یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
تابستانه؛ 40 میلیارد ریال فروش در نخستین روز

نخستین روز از تابستانه کتاب 1400، با فروش بیش از 4 میلیارد تومانی به پایان رسید که در مقایسه با مدت مشابه در طرح بهارانه، از رشد یک میلیاردی حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در نخستین روز از هجدهمین دوره طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، 70 هزار و 95 نسخه کتاب به ارزش 4 میلیارد و 3 میلیون و 543 هزار و 625 تومان فروخته شد. از تعداد 964 کتاب‌فروشی‌ عضو این دوره، در نخستین روز 808 کتاب‌فروش کتاب فروختند. مقایسه این میزان فروش با نخستین روز از بهارانه کتاب 1400 رشد یک میلیاری را نشان می‌دهد.   
 
شاخص‌ آماری پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها براساس تعداد کتاب نشان می‌دهد، کتاب‌فروشی‌های دنیای کتاب قم، فرازمند رشت، پردیس کتاب اصفهان، جمال قم، کلبه کتاب جهرم، باغچه کتاب قم، محام اهواز، پاتوق کتاب اراک، ماه‌پیشونی تهران و شهر کتاب شعبه ارگ اصفهان در رتبه‌های نخست تا دهم قرار دارند. هرچند در روز‌های بعدی طرح، رتبه‌های این شاخص تغییر خواهند کرد، اما به‌نظر می‌رسد، یکی از رقابت‌های قابل توجه بین سه کتاب‌فروشی استان قم جریان داشته باشد.  
 
براساس شاخص پرفروش‌ترین استان‌ها براساس تعداد کتاب، استان‌های تهران، اصفهان و خراسان جنوبی قرار دارند. به‌نظر می‌رسد، میزان مشارکت کتاب‌فروشی‌‌های این سه استان از دلایل اصلی صدر‌نشینی آن‌ها باشد. تهران با 160، اصفهان 93 و خراسان رضوی با 121 کتاب‌فروشی در این دوره مشارکت دارند.
 
بررسی‌ شاخص پرفروش‌ترین استان‌ها بر‌اساس مبلغ فروش نشان می‌دهد، تهران، اصفهان و خراسان رضوی رتبه‌های نخست تا سوم را در اختیار دارند.  رتبه‌های بعدی به استان قم، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان و کردستان تعلق دارد. با توجه به اینکه فاصله سه استان نخست با دیگر استان‌ها قابل توجه است، به‌نظر می‌ر‌سد، در روز‌های آتی بیشترین جابه‌جایی را در رتبه‌های سوم تا هفتم شاهد باشیم.
 
تابستانه 1400 تا 15 مرداد‌ماه با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ادامه دارد.
 
در این طرح مخاطبان می‌توانند تا سقف 300 هزار تومان و 20درصد تخفیف از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خرید کنند. کتاب‌‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی مشمول این میزان تخفیف هستند. اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح به تفکیک هر استان با مراجعه به سایت tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط