شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱
انتشار كتب تخصصي منطقه‌اي، گام نخست احياي هويت ملي است

انتشارات كازرونيه كتاب‌هاي تخصصي را در زمينه كازرون‌شناسي منتشر مي‌كند. هدف اين انتشارات احياي هويت است، همانطور كه مدير اين انتشارات معتقد است: بدون پژوهش و شناخت پيشينه يك منطقه نمي‌توان هويت حوزه‌هاي فرهنگي کوچک را بازيافت و به انتشار كتاب‌هاي تخصصي منطقه‌اي دست زد.

مدير انتشارات كازرونيه با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: «بديهي است بدون پرداختن به بخش‌هاي کوچک‌تر يک کشور نمي‌توان تصوير درستي از هويت ملي در حوزه نشر كتاب‌هاي تخصصي ارايه کرد.»

«عمادالدين شيخ‌الحكمايي» به هويت ملي اشاره كرد و افزود:‌ «مشكل اصلي بخشي از جامعه ما اين است كه در بحث هويت، گذشته و حال را مقابل هم قرار مي‌دهند اين مسأله درست نيست زيرا گذشته و حال در عرض هم‌ قرار دارند نه در طول يكديگر.»

ناشر كتاب‌هاي كازرون‌شناسي خاطرنشان كرد: «مسلما نمي‌توان بدون شناخت امكانات، توانايي‌ها و پيشينه يك منطقه براي آن برنامه‌ريزي اجتماعي، فرهنگي و حتي اقتصادي كرد.»

وي به بسترسازي فرهنگي اشاره كرد و گفت:‌ «اگر قرار است تحولي جدي و عميق در يك منطقه رخ دهد اين تحول بايد متكي بر يك بسترسازي فرهنگي باشد تا بتوان در آن زمينه كتاب‌هاي پژوهشي منتشر كرد.»

اين ناشر كتاب‌هاي تخصصي خاطرنشان كرد: «هر جامعه براي هرگونه برنامه‌ريزي نيازمند داشتن اطلاعات و آمارهاي درست از وضعيت خود است. طرح و برنامه‌اي كه بر اساس ده‌هزار صفحه اطلاعات و آمار نوشته مي‌شود با طرحي كه بدون وجود كمترين آگاهي از موضوع به انجام رسيده است مسلما متفاوت خواهد بود.»

وي به كتاب‌هاي ارايه شده از سوي انتشارات كازرونيه اشاره كرد و گفت: «مجموعه اطلاعات مكتوب منتشر شده درباره شهرستان كازرون تا چند سال پيش، بيش از دو يا سه كتاب معمولي و غيرتخصصي نبود و البته از اين كتاب‌ها هم نسخه‌هاي اندكي در اختيار مردم بوده است.»

وي در ادامه به نشر كتاب‌هاي تخصصي در حوزه كازرون‌شناسي پرداخت و گفت:‌ «بديهي است انتشار حدود چهل يا پنجاه جلد كتاب و توزيع آن در سطح شهر و استان نتايج چشمگيري خواهد داشت و نسلي كه اين مجموعه را بشناسد با نسل پيش از خود بسيار متفاوت خواهد بود.»

«شيخ‌الحكمايي» همچنين تأكيد كرد: «امروز را نمي‌توان شناخت مگر آن‌كه ديروز را درست بشناسيم؛ اما ترديدي نيست که متغيرهاي امروز متفاوت با ديروز است و پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران بايد بتواند اين متغيرها را بشناسد.»

اين نويسنده و پژوهشگر افزود: «شايد بهتر باشد بگويم كه رفتن به سراغ چنين كاري متكي به شناختي درست از جامعه امروز بوده است اين مجموعه‌ها براي ايجاد يك تحول در جامعه امروز و هر منطقه ديگر لازم به‌نظر مي‌رسد.»

مدير نشر کازرونيه گفت: «ذكر اين نكته ضروري است كه اين مجموعه در واقع نوعي عمليات نجات هم هست. بسياري از آنچه كه در اين مجموعه منتشر شده روز به روز در حال كمرنگ‌تر شدن است.»

اين ناشر تخصصي كتاب‌هاي فارس‌پژوهي يادآور شد: «لهجه، امثال، صنايع‌دستي، غذاهاي سنتي، معماري، باستان‌شناسي و... مسائلي است كه اگر امروز به آن پرداخته و منتشر نشود ممكن است كه به دست فراموشي سپرده شود.»

مصحح كتاب «مفتاح‌الهدايه و مصباح‌العنايه» اثر «محمودبن عثمان» به اهداف خود در مجموعه فارس‌پژوهي اشاره و خاطرنشان كرد: «هدف من تأثيرگذاري يا ساختن يك نسل آگاه نسبت به خود است و تأثير اين كار را مي‌توان در استقبال پژوهشگران از اين مجموعه‌ها مشاهده كرد.»

وي در ادامه سخنانش به ويژگي‌هاي انتشارات كازرونيه اشاره كرد و گفت:‌ «مي‌خواهيم يك بانك اطلاعاتي يا به عبارتي يك دايره‌المعارف منطقه‌اي بسازيم كه همه بتوانند به آن دسترسي داشته باشند و بر اساس آن براي امروز و فردا برنامه‌ريزي كنند و يا براي حل مشكلات، از امكانات و توانمندي هاي موجود در منطقه استفاده شود.»

مدير انتشارات كازرونيه در ادامه به نمونه‌هايي در اين زمينه اشاره كرد و افزود:‌ «يكي از عناوين كتاب‌هاي اين انتشارات «سكه‌هاي ضرب كازرون» است كه علي‌رغم وجود حدود صد سكه‌ ضرب شده در اين منطقه، هيچ فهرست يا اطلاع درستي از اين سكه‌ها در اختيار ما نيست. وجود چنين كتابي مي‌تواند اهميت تاريخي و اقتصادي اين شهر را در گذشته نشان بدهد.»

وي افزود:‌ «اين اطلاعات مي‌تواند دستمايه ايجاد يك موزه و يا بخشي از يك موزه‌ منطقه‌اي باشد و به موزه‌هاي منطقه‌اي مفهومي جديد بدهد. يعني موزه اين منطقه جايي نباشد كه مانند همه موزه‌هاي ديگر ايران تعدادي سكه، سفال و اشيايي در آن باشد كه در همه شهرهاي ديگر هم ديده مي‌شود.»
 
«شيخ‌الحكمايي» يادآور شد: «نمونه‌ ديگر، كتاب «آشپزي در كازرون» است. اين كتاب، حاصل تلاش سي ساله‌ شادروان «محمدمهدي مظلوم‌زاده» است. بسياري از آنچه كه در اين كتاب گردآوري شده در پرتو فرهنگ ملي و جهاني فراموش شده و در حال نابودي‌اند؛ اما شناخت، احيا و به‌روز كردن آن‌ها هم مي‌تواند كار ايجاد كند و هم صنايع غذايي را رونق بخشد.»

اين ناشر كتاب‌هاي فارس‌پژوهي گفت:‌ مثلا «بازي‌هاي محلي كازرون» را مي‌توان احيا و قانونمند و در قالب كتاب منتشر كرد. امروزه در بسياري از شهرهاي اروپايي با برگزاري جشنواره‌هايي كه سالانه براي يك نوع خاص بازي و يا مجموعه بازي‌ها و ويژگي‌هاي محلي برگزار مي‌كنند، اقتصاد منطقه‌ خود را مي‌گردانند.»

وي همچنين به روش گردآوري داده‌ها اشاره كرد و گفت:‌ «چون اين مسأله سال‌ها دغدغه ذهني من بوده، به مرور اطلاعات فراواني از كارها و موضوعات انجام شده را گردآورده‌ و با كساني كه در اين حوزه كار كرده‌اند آشنا شده‌ام. از سوي ديگر موضوعات و عناويني كه بايد كار شود، تدوين كرده و اگر در زمينه‌اي كاري انجام نشده سعي كرده‌ام متخصصي را علاقه‌مند به انجام آن كار كرده و تا آنجا كه ممكن است مقدمات كار را هم فراهم كنم.»

اين ناشر تخصصي به عمده‌ترين مشكل در انتشار اين مجموعه‌ها اشاره كرد و گفت: طرح اوليه من آن بود که مرکزي دولتي را قانع کنم اين موضوع را به عنوان گام نخست يک حرکت ملي انجام دهد و من تنها مجري آن باشم. 

وي در ادامه سخنانش افزود: «انتظار داشتم شرايطي فراهم شود تا در هر مدرسه و منطقه دستکم يک دوره از اين آثار باشد و اميدوار بودم مراکز و مسوولان فرهنگي منطقه با خريد و توزيع کتاب از اين کار حمايت کنند و مراکز فرهنگي استان فارس براي تشويق ديگر شهرها به انجام کاري مشابه دست کم کتابخانه‌هاي استان را تجهيز کنند که هيچ کدام به رغم تلاش‌هاي انجام شده، محقق نشد.»

«عمادالدين شيخ الحكمايي» سال 1346 در كازرون به دنيا آمد. وي دانش‌آموخته ادبيات و تاريخ، و متخصص كتيبه‌ها، متون و اسناد دوره اسلامي در مؤسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران است.
 پژوهش و تصحيح كتاب «مفتاح الهدايه و مصباح العنايه» اثر «محمودبن عثمان» و سه جلد مجموعه «مقالات كازرون‌شناسي(کازرونيه)»، «فهرست اسناد بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي» و جلد نخست مجموعه‌اي با عنوان «اسناد معماري ايران» از جمله كتاب‌هاي اوست. همچنين در كارنامه علمي او حدود چهل مقاله در حوزه كتيبه‌ها، اسناد و نسخه‌هاي خطي دوره اسلامي ايران ديده مي‌شود.

مجموعه كتاب‌هاي انتشارات كازرونيه:
سه جلد از مجموعه مقالات كازرون‌شناسي
آثار الرضا در تاريخ و جغرافياي كازرون و شيراز
قلعه پوسكان كازرون
طب قديم ايران، طب سنتي دوان
ديوان حيدر شيرازي موسوم به مونس‌الارواح
معدن‌الدر سيرت‌نامه حاجي ناصرالدين عمر مرشدي
ناصر ديواني كازروني به روايت اسناد
آشپزي در فرهنگ مردم كازرون
قصه‌هاي مردم كازرون
كتيبه‌هاي پهلوي كازرون
كتابنامه باستان‌شناسي استان فارس
جغرافياي تاريخي بيشاپور و كازرون
بررسي تطبيقي گويش كازروني
سيد محمدرضا تاجر كازروني و خدمات او به بندر بوشهر
مساجد كازرون
قصه‌هاي محلي كازرون 

در سه فايل ضميمه اين خبر مي‌توانيد تصاوير جلد تعدادي از اين كتاب‌ها را مشاهده كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط