شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
سرانه کتابخوانی در كشور دو و نيم برابر مي‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر ارشاد از اختصاص یک حکم از 20 حکم جدید مربوط به بخش فرهنگی برنامه پنجم توسعه به حوزه کتاب و کتابخانه خبر داد و گفت: بر اساس این حکم سرانه فضای مطالعه ایرانیان از 2/1 متر مربع به سه متر مربع می‌رسد._

مجید یارمند در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب گفت: در برنامه پنجم توسعه نظام جمهوری اسلامی، برای بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیش‌بینی‌هایی شده است. برنامه حوزه فرهنگ 20 حکم جدید دارد که یکی از آن‌ها به کتاب و کتابخانه مربوط می‌شود. بر اساس این حکم، سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی کشور، از 2/1 متر مربع فعلي برای 100 نفر، به سه متر مربع تا پایان سال 1393 می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: البته در این شاخص هنوز از بسیاری از کشورها که سرانه فضای مطالعه 9 تا 10 متری را دارند، بسیار عقبیم. 

به گفته وی، بر اساس این حکم تا پایان برنامه پنجم توسعه سرانه کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها از نیم نسخه فعلي برای 100 نفر به 5/1 نسخه می‌رسد. 

یارمند با اشاره به این‌که تحقق اهداف کتابخوانی برنامه پنجم به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این حکم در کمیسیون اولیه تصویب شده و تا پایان خرداد سال جاري به تصویب کمیسیون عالی برنامه پنجم توسعه خواهد رسید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر ارشاد، همچنين با اشاره به این‌که در طرح جامع مصوب در هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناطق محروم توجه خاص شده است افزود: توسعه کتابخانه‌های مساجد و ساخت کتابخانه در جوار امام‌زاده‌ها و بقاع متبرک، در پیشبرد اهداف برنامه پنجم توسعه موثر است.

یارمند تاکید کرد: کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه فرهنگی کشور ظرفیت‌های خوبی دارد؛ ولی هنوز مطلوب نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط