دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۰
كتابخانه‌اي قرآني در نرم‌افزار «مشكات‌الانوار»

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به اين كه تاكنون نرم‌افزارهاي متعددي در زمينه‌هاي قرآني تهيه و توليد شده‌اند، اظهار داشت: اين مركز درصدد است نرم‌افزار قرآني «مشكات‌الانوار» را در راستاي تأمين نياز جامعه قرآن‌پژوه و در قالب كتابخانه‌اي قرآني توليد كند.\

حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌الله مرتضایی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره انگيزه‌هاي توليد اين نرم‌افزار در مقايسه با ديگر برنامه‌هاي مشابه موجود در بازار اظهار داشت: با اين كه در زمينه‌هاي گوناگون تفسير، ترجمه، ترتيل، قرائت، تجويد و ... نرم‌افزارهاي مشابهي حتي با همين نام توليد شده‌اند، اما آنها، نرم‌افزارهايي كاربردي كه نيازهاي اصلي اين حوزه را تأمين كنند، محسوب نمي‌شوند.

وي از نرم‌افزار «مشكات‌الانوار» به عنوان نرم‌افزاري مهم در زمينه كتابخانه علوم قرآني ياد كرد و بيان داشت: فعاليت گردآوري اطلاعات اين برنامه از سال 82 با مطالعه بيش از 500 عنوان از كتاب‌هاي علوم قرآني كه افزون بر 600 مجلد بوده‌اند، از سوي كارشناسان و پژوهشگران مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي آغاز شده‌است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضایی با بيان اين كه تعداد زيادي از منابع توليدي اين برنامه كامپيوتري به زبان فارسي و تعدادي نيز به زبان عربي‌اند، تأكيد داشت: صاحب‌نظران اين مركز تنها به منابع شيعي اكتفا نكرده‌اند و در تكميل اطلاعات اين نرم‌افزار قرآني، كتاب‌هاي اهل سنت را نيز مورد مطالعه و بهره‌گيري قرار داده‌اند. منابع علوم قرآني كلاسيكي كه اكنون نيز در داخل و خارج از كشور در شمار منابع درسي، در كلاس‌ها تدريس مي‌شوند، از ديگر مآخذ تدوين اين نرم‌افزارند. 

وي داشتن ديدگاهي جامع و همه‌سونگر در تهيه اين نرم‌افزار را از رويكردهاي مركز در ارايه برنامه‌هاي قرآني براي كاربران دانست و اظهار داشت: اين نرم‌افزار كتابخانه‌اي جامع در حوزه علوم قرآني با قابليت‌هاي بالاي پژوهشي و فني است كه ‌كاربران مي‌توانند از تمامي اطلاعات مندرج در آن به صورت تفصيلي و تخصصي استفاده كنند.

كارشناس علوم قرآني درباره منابع و كتاب‌هاي استفاده شده در نرم‌افزار قرآني «مشكات‌الانوار» خاطر نشان كرد: آثار و كتاب‌هاي علوم قرآني «آيت‌الله حاج شيخ هادي معرفت»، نظير «صيانت‌القرآن عن التحريف»، «التفسير و المفسرون»، كتاب‌هاي آيت‌الله سيد علي كمالي‌دزفولي مانند «قانون تفسير»، «شناخت قرآن»، «قرآن ثقل اكبر» و «تاريخ تفسير»، آثار آيت‌الله خويي نظير «تفسير و علوم قرآن، «البيان في‌التفسير قرآن»، آثار علامه طباطبايي مانند «قرآن در اسلام» و «اعجاز در قرآن»، آثار آيت‌الله فاضل لنكراني، استاد سيد محمدباقر حجتي و ... در شمار منابع داخلي تدوين اين برنامه‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضایی كتاب‌هاي «البرهان في علوم‌القرآن» تأليف زركشي، «الادغان في علوم‌القرآن(بزرگترين موسوعه علوم قرآني)» نوشته جلال‌الدين سيوتي همراه با ترجمه فارسي آن، «ترتيب الصور»، «طبقات‌المفسرين»، «مراحل‌العرفان في علوم القرآن» و كتاب «مباحث في علوم‌القرآن» را از مهمترين منابع مكتوب خارجي اين نرم افزار قرآني عنوان كرد.

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امكان جست‌وجو در متن به صورت اجمالي و تفسيري، معرفي منابع به شكل توصيفي(مقابله كتابشناسي توصيفي براي كاربران)، تعيين دامنه بر اساس نام مولف، زبان كتاب، تاريخ تأليف و موضوع كتاب و ... را به عنوان قابليت‌ها و ويژگي‌هاي بارز اين نرم‌افزار قرآني معرفي كرد و گفت: علاوه بر مشخصات كتابشناسي آثار و نسخه‌هاي استفاده شده در اين مجموعه، تصور روي جلد هر نسخه و قابليت‌هاي پژوهشي از ديگر مشخصات و بخش‌هاي اين لوح فشرده‌اند.

وي تهيه بيوگرافي و مشخصات مفسراني كه در اين نرم‌افزار از آثار آنان استفاده شده است را از نكات بارز و اقداماتي خواند كه براي نخستين‌بار در توليد نرم‌افزار استفاده مي‌شود و توضيح داد: در تدوين اين بخش همراه با فعاليتي پژوهشي به استخراج و دسته‌بندي اطلاعات مربوط به مفسران اعم از تاريخ ولادت و محل آن، شاگردان، آثار، مذهب، روش و گرايش تفسيري و ... توجه شده است، اين كار از نكات جالب توجه اين نرم‌افزار قرآني براي تمامي قرآن‌پژوهان و كاربران تخصصي محسوب مي‌شود.

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پايان خاطرنشان كرد: اين مركز در راستاي تحقق اهداف تبليغي و ارايه جامع‌ترين آثار قرآني همگام با پيشرفت تكنولوژي‌هاي كامپيوتري، در نظر دارد، نسخه بعدي اين نرم‌افزار را سال آينده به صورت «دانشنامه علوم قرآني» به جامعه قرآن‌پژوه و متخصصان اين حوزه عرضه كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط