دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۲
كمبود كتاب‌هاي مستند و علمي درباره جنگ‌هاي ايران باستان

نويسنده كتاب «100 جنگ بزرگ تاريخ» گفت: قلم‌فرسايي و ستايش‌هاي دور و درازي اروپايي‌ها درباره‌ نبرد «‌ترموپيل‌» ارايه داده‌اند، ‌دشواري كار ما در اين است كه ما حتي كتاب مستند و علمي نمي‌نويسيم تا به آن سخن‌هاي دروغين پاسخ بدهيم‌. از اين دانسته‌ها برمي‌آيد كه نگاه آن ها به تاريخ ايران‌، يك سويه است._

علي غفوري پژوهشگر تاريخ و فرهنگ ايران به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: ما اين دشواري را بر خود هموار نمي‌كنيم كه بگوييم خشايارشايي كه اروپاييان مي‌كوشند تا از او فرمانده‌اي شكست‌ خورده بسازند‌، آتن را گرفت. اروپاييان اين رويداد را ناديده مي‌گيرند و در برابر، كوشش مي‌كنند تا صدها ‌صفحه ‌درباره‌ نبرد ‌ترموپيل‌ سياه كنند و آن نبرد كوچك را بزرگ نشان دهند. 

وي افزود: درباره تاريخ جنگ‌هاي فرانسه، انگليس و ديگر كشورهاي اروپايي، كتاب‌هاي فراواني نوشته مي‌شود و بر اساس آن كتاب‌ها فيلم‌هايي همانند «300» مي‌سازند؛  ولي ما آنگونه كه بايد، به تاريخ نظامي خود اهميت نمي‌دهيم و در زمينه نوشتاري كاري انجام نمي‌دهيم كه در خور عرضه به مجامع علمي باشد. 

اين نويسنده به انگيزه نگارش كتاب‌هاي خود درباره جنگ‌هاي ايران پرداخت و گفت: انگيزه من از نوشتن كتاب «تاريخ جنگ‌هاي ايران»، بررسي جنگ‌هايي است كه بارها در تاريخ ايران پيش آمده اما تاكنون تحقيق و پژوهشي درباره آن‌ها صورت نگرفته است. با وجودي كه در دنياي امروز از علم و اقتصاد بسيار سخن مي‌گويند اما به قدرت نظامي و تاريخ جنگ‌ها هم اهميت مي‌دهند. 

وي نمونه‌اي در اين باره مطرح كرد و افزود: براي مثال آنچه هم يونانيان درباره ارتش اسپارت گفته‌اند حقيقت ندارد. درباره نبرد «ترموپيل» هم بيش از اندازه زياده گويي كرده‌اند. درست است كه اسپارت‌ها شيوه‌هاي جنگي پيشرفته‌اي داشتند، اما اين گونه نبود كه در همه جنگ‌هايشان با خشايارشا پيروز شده باشند. اتفاقا اين ارتش ايران بود كه همه جا پيروز بود؛ اما در ترموپيل به مشكل خورد و همين بهانه‌اي به دست يونانيان داد تا در آن باره قلم فرسايي‌ها كنند و اين اتفاق كوچك را بزرگ جلوه دهند. 

به گفته غفوري، متاسفانه در ايران هم كتابي نداريم كه به شيوه علمي به آن ادعاها پاسخ دهد و به اروپايياني كه اين حرف‌ها را تكرار مي‌كنند يادآوري كند كه ارتش خشايار آن قدر قدرتمند بود كه حتي آتن را هم گرفت. اروپاييان كه نگاه يكسويه به تاريخ دارند، اين موفقيت ارتش ايران را ناديده مي‌گيرند.

تاريخ جنگ‌هاي ايران از مادها تا به امروز
كتاب «تاريخ جنگ‌هاي ايران» دربرگيرنده تاريخچه مهم‌ترين نبردهاي تاريخي مردم سرزمين ايران از مادها تا به امروز به قلم علي غفوري، توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است. كتاب «تاريخ جنگ‌هاي ايران» در سيزده فصل و با استفاده از 60 منبع نوشته و تدوين شده است. 

نويسنده در فصل‌هاي اول تا يازده اين كتاب به جنگ‌ها و نبردهاي ايرانيان در دوره‌هاي قبل از هخامنشيان و هخامنشيان، اشكانيان، ساسانيان، غزنويان، ‌سلجوقيان و خوارزمشاهيان، حمله اعراب و مغول به ايران، سه قرن زمامداري مغولان، ظهور و سقوط صفويه و به قدرت رسيدن نادر شاه و سلسله قاجار پرداخته است.

علي غفوري در دو فصل آخر كتاب، موضوع‌هاي توسعه ارتش در دوران رضاشاه و هجوم متفقين به ايران،‌ حمله سراسري ارتش عراق در سال 1359، سال‌هاي اول جنگ تحميلي، عمليات‌هاي زميني و هوايي دفاع مقدس، آزادي خرمشهر در عمليات بيت‌المقدس، سقوط فاو،‌ قبول قطعنامه 598 و ناكامي منافقين در عمليات مرصاد را بررسي كرده و فهرست سرداران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و آمارهايي درباره جنگ تحميلي عراق عليه ايران را آورده است.

100 جنگ بزرگ تاريخ
«100جنگ بزرگ تاريخ» به شرح مختصري از صد جنگ برجسته‌ تاريخ جهان مي‌پردازد. اين جنگ‌ها از دوران‌هاي مختلف تاريخ بشر انتخاب شده‌اند. جنگ‌هاي گردآوري شده در اين مجموعه همگي بر تاريخ سياسي كشورها، ملت‌ها و حتي جغرافياي سياسي دنيا تاثيرگذار بوده‌اند. نخستين نبرد ذكر شده مربوط به عصر باستان و ميان دو دولت آشور و ماد و آخرين آن‌ها مربوط به جنگ دوم خليج فارس (2001 م) است. 

نويسنده، عنصر اول براي انتخاب جنگ‌ها را تاثيرگذاري آن‌ها بر جريان تاريخ ذكر مي‌كند. از برجسته‌ترين نبردهايي كه در كتاب به آن‌ها اشاره مي‌شود مي‌توان نبرد بابل ميان كوروش هخامنشي و پادشاه بابل، جنگ ماراتن بين هخامنشيان و يونانيان، جنگ‌هاي پلوپونز بين دولت- شهرهاي يوناني، حمله‌ اسكندر به آسيا، نبرد كاره (حران) ميان پارتيان و روميان، جنگ‌هاي ايران و روم در عصر ساساني، حمله‌ اعراب مسلمان به ايران، نبرد ملازگرد، جنگ‌هاي صليبي، حمله‌ چنگيز، هلاكو و تيمور به ايران، جنگ‌هاي صدساله در اروپا، فتح قسطنطنيه، نبرد چالدران، واترلو، جنگ‌هاي انقلاب فرانسه، فتح مسكو، جنگ‌هاي اول و دوم جهاني، جنگ ويتنام، نبرد صحرا، جنگ خليج خوك‌ها و جنگ افغانستان را برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط