سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
ديدگاه‌هاي فلسفي ملاهادي سبزواري در «دروس شرح منظومه»

مدير موسسه بوستان كتاب از برگزاري نشست بررسي و معرفي كتاب «دروس شرح منظومه» آيت‌الله انصاري‌شيرازي خبر داد و گفت: اين جلسه نخستين جلسه از برگزاري جلسات نقد و بررسي كتاب اين موسسه است كه با هدف ترويج فرهنگ نقد كتاب انجام مي‌شود._

حجت‌الاسلام محمدكاظم شمس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين موضوع اظهار داشت: موسسه فرهنگي بوستان كتاب در نظر دارد از ابتداي سال تحصيلي 1388 يعني اوايل مهرماه، هر هفته يكي از كتاب‌هاي اين موسسه را كه در موضوعات گوناگوني تدوين شده‌اند، در جلسه‌اي با حضور نويسنده اثر، كارشناسان موسسه و صاحب‌نظران اين حوزه، نقد و بررسي كند.

وي افزود: براي ايجاد فرهنگ نقد و بررسي كتاب‌ها و آثار ارزشمند و با هدف ايجاد زمينه‌اي براي تأليف و ترجمه آثار فاخر به اين اقدام مبادرت شده است و مي‌كوشيم از اين طريق نويسندگان را با نقاط قوت و ضعف خود بيش از پيش آگاه كنيم تا در تأليفات بعدي با نگاه بهتري قلم زنند.

مدير موسسه بوستان كتاب با بيان اين كه در اين راستا برنامه تجليل از آثار فاخر و ارزشمند نيز در اين جلسات صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: نخستين كتاب مورد بررسي اين سلسله نشست‌ها، كتاب «دروس شرح منظومه» اثر آيت‌الله يحيي انصاري شيرازي است كه در آن براي اولين بار مضامين كتاب «شرح منظومه ملاهادي سبزواري» به زبان فارسي شرح و تنظيم شده است.

حجت‌الاسلام شمس يادآور شد: كتاب ملاهادي سبزواري كه در زمينه فلسفه، حكمت و منطق است، سال‌هاست كه در حوزه‌هاي علميه و رشته روان‌شناسي دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود.

وي افزود: ملاهادي سبزواري از شاگردان صدرالمتألهين شيرازي بود و كتاب 9 جلدي خود را بر اساس كتاب «اسفار اربعه» اين انديشمند فلسفي به زبان عربي به رشته تحرير در آورد. اما بعد به دليل حجم مطالب و سنگيني آنها تصميم گرفت خلاصه‌اي از اين مجموعه را به صورت چكيده مباحث و در قالب شعر تنظيم كند، سپس كتاب «شرح منظومه» را به عنوان شرحي بر كتاب «منظومه» را دو دو بخش نوشت. 

مدير انتشارات حوزه دين و انديشه درباره اين كتاب توضيح داد: بخش نخست كتاب منظومه به منطق اختصاص دارد و حدود يك چهارم حجم اين نوشتار را در برمي‌گيرد. بخش دوم نيز كه تبيين كننده مضامين حكمت و فلسفه است، سه‌چهارم باقي‌مانده اثر را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي با بيان اين موضوع كه اين اثر تاكنون به زبان فارسي ترجمه نشده بود، توضيح داد: آيت‌الله شيرازي بيش از چهار سال به تدريس اين كتاب در حوزه‌ علميه اشتغال داشت. نوشتار حاضر مجموعه بيانات وي است كه بر روي بيش از 600 نوار ضبط و پس از مراحل پياده‌سازي و ويرايش به تأييد وي رسيد و پس از شش سال فعاليت مداوم از سوي كارشناسان موسسه بوستان كتاب منتشر شد.

حجت‌الاسلام شمس، خاطرنشان كرد: شرح منظومه حكيم ملاهادي سبزواري، از آثار برجسته ميراث فلسفه و حكمت اسلامي است كه با چيره دستي كامل، مباحث حكمي و فلسفي در آن تبيين شده‌اند. البته از همان آغاز نگارش اين كتاب، شرح‌هاي متعددي بر آن نوشته شده كه هر يك ويژگي خاصي دارند.

كتاب «دروس شرح منظومه» آيت‌الله انصاري‌شيرازي پس از چاپ دوم و استقبال فراوان از سوي علاقه‌مندان به اين حوزه، در آستانه چاپ سوم قرار دارد. اين اثر كتاب برگزيده نخستين جشنواره «مرزباني وحي و خرد» در سال1387 شد.

وي تصريح كرد: اين نشست با حضور آيت‌الله حسن ممدوحي از استادان فلسفه حوزه علميه و از شاگردان آيت‌الله انصاري، شيرازي، آيت‌الله جوادي، آيت‌الله حسن‌زاده و آيت‌الله طباطبايي، حجت‌الاسلام و جمعي از كارشناسان و صاحب‌نظران اين حوزه برگزار خواهد شد.

وي يادآور شد: اين برنامه در راستاي تجليل از تلاش‌هاي علمي آيت‌الله انصاري شيرازي، ساعت 30/10 تا 30/12  پنج‌شنبه، چهارم تيرماه در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي، طبقه چهارم، سالن همايش‌ها برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط