شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
نحوه درست چیدمان میزهای اداری

مهم‌ترین ویژگی طراحی خوب یک دفتر میزان کارایی آن است، اگر شما نیز به اطلاعاتی برای نحوه درست چیدمان میزهای اداری و یا سایر ملزومات فضای کاری خود احتیاج دارید، این مقاله را دنبال کنید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مهم‌ترین ویژگی طراحی خوب یک دفتر میزان کارایی آن است. گرچه اغلب، دفاتر ما مملو از تعداد زیادی ماشین اداری، تجهیزات، ملزومات و تکه‌های کاغذ هستند اما شاید اندازه یک دفتر کاری کوچک کاربردی نباشند. آیا آن ‌قدر کاغذ روی میز شما وجود دارد که برای کار کردن حتماً باید آن‌ها را گوشه‌ای بگذارید؟ آیا برای یافتن هر چیزی که به دنبال آن بر روی میز خود هستید، باید با یک تیم جستجو و نجات تماس بگیرید؟ اگر این ‌گونه است بی‌ شک وقت آن است که آستین‌ها را بالا بزنید و دفتر کار خود را مرتب کنید... شکل‌گیری تصویر شرکت در دید مشتریان و کارمندان، بهره‌وری نیروی کار و شاخص‌های اقتصادی تا حد زیادی به وضعیت دفتر کار شما بستگی دارد.  این وضعیت عمدتاً به چگونگی انتخاب مناسب مبلمان اداری و کاربرد آن و نحوه درست چیدمان میزهای اداری برای راحتی کارکنان، بستگی دارد. اگر شما نیز به اطلاعاتی برای نحوه درست چیدمان میزهای اداری و یا سایر ملزومات فضای کاری خود احتیاج دارید، این مقاله را دنبال کنید.
 
چیدمان میز­های اداری
یکی از مهم ‌ترین مسائل در بحث چیدمان مبلمان اداری، نحوه چیدمان میز­های اداری است. میزها تقریباً بخشی از زندگی روزمره هر کارمند اداری هستند و نحوه چیدمان آن­ها تأثیر زیادی بر چیدمان کلی دفاتر اداری دارد. طراحی داخلی و چیدمان اداری تنها به زیبایی ختم نمی­شود و استفاده مؤثر از فضای دفتر و رفاه کارکنان در هنگام کار نیز در برمی‌گیرد. یک چیدمان اداری مطلوب باید به‌ گونه‌ای باشد که:
فضای کافی برای تحرکات و ارتباطات وجود داشته باشد
امکان دسترسی آسان به پرونده‌ها، لوازم و وسایل جانبی فراهم باشد
فضای کافی برای چرخش و راحت کار کردن افراد وجود داشته باشد.
رفت واحد کارکنان دفتر و مراجعین را با مشکل مواجه نکند.
دلایل اهمیت نحوه درست چیدمان میزهای اداری
همان ‌طور که گفتیم داشتن یک دفتر سازمان ‌یافته برای موفقیت شغلی شما بسیار مهم است و کمک می­کند تا تمام انرژی خود را بر روی کارتان متمرکز کنید. نحوه درست چیدمان میزهای اداری یک محیط  کار مناسب و راحت برای شما و کارمندانتان ایجاد می‌کند که یقیناً موفقیت شما را تضمین می‌کند. شما ممکن است جذاب‌ ترین و به ‌روزترین طراحی دفتر را در محیط خود پیاده کرده باشید اما اگر دفتر خود را سازمان ‌دهی نکنید یقیناً با مشکل مواجه خواهید شد. یکی از مهم‌ ترین ارکان ساماندهی فضاهای کاری مربوط به میزهای اداری است. نکاتی که در ادامه مشاهده خواهید کرد به شما کمک می­کند که چگونه میز و فضای اداری خود را مرتب کنید تا از طراحی دفتر مدرن خود لذت ببرید و به ‌راحتی در آن کار کنید. مواردی که در یک چیدمان صحیح باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:
محاسبه فضا و میزها
 اول از همه، لازم است تعیین شود که فضای اداری شما برای چه اهدافی استفاده خواهد شد. این‌ که دفتر شما یک فضای دنج با کارمندان محدود و فضایی برای ملاقات با مشتریان باشد یا اینکه یک مرکز تماس بزرگ با کارکنان بسیار در نحوه چیدمان و طراحی تأثیرگذار است. پس نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. پس از اطمینان از شکل و رنگ و اندازه فضای داخلی میز­های اداری را سفارش دهید.
 


کاربردی بودن
هنگام خرید میزهای اداری به کاربرد آن­ها توجه کنید. مثلاً اگر دفتر شما محل ملاقات با مشتریان است و یا این‌که جلسات منظم هفتگی رسمی با شرکا و یا کارمندان ارشد خود دارید خرید میز اتاق کنفرانس برای شما لازم و ضروری است در غیر این صورت با خرید آن فضای دفتر خود را اشغال نکنید
مدولار و قابل‌تغییر بودن
سعی کنید تا جایی که می­شود مبلمان اداری مدولار تهیه کنید تا هر از چند گاهی بتوانید ظاهر دفتر خود را تغییر دهید. هیچ‌کس دوست ندارد برای همیشه در همان طراحی داخلی قدیمی گیر کند. اگر میز­های اداری را برحسب فضا سفارش دهید به‌ راحتی می­توانید هرچند وقت یک ‌بار چیدمان آن­ها را تغییر دهید.
چیدمان مختلط میزهای اداری
 برای داشتن ظاهر زیبا و جذاب، ترکیب خطوط مستقیم و منحنی در چیدمان میزهای اداری را فراموش نکنید. میزهای ردیفی و خطی جلوه سردی به فضای اداری شما می‌بخشند درحالی ‌که از طرف دیگر پیچیدگی‌ های زیاد هم هیچ جهتی به مبلمان شما نمی‌دهند. برای ایجاد یک فضای متعادل، ترکیبی التقاطی از هر دو را کنار هم قرار دهید.
 


نکات مهم چیدمان میزهای اداری
 چیدمان میزهای اداری به شکل آن‌ها بستگی دارد. تولید کنندگان مختلف مدل‌های متنوعی از میزهای اداری را ارائه می‌دهد. برای داشتن دفتری راحت و شیک و البته کاربردی نکات زیر را حتماً در هنگام چیدمان میزهای اداری رعایت کنید.
میزهای اداری را روبروی هم قرار ندهید. این نحوه چیدمان به افزایش روحیه رقابت ناسالم دامن می­زند.
چیدمان میزها باید به ‌گونه‌ای باشد که پشت کارمندها به دیوار باشد نه روی آن‌ها
میزها به صورتی چیده شود که درب ورودی از هر مکانی به‌وضوح قابل ‌مشاهده باشد، اگر از نظر فنی غیرممکن است، توصیه می‌شود که یک آینه در مقابل ورودی نصب کنید.
با میز­های اداری متعدد مسیر و راه‌های عبور را مسدود نکنید. نحوه چیدمان میزهای اداری باید به ‌گونه‌ای باشد که راه‌های عبور و مرور را مسدود نکند و یا اینکه کارمندان و مشتریان را برای جابه‌جایی بین بخش‌ها به ‌زحمت نیندازد. حتی در هنگام چیدمان میزها باید هوای افرادی که ناتوانی جسمی دارند را نیز داشته باشید و چیدمان میزها را طوری در نظر بگیرید که آن­ها نیز برای عبور و حرکت به‌زحمت نیافتند. عدم توجه به این مورد به‌خصوص در هنگام حوادث می­تواند موجب خسارات جبران‌ناپذیری شود.
برای رفاه و آسایش کارکنانتان میزهای اداری ارگونومیک از مواد ایمن سازگار با محیط ‌زیست استفاده کنید.
اغلب طراحان حرفه‌ای  توصیه می‌کنند که همواره میز­های اداری را رو به پنجره قرار دهید تا در طول روز از مزیت نور طبیعی به بهترین شکل بهره‌مند شوید. همچنین توصیه می‌شود پنجره را نیز پرده بزنید تا از تابش نور مستقیم به چشم کارمندان جلوگیری شود.
با رعایت چنین قوانین ساده‌ای به ‌راحتی می‌توانید حتی یک دفتر کوچک را به مکانی راحت  تبدیل کنید که در آن کارمندان شرکت شما با راحتی و خوشحالی به انجام امور محوله خود می­‌پردازند.
 


سخن پایانی:
اکثر مردم بیشتر وقت خود را در محل کار خود می‌گذرانند و این به معنای حضور فیزیکی در داخل دفتر کار برای کارمندان اداری است. محیط اداری محیطی است که می‌تواند بر بهره‌وری کارمندان شما تأثیر بگذارد  که البته توسط چندین عامل مختلف ایجاد می‌شود. چیدمان دفتر، به معنی نحوه قرار دادن میزهای اداری و سایز مبلمان و طراحی فضای داخلی دفتر شما است که درواقع نمایش‌دهنده بخشی مهم از فرهنگ کلی تجارت شما است. کارمندان سرمایه اصلی کار شما هستند و یکی از اصول مهم در چیدمان دفاتر این است که حتماً نیازهای کارمندان خود را در نظر داشته باشید. به‌عنوان یکی از صاحبین مشاغل، می‌توانید با ایجاد فضایی راحت و ایمن در جهت افزایش کارایی و بهره‌وری موفقیت کسب وکار خود را بیمه کنید.

به‌ طور مثال اگر شغل شما به ‌گونه‌ای است که هر کارمند به صورت جدا گانه کار می‌کند، ممکن است بهتر باشد تا میزهای اداری را در چندین ردیف به‌صورت مکعبی تنظیم کنید که حریم خصوصی کارمندان حفظ شود؛ و یا اگر کارمندان شما به‌صورت تیمی کار می‌کنند ممکن است یک طرح اداری فضای باز برای شما بهتر باشد تا کارمندانتان در هنگام لزوم آزادی حرکت بیشتری داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا الهام گیری از سبک چیدمان دفاتر اداری مدرن، سری به اینترنت بزنید و با انواع چیدمان اداری مختلف آشنا شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها