دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۵
نگاه اقتصادي، ناشران را گرفتار كتاب‌سازي مي‌كند

ويراستار «دايره‌المعارف دانش بشر» گفت: ناشران به عنوان موسسه هاي بزرگ فرهنگي و مروج كتابخواني، مسووليت بزرگي در قبال جامعه دارند. زيرا يک فرد به هر دليلي ممکن است دست به کتاب‌سازي يا نوشتن اثري ضعيف بزند، اين ناشر است که نبايد براي تکثير و انتشار آن اقدام کند.\

«محمد شريفي» ويراستار پيشكسوت در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: «درست است که يک انتشاراتي در اصل يک بنگاه اقتصادي است اما ناشر نيز همچون هر توليدکننده اي نبايد به هر قيمتي براي تحصيل سود اقدام کند؛ مخصوصاً كه کالاي ارايه شده از طرف وي، کالايي ماندگار است.»

ويراستار «دايره‌المعارف دانش بشر» يادآور شد: «ناشران بايد نقش خود را جدي‌تر بگيرند زيرا در بسياري موارد مي‌توانند با توجه به شناختي که از بازار كتاب دارند، سفارش دهنده اي براي تأليف آثار مورد نياز جامعه و جهت دهنده به مسير فرهنگي كشور باشند. ناشران بايد براي کارنامه حرفه‌اي خود ارزش و اهميتي فوق‌العاده قايل شوند.»

مولف كتاب «گفته‌ها و نكته‌ها» درباره ويراستاري کتاب افزود: «در اين زمينه هم ناشران مسووليتي خطير بر عهده دارند. اين‌که کدام کتاب به کدام ويراستار سپرده شود و اساساً تا چه حد به ويرايش کتاب اهميت داده شود از موضوعاتي است که در حيطه اختيار ناشران است.»

وي همچنين به ميزان کتابخواني مردم اشاره كرد و گفت: «به نظر من اين‌که ما مدام از آمار پايين کتابخواني گله کنيم به هيچ وجه درست نيست. اقبال بعضي کتاب‌ها و همچنين استقبال مردم از نمايشگاه کتاب نشان داده که آمار کتابخواني آنقدرها هم پايين نيست. شايد وقت آن رسيده باشد که اشکال را در اين سو يعني در ميان توليدکنندگان کتاب جست‌وجو کنيم.»

نويسنده «فرهنگ ادبيات فارسي» خاطرنشان كرد: «ما نبايد توقع داشته باشيم هر چه توليد مي‌کنيم استقبال شود مگر آنکه تمام نيازهاي بازار مصرف خود را شناخته باشيم، که ظاهراً چنين نيست.»

اين پژوهشگر و فرهنگنامه‌نويس خاطرنشان کرد: «در تحقيق دو عامل صبر و دقت نقش بسيار مهمي دارند. براي انجام پروژه‌اي تحقيقي، حوصله و دقت لازم است. اگر کسي جست‌وجوگر خوبي باشد به نتيجه هم خواهد رسيد.»

وي همچنين يادآور شد: «چشمداشت مالي يکي از آفات تحقيق است و اين عامل به هيچ وجه نبايد هدف يک پژوهشگر باشد. اگرچه تأمين مالي بسيار حايز اهميت است اما انتشار يک اثر نيمه تمام به بهانه اتمام منابع مالي و يا براي رسيدن به دستاورد اقتصادي کاملا خلاف اخلاق حرفه‌اي در پژوهش است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط