چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۹
«سيماي منابع طبيعي و آبخيزداري ايران» كتاب مي‌شود

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع ايران، با اشاره به اين كه كتابي با عنوان «سيماي منابع طبيعي و آبخيزداري ايران» را در دست انتشار دارد افزود: از آغاز كار سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور تا كنون كتابي كه به مسايل مطرح شده در اين كتاب بپردازند، منتشر نشده است. اين كتاب در هفت فصل گوناگون مسايل مربوط به منابع طبيعي ايران را تشريح مي‌كند.

سيدعطا رضايي، به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ گفت: سلسله جبال البرز و زاگرس، كويرهای مركزی، آبرفت‌ها، كوه‌ها و تپه‌ها در كنار توده‌های مختلف هوا كشورمان را جزو كشورهای مهم با تنوع اقليمی قرار داده، به نحوي كه جغرافيدانان، سرزمين ايران را پل ارتباطی بين اقاليم جهانی ناميده‌اند و اين شرايط موجب شكل‌گيری پوشش متنوع گياهی در اين پهنه وسيع شده است. اين كتاب در هفت فصل گوناگون مسايل مربوط به منابع طبيعي ايران را تشريح مي‌كند.

وي افزود: عرصه حوزه‌های آبخيز كشور را شش ابرحوزه برابر با مساحت كل كشور تشكيل می‌دهد. مساحت منابع طبيعی ايران شامل جنگل، بيابان و بيشه‌زار و درختچه‌زار معادل 83 درصد مساحت كشور است. نخستين فصل اين كتاب اهميت منابع طبيعي ايران، حفظ تنوع زيستي در تغييرات اقليمي و ارزش‌هاي غيربازاري منابع طبيعي را بررسي كرده است.

مديركل ارتباطات علمي كشاورزي ايران گفت: عوامل زیستی و غیرزیستی رویشگاه‌های جنگلی با تاثیرات متقابلی که بر هم می‌گذراند، سبب برقراری و تداوم سیکل حیاتی در جنگل می‌شوند. به عبارتی دیگر، این تاثیرات دینامیک سبب ایجاد مراحل و فازهای تحولی در جنگل می‌شود. فصل دوم اين اثر به بررسي خصوصيات و ويژگي‌هاي جنگل‌هاي ايران مي‌پردازد.

رضايي گفت: فصل سوم كتابش خصوصيات و ويژگي‌هاي رويشگاه‌هاي مرتعي را بيان مي‌كند و در فصل چهارم آن آبخيزداري حوزه‌هاي آبخيز بررسي مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه مزيت‌هاي اقتصادي مناطق خشك و بيابان‌هاي ايران در فصل ششم اين كتاب مطرح شده‌اند و هفتمين فصل آن نيز به مبحث گياهان دارويي و جايگاه و پتانسيل كشور براي توليد گياهان دارويي مي‌پردازد، اظهر داشت: مطالب منتشر شده در اين كتاب تا كنون در قالب كتاب منتشر نشده‌اند. تنها بخشي از مطالب آن به صورت پراكنده و در قالب جزوه‌هاي آموزشي مكتوب شده ‌است.

عضو سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي با بيان اين كه اين اثر حاصل فعاليت‌هاي پژوهشي وي است، عنوان كرد: اثر حاضر به عنوان منبعي علمي است و تمامي افرادي كه در حوزه منابع طبيعي فعاليت مي‌كنند مي‌توانند از آن استفاده كند.

رضايي افزود: همچنين اين اثر مي‌تواند راهگشايي براي ساير محققان و پژوهشگران براي انجام تحقيقات ديگر در حوزه منابع طبيعي و آبخيز داري باشد و كارگزاران و مسوولان اجرايي و برنامه‌ريزي صنعت كشاورزي كشور نيز مي‌توانند از اين كتاب بهره‌گيري كنند.

وي در پايان يادآور شد: كتاب «سيماي منابع طبيعي و آبخيزداري ايران» را براي انتشار به انتشارات پونه سپرده است. اين اثر اكنون مراحل چاپ را طي مي‌كند و به زودي روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها