دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۷
دوفصلنامه كتاب شيعه منتشر مي‌شود

رييس موسسه كتابشناسي شيعه از آغاز انتشار دوفصلنامه كتاب شيعه از سوي اين موسسه تا پايان فصل تابستان خبر داد.\

حجت‌الاسلام رضا مختاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن اشاره به فعاليت‌هاي موسسه كتابشناسي شيعه، اظهار داشت: اطلاع‌رساني و نقد كتاب‌ها و كتابشناسي‌هايي كه درباره شيعه منتشر مي‌شوند، از مسايل مهم در حوزه كتابشناسي شيعه‌اند.

وي دوفصلنامه كتاب شيعه را مجموعه‌اي مفصل كه حاوي 20 فصل خواهد بود، برشمرد و يادآور شد: تنها يكي از اين 20 فصل به فعاليت‌هاي موسسه كتابشناسي شيعه اختصاص دارد.

رييس موسسه كتابشناسي شيعه انتشار اين مجله را اقدامي براي آگاه‌سازي اهل فن درباره كتابشناسي‌ها و فهرست‌هاي منتشر شده در ارتباط با شيعه دانست و اضافه كرد: اين مجله حاوي اطلاع‌رساني و نقد تركيبي از كتاب‌ها و اشخاصي است كه براي شيعه مطرح بوده و هستند.

وي با بيان اين كه بسياري از كتاب‌هاي منتشر شده درباره شيعه به زبان عربي است، اظهار داشت: اين مجله نيز به دو زبان فارسي و عربي به محققان عرضه خواهد شد.

مختاري اظهار اميدواري كرد نخستين جلد از مجله كتاب شيعه در نيمه اول سال جاري منتشر شود.

وي با اشاره به ساير فعاليت‌هاي موسسه كتابشناسي شيعه، ادامه داد: از جمله طرح‌هاي در دست انجام اين موسسه تحقيق «اعيان الشيعه»‌ است كه به قلم سيدمحسن امين نوشته شده است.

رييس موسسه كتابشناسي شيعه از «مع موسوعات رجال الشيعه» به عنوان يكي از آثار در دست انتشار اين موسسه ياد و خاطرنشان كرد: اين كتاب به قلم سيدعبدالله شرف‌الدين فرزند علامه سيدعبدالحسين شرف‌الدين نوشته شده است.

وي با اشاره به موضوع اين كتاب اظهار داشت: «مع موسوعات رجال الشيعه» كه به زبان عربي نوشته شده، حاوي نقد و بررسي كتاب‌هاي مهم شيعه در تراجم و كتابشناسي مانند اعيان‌الشيعه است.

مختاري با بيان اين‌كه اين كتاب در سه جلد به زبان عربي منتشر خواهد شد، اضافه كرد: مجموع صفحات اين كتاب به دو هزار صفحه مي‌رسد.

وي با اشاره به بررسي هشتكتاب بزرگ شيعه از سوي سيدعبدالله شرف‌الدين در مع موسوعات رجال الشيعه از «اعيان الشيعه»‌ و «الذريعه» به عنوان دو عنوان از برجسته‌ترين كتاب‌هاي بررسي شده در اين مجموعه ياد كرد.

وي تصريح كرد: اين هشت كتاب مختص دوره تاريخي خاصي نيستند.

رييس موسسه كتابشناسي شيعه همچنين با اشاره به تصحيح و تحقيق هشت فهرست تاريخي كتاب‌هاي شيعه از سوي اين موسسه اظهار داشت: اين مجموعه تصحيح‌ شده در سه جلد عرضه خواهد شد.

وي با اشاره به محتواي اين كتاب‌ها اظهار داشت: «فهارس الشيعه» دربردارنده فهرست‌هايي از كتاب‌هايي است كه در قرون 4 و 5 هجري قمري منتشر شده‌اند. اين كتاب‌ها منبع شيخ طوسي و نجاشي بوده‌اند.

مختاري با بيان اين‌كه اين فهرست‌هاي هشت‌گانه كاملا از بين رفته‌اند و نسخه‌اي از آنها وجود ندارد، اظهار داشت: اين فهرست‌ها با استفاده از منابع مورد اشاره در كتاب‌ها بازسازي مي‌شوند.

وي اضافه كرد: اين مجموعه سه جلدي در هزار و 500 صفحه منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها