شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۴
ايرانيان همواره  نماد بازگشت آفرينش به روشنايي را گرامي مي دارند

ايرانيان با برگزاري جشن فرارسيدن بهار و نوروز، به گونه‌اي نمادين و نهانگرايانه، بازگشت آفرينش را به روشنايي‌ها و پاكي‌هاي آغازين،گرامي مي دارند و رهايي هستي را از چنگ تيرگي و سرما كه برجسته‌ترين نشانه‌هاي اهريمن است، بزرگ مي‌دارند.\

دكتر «ميرجلا‌الدين كزازي» استاد دانشگاه با بيان اين مطلب به بهانه كتاب تازه انتشار يافته «در آسمان جان» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: «در ميانه جشن‌ها و آيين‌هاي پرشمار و ديرينه شادماني، تنها جشني كه چونان جشن فراگير و همگاني ايراني باشكوه و والايي پارينه هنوز برگزار مي‌شود، جشن و آيين نوروز است. اين آيين و جشن كه آغاز آن در تاريكي‌هاي تاريخ نهان گشته است، بزرگترين جشن ايرانيان است و همواره، از زمان پيدايي تا كنون، تيره‌هاي گوناگون ايراني آن را پرشور و باورمند برپاي داشته‌اند و مي‌دارند.»

وي در ادامه سخنانش افزود: «ارج و ارز اين جشن و آيين خجسته تا بدان پايه بوده است كه شهرياران هخامنشي شهرواره‌اي شگفت و نمادين را كه امروز تخت‌جمشيد ناميده مي‌شود، به آهنگ برگزاري رسم و راه‌ها و آيين‌هاي نوروزي در آن، برافراخته‌اند و ساخته‌‌اند. هم از آن است كه بر سنگ‌نگاره‌هاي اين شهر آييني، نمادها، رازها و هنجارها و رفتارهاي ويژه در جشن نوروز به نمود آورده شده است.»

اين استاد ادبيات دانشگاه خاطرنشان كرد: «يكي از آن‌ها، رده‌اي دراز از فرستادگان و نمايندگان كشورهاست كه از سراسر جهانشاهي پهناور هخامنشي، با ارمغان‌هاي نوروزي، به پيشگاه شهريار بزرگ ايران داريوش بار مي‌خواهند يافت تا از سوي فرمانرواي سرزمين خويش او را فرخ باد و شادباش بگويند و آفرين و باژ بخوانند و ارمغان‌ها و نوروزانه‌هايشان را بدو پيشكش بدارند.» 

نوروز و اسطوره پرواز
در مقاله «نوروز و اسطوره پرواز» كتاب «در آسمان جان» آمده است: «ايرانيان، در درازناي تاريخ خويش، مردماني شادمانه و شكفته دل بوده‌اند و به هر انگيزه و بهانه، بزمي مي‌ساخته‌اند و به شادماني مي‌نشسته‌اند. بيهوده نيست كه داريوش در سنگ نبشته بيستون، «اهورامزدا» را به پاس آنكه شادي را براي مردمان آفريده است مي‌ستايد و نيايش مي‌برد. از اين ستايش و نيايش باستاني، آشكارا ارج و ارزش شادي را در فرهنگ و منش ايراني مي‌توانيم دريافت.»

در  ادامه اين مقاله آمده است: «ايرانيان شادي را يكي از بزرگترين و گرامي‌ترين دهش‌ها و ارمغان‌هاي ايزدي به آدميان مي‌دانسته‌اند. از همين روي، يكي از بنيادين‌ترين و برجسته‌ترين هنجارها و ويژگي‌هاي فرهنگي ايران جشن‌ها و آيين‌هاي شادماني است. كمتر فرهنگي را در جهان مي‌توان يافت كه به اندازه فرهنگ ايراني اين آيين‌ها و جشن‌ها در آن كاركرد و روايي داشته باشد. ايرانيان، در سال، ده‌ها جشن برپاي مي‌داشته‌اند. پاره‌اي از اين جشن‌ها، باشكوه‌تر برگزار مي‌شده است و چندين روز به درازا مي‌كشيده است؛ جشن‌هايي همچون نوروز و مهرگان و سده و بهمنگان.» 

جشن نوروز، جشن فرجام در آغاز
مقاله ديگري در اين كتاب به چشم مي‌خورد كه در بخشي از آن با عنوان «جشن نوروز: جشن فرجام در آغاز» آمده است: «ما ايرانيان با بزرگداشت و برگزاري جشن و آيين نوروز، به گونه‌اي نمادين و نهانگرايانه، بازگشت آفرينش را به روشنايي‌ها و پاكي‌هاي آغازين آن جشن مي‌گيريم و رهايي هستي را از چنگ تيرگي و سرما كه برجسته‌ترين نشانه‌ها و نمودهاي اهريمنند، بزرگ مي‌داريم و به فرخندگي فراياد مي‌آوريم. اين ساختار نمادين و پيچيده و پرمايه جشن و آيين نوروز كه كاركرد و بازتابي كيهاني و هستي‌شناختي دارد و نشان و نموداري از ژرف‌ترين و پايدارترين انديشه‌ها و آزمون‌هاي انسان ايراني درباره خويشتن و جهان آفرينش است، مايه ماندگاري اين آيين و جشن در درازناي تاريخ ايران شده است و آن را برترين و آشكارترين نماد و نشانه فرهنگ گران‌سنگ و تاريخ نازش‌خيز ايران، اين سرزمين سپند و اهورايي، گردانيده است كه همواره سرزمين مينو و معنا بوده است و جهانيان را كانون و سرچشمه روشنايي و برآمدجاي خورشيد گيتي‌افروز دانايي و آگاهي و فرهنگ و فرهيختگي.»

در ادامه مقاله آمده است: «كاركرد فرهنگ‌شناختي نوروز به‌گونه‌اي است كه در هر گوشه گيتي كه نمود و نشاني از آن مي‌يابيم، مي‌توانيم بي‌چند و چون بر آن بود كه مرزهاي فرهنگ ايران تا بدان جاي در گسترده است. نوروز درفش و نماد فرهنگ ايران است و ايرانيان را نمود و نويد روز نو كه از دل و درون تيرگي‌هاي شب، برخواهد دميد و جهان را برخواهد افروخت و تازگي و فر و فروغي دوباره خواهد بخشيد.»

«نوروز و اسطوره پرواز» و «جشن نوروز: جشن فرجام در آغاز» عنوان مقالاتي است كه در كتاب «در آسمان جان» به قلم دكتر «ميرجلال‌الدين كزازي» به رشته تحرير درآمده و به تازگي با شمارگان هزار و 650 نسخه و بهاي 2 هزار و 800 تومان توسط انتشارات معين منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط