چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
نمايشگاه، عامل بازتاب فعاليت‌هاي فرهنگي ايران در جوامع بين‌المللي است

نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به رويكردها و اهداف اساسي برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، گفت: رسالت اصلي نمايشگاه كتاب، تنها فروش كتاب نيست، بلكه اين نمايشگاه بايد زمينه‌اي براي آشنايي با آخرين تحولات عرصه كتاب باشد. علیرضا محجوب،همچنين افزود:مشكل اصلي ما كتابخواني، اصول و عمليات كتابداري است، يعني بايد نشست‌هاي متعدد نقد و بررسي كتاب و كارگاه‌هاي گوناگون كتابداري در اين نمايشگاه‌ها برگزار شود تا چنين مجامعي بيش از پيش به رسالت اصلي خود نزديك شوند./

علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به رونق بيشتر هرساله نمايشگاه كتاب در مقايسه با دوره‌هاي قبل گفت: با توجه به استقبال‌هاي فراواني كه از سوي بازديدكنندگان نمايشگاه صورت مي‌گيرد، مي‌توان اميدوار بود برگزاري چنين برنامه‌هايي علاوه بر تقويت پايه‌اي بنيان‌هاي فرهنگي جامعه، موجب بازتاب‌ فعاليت‌هاي فرهنگي ايران در جوامع بين‌المللي شود.

وي پيشنهاد داد نمايشگاه‌هاي موسمي و فصلي نيز در شهرهاي مختلف كشور برگزار شود. محجوب گفت: با وجود حجم تراكمي كه در ايام برگزاري نمايشگاه كتاب تهران شاهد آن هستيم و بسياري از بازديدكنندگان به سختي موفق به ديدن يا خريد آثار مورد نظرشان مي‌شوند، گسترش نمايشگاه‌ها مي‌تواند گام بزرگي در عرصه كتابداري و كتابخواني باشد. 

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه اكنون تنها به بسط و گسترش كتابفروشي در ايران مي‌پردازيم، گفت: مشكل اصلي ما كتابخواني، اصول و عمليات كتابداري است، يعني بايد نشست‌هاي متعدد نقد و بررسي كتاب و كارگاه‌هاي گوناگون كتابداري در اين نمايشگاه‌ها برگزار شود تا چنين نمايشگاه‌هايي به رسالت اصلي خود بيش از پيش نزديك شوند. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره نحوه برگزاري چنين نشست‌هايي، اظهار داشت: بايد از گروه‌هاي مختلف و متخصصان اين حوزه به اين بهانه دعوت شود تا در جريان آشنايي با نمايشگاه، اصول نوين كتابداري را آموزش دهند و آموزش ببينند. 

وي متذكر شد: كتابداري امروز مدرن شده است؛ همان‌گونه كه بن كتاب كه پيشتر فقط كاغذي بود، اكنون به شكل‌هاي گوناگون در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد، اقدامات جديد ديگري نيز در اين عرصه انجام شده و نشان‌دهنده اين موضوع است كه فعاليت‌هاي ديگري نيز بايد صورت گيرد. ما با رخ‌دادهاي فرهنگي دنيا فاصله زيادي داريم كه بايد كاهش يابد.

محجوب با اشاره به فعاليت‌هاي متنوعي كه يك كتابخانه مي‌تواند انجام دهد، گفت: كتابخانه‌هايي در دنيا ديده‌ام كه متجاوز از 25 يا 26 فعاليت ديگر در كنار عرضه كتاب انجام مي‌دادند كه برخي از آنها حتي ممكن است از نظر ما مربوط به حوزه كتاب نباشد، نظير پخش فيلم در كتابخانه‌ها. در آنجا سالن فيلم در كتابخانه وجود دارد و گاهي درباره يك موضوع انتخابي، فيلمي مرتبط ارائه مي‌شود. 

وي با بيان اين كه بسياري از كتابخانه‌ها در كنار ديگر فعاليت‌هاي خود، كارهاي آموزشي نيز انجام مي‌دهند، تصريح كرد: نمايشگاه كتاب كه سمبلي در ارايه آخرين تحولات كتاب است، بايد در اين حوزه پيشگام باشد و به عنوان الگويي در اين عرصه فعاليت كند. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پايان با اشاره به هدف نهايي برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب يادآور شد: بايد در برگزاري نمايشگاه‌ها، مطالعه و پژوهش‌هاي بيشتري صورت گيرد تا با خدماتي كه براي ترويج و اشاعه فرهنگ كتابخواني انجام مي شود،بيشتر آشنا شويم.

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت ماه با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي امام خميني (ره) تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط