شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
فراستخواه: با «امر فرهنگی و نحوه مواجهه گفتمان‌هاي ایرانی با آن» مي‌آيم

مطالعات اجتماعی علم و دانشگاه‌پژوهی، موضوعات مربوط به مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، تحقیقات فرهنگی و مطالعات دین از جمله موضوعاتي‌اند که مقصود فراستخواه، نويسنده و پژوهشگر حوزه آموزش عالي در ايران، به آن‌ها مي‌پردازد.

فراستخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آخرین کتاب‌هایی که در دست تاليف دارد، گفت: آن‌چه اکنون به عنوان سیاه‌مشق‌هایی با «صورت کتاب»_و نمی‌دانم تا چه اندازه در «سیرت کتاب»_ دارم روی آنها کار می‌کنم چند حوزه متفاوت را دربر می‌گیرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: نخستين حوزه، مطالعات اجتماعی علم و دانشگاه‌پژوهی است. اکنون از این پرونده یک کتاب منتشر شده است و چهار کتاب نيز در شرف اتمام قرار دارند.

وي با اشاره به اين‌كه در هر یک از اين كتاب‌ها به موضوع یا گروهی از موضوعات دانشگاه ایرانی پرداخته، گفت: تدوین اين کتاب بسیار زمان‌بر است و بسیار سخت است که آدم با همه گرفتاری‌های کاری مانند تدریس هفتگی، پاسخ به دانشجویان و کمک به پایان‌نامه‌های آن‌ها و نیز انجام وظایف حرفه‌ای دیگر مانند تولید مقالات و مانند آن بتواند دمی خلوت كند و مشقی به سیاق کتاب بنویسد و تقدیم جامعه کند.

پژوهشگر حوزه آموزش عالي در ايران، موضوعات تخصصی‌تر و فنی‌تر در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی را به عنوان بخش دوم كارش ذكر كرد و افزود: برای مثال مي‌توانم بگويم الگویی تشخیصی برای سنجش اثربخشی آموزش‌ها در صنعت کشور تولید کرده‌ام که حاصلش را در کتابی به همراه مبانی نظری و نرم‌افزار عملیاتی آن ارائه خواهم كرد. مدل یادگیری سازمانی هم نمونه دیگری از این دست است.

اين استاد دانشگاه، بخش سومي را كه ‌اكنون به آن مي‌پردازد، تحقیقات فرهنگی است. او در اين باره گفت: از سال 1386 بحث‌هایی با دوستان اهل نظر در زمینه واکاوی خلقیات ایرانی داشتیم و هر ماه در این موضوع، از زاویه‌ای طرح بحثی می‌کردم و مورد نقد و بررسی و هم‌اندیشی قرار می‌گرفت كه اکنون آن‌ها را در دست تدوین دارم.

فراستخواه پژوهشی درباره «امر فرهنگی و نحوه مواجهه گفتمان‌هاي ایرانی با آن» در دست تدوين دارد كه هرگاه از کار تدریس و امور روزمره فارغ می‌شود،مشغول آن است.وي در اين باره نيز گفت: عادتم طوری است که خواندن مطالب تازه منتشر شده داخل و خارج برایم دلپذیرتر از تدوین کارهای خودم است. ماجراجویی‌های ذهنی در حوزه اندیشه و آرا و نظریات، انسان را ساعات متمادی در لابه‌لای کتاب‌ها و نشریات یا پشت اینترنت دچار حالت و حیرتی می‌کند که جمع و جور کردن و نوشتن کارهای خودم به کلی از یاد می‌رود و در حاشیه قرار می‌گیرد.

به اعتقاد اين پژوهشگر، همین روحیه چه بسا فرد را به کلی از ارتکاب به نوشتن باز دارد. او افزود: من اين امر را سالیان سال تمرین کرده‌ام و خیلی سازگارترم که بخوانم و ننویسم.

حوزه چهارمي كه اين پژوهشگر را به خود مشغول كرده است، تهیه و تدارک کتاب در باب مطالعات دین است که همواره به آن علاقه‌مند بوده‌ است. وي افزود: کتاب‌هاي در دست تدوین در این حوزه یکی «تدبری در آیات قرآن بر حسب تنزیل زمانی» است که مجموعه مفصلی به حساب مي‌آيد و طی دهه 60 و بعد از آن در جلسات هفتگی با دوستان در میان گذاشته بودم و هم‌اکنون جلد اول از آن دوره را به بنیادی سپرده‌ام و شامل ربع نخست بعثت می‌شود، اما نمی‌دانم کار آماده‌سازی آن به کجا رسیده است. كتاب ديگري هم كه در دست تدوین دارم، درباره نواندیشی دینی است که کاری انتقادی به شمار مي‌رود و دارم روي آن كار مي‌كنم.

دكتر مقصود فراستخواه، عضو هيأت علمي مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در كارنامه‌اش كتاب‌هاي نظير«دی‍ن‌ در چ‍ال‍ش‌ م‍ی‍ان‌ اع‍ت‍ق‍اد و ان‍ت‍ق‍اد»، «ارزیابی کیفیت آموزش عالی در ایران»، «دی‍ن‌ و ج‍ام‍ع‍ه»‌ (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ق‍الات‌)، «دانشگاه ایرانی و مسأله کیفیت»،‌ «دین‌ و ع‍ص‍ر ح‍اضر»، «زبان‌ قرآن»، «س‍رآغاز نواندی‍شی‌ مع‍اصر (دینی‌ و غ‍ی‍ردی‍ن‍ی‌): ت‍اری‍خ‍چ‍ه‌ پ‍ی‍دای‍ش‌ و ب‍رآم‍دن‌ ان‍دی‍ش‍ه‌ ن‍وی‍ن‌ دی‍ن‍ی‌ و غی‍ردینی در ایران‌ و دیگر ک‍ش‍ورهای‌ م‍سلمان‌ن‍شین»، «علم و آموزش عالی در ایران: آنچه باید باشد و نیست» و «هفتاد و سه‌ ملت‌: تأملی‌ در اخ‍ت‍لاف‍ات‌ م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ و م‍سأل‍ه‌ وح‍دت‌» را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها