هایی که برای مجموعه «در ترازوی نقد» در نظر گرفته می‌شود به طور صرف انشاء‌نویسی نیستند. بلکه از هرگونه حب و بغض و کلی‌گویی دور بوده و روش‌مند و علمی هستند تا خوانندگان کتاب به شناخت کافی از آن شاعر دست یابند.

وی به تشریح چگونگی روند انتخاب یادداشت‌ها برای کتاب «عقاب» و دو کتاب دیگر از همین مجموعه با عنوان‌های «من زبان وطن خویشم»(نقد اشعار ملک‌الشعرای بهار) و «پادشاه فتح»(نقد آثار نیما) پرداخت و توضیح داد: سعی کردم برای این کتاب‌ها مقاله‌ها و یادداشت‌هایی را انتخاب کنم که با وجود تمرکز بر شاعری خانلری سایر جنبه‌های فرهنگی زندگی او را نیز نشان دهد و خوانندگان کتاب را به شناختی صحیح از این شخصیت برساند.

این نویسنده از خانلری به عنوان محقق، مترجم و نویسنده‌ای بزرگ یاد و تصریح کرد: در این کتاب سعی شده به سایر جنبه‌های زندگی خانلری پرداخته و چکیده‌ای از آراء و نظرات او گنجانده شود. به عنوان مثال در میان مقاله‌های مختلف او نظرش درباره شعر معاصر و یا فرهنگ آورده شده است؛ چراکه او از سنجیده‌ترین داوران و منتقدان ادبی روزگار ما بوده است.

وی یادآور شد: در این کتاب گزیده‌ای از سروده‌های خانلری گنجانده شده است. البته با توجه به این‌که خانلری علاوه بر توانایی سرودن شعر، نظریه‌پرداز قادری نیز بود و مشغله‌ها و دغدغه‌های دیگری نیز داشت نتوانست تمامی استعداد خود را در عرصه شعر شکوفا کند.

عظیمی در ادامه به شخصیت‌هایی چون محمدرضا شفیعی کدکنی،  ایرج افشار و غلامحسین یوسفی به عنوان افرادی که مقاله‌ها و یادداشت‌های آن‌ها در ارتباط با خانلری در این مجموعه آمده است، اشاره کرد و گفت: در این کتاب بخشی با عنوان «ارزیابی‌های کوتاه» شامل خاطرات و داوری‌ها و نظرات کوتاه درباره خانلری در نظر گرفته شده است.

وی در پایان افزود: این کتاب می‌تواند به عنوان یک منبع مناسب برای شناخت خانلری توسط علاقه‌مندان و پژوهشگران استفاده شود.

پرویز ناتـل خانلری متولد اسفند سال ۱۲۹۲ در تهران است. خانلری در سال ۱۳۲۲ جزو اولین گروه دریافت‌کنندگان دكتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران بود. پايان نامه دكترای او با عنوان «تحقیق انتقادی در عروض و قافیه و چگونگی تحول اوزان غزل فارسی» به چاپ رسید.

خانلري از دوران تحصيل دبيرستان، همكاري خود را با مطبوعات آغاز و در سال چهارم متوسطه اشعار و نوشته‌هايش را در مجله مهر منتشر کرد.

وی در شهریور ۱۳۶۹ پس از یک دوره بیماری طولانی در ۷۷ سالگی در تهران درگذشت.

«روان‌شناسی و تطبیق آن با اصول پرورش»، «تحقیق انتقادی در عروض و قافیه و چگونگی تحول اوزان غزل فارسی»، «مخارج‌الحروف»، «تریستان و ایزوت»،‌ «وزن شعر فارسی»، «غزل‌های حافظ»، «سمک عیار»، «چند نکته در تصحیح دیوان حافظ»، «شاهکارهای هنر ایران»، « زبان‌شناسی و زبان فارسی»، «تاریخ زبان فارسی»، «دستور زبان فارسی»، «فرهنگ تاریخی زبان فارسی»، «تصحیح دیوان حافظ»، «داستان‌های بیدپای»، «هفتاد سخن» از جمله کتاب‌هایی هستند که به قلم خانلری تصحیح، ترجمه و یا تالیف شده‌اند. همچنین دو مجموعه شعر با عنوان‌های «ماه در مرداب» و «شعر و هنر» از خانلری منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط