یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
دو کتاب درباره صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز رونمایی شد

دو کتاب با موضوع صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز در نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، هم‌زمان با آغاز هفته جهانی صنایع دستی و افتتاح نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی، دو کتاب «مشق عشق» و «نگاره‌ها و نقش‌مایه‌های قالی شیراز» از مجموعه «نقش ماندگار» شهرداری شیراز رونمایی شد.

شیراز سال گذشته عنوان شهر جهانی صنایع دستی را از جانب یونسکو به دست آورده و در سال 1400 نیز عنوان پایتخت کتاب ایران را در اختیار دارد.

هر دوی این کتاب‌ها نوشته سلمان گورنگی شیرازپژوه و هنرمند شیرازی هستند که توانسته آنها را به این نمایشگاه برساند. 

در حالی که ملیله‌ای نفیس از زنجان در این نمایشگاه با حضور علی‌اصغر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد، دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز مستقر در شهرداری این کلان‌شهر در اقدامی ابتکاری به‌جای رونمایی از یک اثر هنری، کتابی پژوهشی در این حوزه را تولید و رونمایی کرد.

کتاب «مشق عشق»  یادمان میرزا عبدالرزاق کاشینگار شیرازی از آخرین پرچمداران مکتب کاشی‌نگاریِ شیراز است و در خلال آن هنر کاشی هفت رنگ شیراز با تصادیری کم‌نظیر و بدیع از این هنر اصیل شیراز معرفی می‌شود.

گورنگی در کتاب دیگرِ خود با عنوان «نگاره‌ها و نقش‌مایه‌های قالی شیراز» نیز نقوشِ کم‌نظیر قالی بولوردی، ده‌بزرگی و فِیلی با توضیحاتِ تفصیلی برای اولین بار در اختیار علاقه‌مندان به این هنر قرار داده است.

این کتاب‌ها از مجموعه «نقش ماندگار» که به سفارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به پژوهش در خصوص آثار هویتی، تمدنی و میراث معنوی شیراز می‌پردازد، تألیف و منتشر شده است.
 
در نخستین نمایشگاه اختصاصی شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی، آثار برجسته 14 شهر و روستای جهانی صنایع دستی ایران با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ساختمان این وزارتخانه از شنبه 22 خردادماه به مدت چهار روز به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه، چند اثر فاخر از هنرمندان شیرازی از جمله یک کتیبه‌ نفیس تمام خاتم اثر آرش گلریز خاتمی نیز که در جشنواره ملی نگاره‌های چوبی ایران برگزیده شده، به معرض دید عموم گذاشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها