چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۱
سير 100 ساله باستان‌شناسي ايران كتاب مي‌شود

400 هزار برگ سند راكد باستان‌شناسي، دربرگيرنده فعاليت‌هاي باستان‌شناسي سرزمين كهن ايران و تحول آن در 100 ساله اخير در قالب كتاب گردآوري مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيدمهدي موسوي، سرپرست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، حسن فاضلي رئيس پژوهشکده باستان‌شناسي و جمعي از كارشناسان اين پژوهشگاه، ساماندهي اسناد راکد باستان‌شناسي ايران از دوره قاجار تا پهلوي دوم را در مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري آغاز كرده‌اند.

مدير روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري به «ايبنا» گفت: قديمي‌ترين سند اين مجموعه، تاريخ 1287 هجري شمسي را بر پيشاني دارد.

زيور موسوي خويي خاطرنشان كرد: تدوين کتاب سير تحول باستان شناسي ايران بر پايه داده‌هاي باستان‌شناسي، يكي از پروژه‌هايي است كه بر اساس اطلاعات يكصدسال گذشته تدوين و بعد از بررسي‌هاي لازم منتشر مي‌شود.

وي افزود: تهيه جدول اطلاعات باستان‌شناختي پيش از تاريخ، دوره تاريخي و دوره اسلامي نيز در تاريخ باستان‌شناسي گردآوري خواهد شد. در عين حال، تکميل اطلاعات بر پايه گزارش‌ و کاوش‌هاي باستان‌شناسي نيز در برنامه‌هاي پژوهشکده باستان‌شناسي قرار دارد. 

دكتر سيدمهدي موسوي، سرپرست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در بازديد از چگونگي روند ساماندهي پرونده‌هاي راکد باستا‌ن‌شناسي، بر تشکيل گروه‌هاي کارشناسي و تامين تجهيزات لازم تاکيد کرده است.

دکتر جواد نيستاني مدير مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: اهميت ساماندهي اين پرونده‌ها، بررسي اين اسناد از جنبه‌هاي خوشنويسي، سير تحول بايگاني، مکاتبات اداري، مهرنامه‌ها و صاحب امضاها، نوع گزارش‌نويسي و تهيه اقلام در تک تک پرونده‌ها، اطلاق اشياي يافت شده از حفاري‌هاي باستان‌شناسي و... بسيار با اهميت است.

وي به تاريخچه باستان‌شناسي اشاره كرد و گفت: تاريخچه باستان‌شناسي، حفاظت و مرمت را جز با استخراج داده‌هاي اين اسناد نمي‌توان نوشت. اين اسناد علاوه بر موضوعات حفاظت، مرمت و فعاليت‌هاي باستان‌شناسي در 100 ساله اخير حاوي اطلاعاتي از ديوان‌سالاري دوره‌هاي قاجار، پهلوي اول و دوم و قوانين جاري در گمرک دوره‌هاي ياد شده است و مجموعه ارزشمندي به‌شمار مي‌آيد.

به گفته مدير مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، اين اسناد با توجه به اسناد موجود در نخست وزيري وقت ايران و مرکز اسناد و کتابخانه ملي ايران و هم‌پوشاني آنها مي‌تواند منبع کاملي براي نگارش تاريخچه تحول باستان‌شناسي در ايران باشد.
 
نيستاني با توجه به قدمت اسناد ياد شده گندزدايي مجموعه را از اهم برنامه‌هاي اين ساماندهي برشمرد و افزود: در اين راستا با همکاري پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي فرهنگي اقداماتي آغاز شده و گروهي از کارشناسان مرکز ياد شده مسووليت اين امر را عهده‌دار شده‌اند.

همچنين معاون مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري با ارايه گزارشي از روند بررسي‌هاي اوليه اسناد راکد باستان‌شناسي ايران ساماندهي فيزيکي، اسکن و رقومي کردن اسناد و مدارک موجود، نمايه‌سازي و چکيده‌نويسي و تهيه بانک اطلاعاتي را از جمله اقداماتي برشمرد كه در اين مجموعه صورت مي‌گيرد. بانک اطلاعاتي اين اسناد در مرحله اول به صورت شبکه داخلي خواهد بود.

اسماعيل پولادي خاطرنشان كرد: اين اسناد در مرکز باستان‌شناسي وقت ايران و پس از آن در اداره ميراث فرهنگي استان تهران نگهداري مي‌شده است.

به گفته وي بناهاي تاريخي، حفاري‌هاي علمي، مراسلات وزارتخانه ها و ادارات، اداره گمرکات، عتيقات مرکز، نظام‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، اجازه‌نامه‌هاي حفاري، ترفيعات، بودجه‌هاي تخصيصي حفاري‌ها و در خواست مدال‌هاي نشان موضوعات مندرج در اسناد 400 هزار برگي است.

معاون مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: با بررسي اين اسناد مي‌توان فهميد که ماشين تحرير از چه زماني وارد مکاتبات اداري شد و جاي دست خط و خوشنويسي را گرفت.

در اين اسناد دست خط و امضاهايي از گدار، اشميت، ايرج ميزرا نخستين رئيس اداره عتيقات در وزارت معارف، محمدتقي مصطفوي دومين رئيس تشکيلات باستان‌شناسي و سومين مدير موزه ايران باستان ( موزه ملي فعلي) و... به چشم مي‌‌خورد.

کتابخانه و مرکز اسناد تخصصي پژوهشکده باستان‌شناسي به همت شادروان دکتر مسعود آذرنوش، 19 بهمن 1381 تأسيس و با 225 عنوان کتاب آغاز به کار کرد و تا امروز موفق به گردآوري منابع فارسي و غير فارسي شده است. موضوع‌هاي كتاب‌هاي اين كتابخانه در زمينه باستان‌شناس، تاريخ وجغرافيا، قوم باستان‌شناس، زمين‌شناسي، هنر باستان‌شناسي، تاريخ و... است.

از جمله اهداف اين کتابخانه، ارايه خدمات اطلاع‌رساني و تسهيل فعاليت‌‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي درباره باستان‌شناسي است و در راستاي تحقق آن، در امر گردآوري، حفظ، نگهداري و اشاعه اطلاعات به طور اختصاصي در زمينه باستان‌شناسي و به طور اعم در ساير رشته‌هاي مرتبط، فعاليت مي‌کند.

کتابخانه و مرکز اسناد تخصصي پژوهشکده باستان‌شناسي براي سفارش كتاب و دريافت منابع و نيز کپي از منابع ناياب، با کتابخانه‌ها و موسسات تحقيقاتي مانند کتابخانه موزه ملي، موسسه باستان‌شناسي آلمان، موسسه ايفري، موسسه شرق‌شناسي آمريکا، موسسه باستان‌شناسي انگليس و... در ارتباط است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط