شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
ضرورت شناخت صحيح دين وبيان زيباي آن

يك نويسنده و كارشناس پاسخگويي به مسايل ديني كودكان و نوجوانان و خانواده‌ها در هفدهمين نمايشگاه قرآن، تبيين چگونگي «زندگي ديني» براي نسل جديد را از عمده مسايل اين حوزه خواند و اظهار داشت: شناخت صحيح آموزه‌هاي ديني و زيبا بيان ‌كردن آنها، از راهكارهاي انجام اين امر است.\

حجت‌الاسلام غلامرضا حيدري ابهري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مخاطبان اصلي خود در هفدهمين نمايشگاه قرآن را خانواده‌‌هايي دانست كه درباره كودكان و تربيت آنها سوالاتي دارند يا كودكاني كه در زمينه‌هاي ديني مسايل شبهه‌هايي برايشان ايجاد شده است.

كارشناس پاسخگويي به مسايل ديني در زمينه موضوعات و مسايلي كه بيش از همه نيازمند توجه نويسندگان و كارشناسان‌ هستند، گفت: مساله اصلي اين است كه نمي‌توانيم زندگي ديني را به صورت ملموس براي كودكان و نوجوانان بيان كنيم. ما در حوزه كودك و نوجوان چند سوژه انتخاب كرده‌ايم و به‌طور مرتب و به شكل‌‌هاي مختلف آنها را تكرار مي‌كنيم. بايد با شناخت مسايل نوپديد، راهكارهاي صحيح و علمي در مواجهه با آنها را بياموزيم و به آنها عمل كنيم.

وي ادامه داد: هنوز به درستي نمي‌دانيم زيست ديني چيست و آموزه‌هاي ديني در مدرسه و در رابطه با پدر و مادر چه نقشي دارند؟ اين موضوعات را مي‌توانيم به شكل محسوس‌تري براي كودكان و نوجوانان بيان كنيم.

نويسنده كتاب «همراه نهج البلاغه» راه‌ پرهيز از افراط و جلوگيري از دين‌زدگي در اين وادي را شناخت صحيح خانواده از مباني ديني عنوان كرد و گفت: اگر دين را با زيبايي‌هاي آن بيان كنيم، اين مشكل ايجاد نمي‌شود. بايد دين و آموزه‌هاي آن را با تمام امتيازات و فوايدي كه دارد، براي كودكان تبيين كنيم. اگر قدرت تبيين مربيان و اوليا افزايش يابد، مخاطبان با اشتياق بيشتري متاعي را كه آنان عرضه مي‌كنند، مي‌پذيرند.

نويسنده كتاب «پرسمان قرآنی کودک» درباره چگونگي نيازسنجي‌ و نحوه بيان مطالب در مواجهه با سلايق گوناگون، اشتراك نهاد و فطرت را در تمامي انسان‌ها را يادآور شد و گفت: در عرصه تبليغ ديني مي‌توانيم به مجموعه قالب‌هايي دست يابيم كه تقريباً براي عموم مردم مطبوع‌اند. البته من سليقه‌ها را انكار نمي‌كنم. اگر سليقه‌اي هم باشد، در اين حوزه فردي زيبا و ديگري، زيباتر را مي‌بيند و اين‌گونه نيست كه كسي زيبا و كسي زشت را انتخاب كند.

وي توضيح داد: اگر اثري را كه عرضه مي‌كنيم، با اقبال و موفقيت همراه نباشد، يعني كار ما استانداردهاي لازم را نداشته است. البته  اكنون در حوزه دين، آثار موفقي وجود دارد که خانواده‌ها با تمامي سليقه‌ها از آن استفاده مي‌كنند و آنها را مي‌پسندند.

كارشناس پاسخگويي به مسايل ديني كودكان و نوجوانان نمايشگاه بين‌المللي قرآن بيان داشت: متاسفانه بسياري از ما تلقي درستي از كار مذهبي نداريم، ضرورت تأليفات مذهبي را نمي‌دانيم و با دامنه‌هاي تأثيرگذاري آن آشنا نيستيم. اين موضوع باعث مي‌شود نتوانيم كار خوبي عرضه كنيم. كارشناسان و توليدگران اين عرصه با آگاهي و شناخت صحيح مسايل و توانايي‌هاي خويش مي‌توانند گام‌هاي مثبتي بردارند. اكنون نير آثار با ارزشي در اين حوزه داريم كه مي‌تواند پاسخگوي نياز بسياري از خانواده‌ها و فرزندان آنها باشد.

اين كارشناس ديني كه در اغلب دوره‌هاي نمايشگاه در بخش پاسخگوي پرسش‌هاي بازديدكنندگان حضور داشته است، رشد كيفي نمايشگاه امسال را در مقايسه با دوره‌هاي قبل چشمگيرتر خواند و افزود: نمايشگاه امسال شروع خوبي داشت و با اندوخته‌اي از تجارب دوره‌هاي گذشته توانست بسياري از كمبودها را برطرف سازد.

هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تا 23 شهريور ماه از ساعت 16 تا 23 و روزهاي تعطيل از ساعت 14 تا 23 در مصلاي امام خميني(ره) پذيراي علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط