پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
شاعران آیینی سراسر کشور به شیراز فراخوانده شدند

فراخوان بخش ملی کنگره جهانی شعر اهل بیت(ع) که تیرماه سال جاری به میزبانی شهرداری شیراز برگزار می شود، اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در مقدمه این فراخوان آمده است: شیراز را از دیرباز دیار شعر و فرهنگ و ادب نامیده‌اند و در روزگار حاضر نیز مقام معظم رهبری این شهر را سومین حرم حضرات اهل بیت علیهم السلام در ایران اسلامی خوانده‌اند.
 
تلاش‌های شیراز برای دست‌یابی به عنوان شهر خلاق ادبی این ضرورت را عیان کرد که شیراز جنت طراز برای روشن کردن شأن ادبی خویش نیاز به رویدادهای متعدد ملی و بین‌المللی ادبی دارد.
 
کنگره جهانی شعر اهل بیت(ع) که از مصوبات پنجمین دوره شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز است، تلاشی خواهد بود برای پاسخ گفتن به همه این دغدغه‌ها در قالب یک رویداد ادبی بین‌المللی با محوریت شعر اهل بیت(ع) و ادبیات آیینی در راستای تقویت جایگاه امروزین شیراز حرم سوم اهل بیت و کهن دیار تمدن ساز شعر و ادب به مثابه فرهنگ‌شهری بین المللی.
 
این کنگره بین المللی توسط شهرداری شیراز و با همراهی و مشاوره حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور 14 شاعر ادبیات اهل بیتی کشور و جمعی از شاعران آیینی ادبیات جهان با محوریت کشورهای هند، افغانستان، تاجیکستان، عراق، سوریه، کویت و لبنان از سوی دیگر سامان خواهد یافت. بخش مسابقه ملی این رویداد نیز در چارچوب اعلام فراخوان و داوری شکل خواهد گرفت تا اجلاس نهایی کنگره شامل نشست‌های ادبی و شب شعر با حضور شاعران مهمان ایران و جهان و همچنین شاعران برگزیده بخش مسابقه برگزار شود.
 
«تقویت منزلت ادبی شیراز در فرهنگ امروز جهان، ترویج ادب معنوی و شعر اهل بیت(ع) در شهر شعر و غزل، پیراستن انحراف و کژروی در جریان اصیل ادب آیینی، كشف و پرورش استعدادهای خلاق در عرصه ادبیات آیینی، بسترسازی جهت ایجاد شبکه ارتباطی نخبگان ادب آیینی با گستره بین‌المللی با محوریت شیراز، معرفی چهره‌های نخبه عرصه فرهنگ و هنر و معرفي چهره‌های توان‌مند ادب آیینی  به نسل جوان، جريان‌سازی فرهنگی در عرصه ادبيات و هنر، تلاش در راه تبيين الگوی مناسب هنر ارزشی و متعهد به آرمان‌ها و ارزش‌ها، پاسخ‌گویی به شبهات معرفتی با زبان گویای شعر و  تثبیت جایگاه معنوی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع)» از اهداف این کنگره است.
 
بخش مسابقه ملی با دعوت از شاعران سراسر کشور در دو بخش اصلی و  ویژه برگزار می شود که موضوعات بخش اصلی عبارتند از: «زندگی، شخصیت و اندیشه حضرات اهل بیت(ع)، جنبه‌های معرفتی فرهنگ حضرات اهل بیت(ع)، سبک زندگی سالم در آینه معارف حضرات اهل بیت(ع)،احادیث و سیره حضرات اهل بیت(ع)، کرامات و فضایل و مناقب حضرات اهل بیت(ع) و جلوه های فرهنگ اسلامی در سیره حضرات اهل بیت(ع)».
 
موضوعات بخش ویژه کنگره نیز «شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) و سیره، مناقب و شخصیت حضرت شاهچراغ(ع)» خواهد بود. شاعران سراسر کشور می‌توانند در هر یک از بخش های بخش اصلی و ویژه (شیراز سومین حرم اهل بیت«ع») حداکثر 2 اثر را تا تاریخ 5 تیر 1400به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.
 
محدودیتی در ژانر و سبک  اشعار وجود ندارد و آثار باید صرفاً در قالب word  ارسال و در سربرگ هر شعر نام و نام خانوادگی، استان و شهر، روستای محل سکونت، شماره همراه و سال تولد شاعر درج شود.
 
همچنین آثار باید از طریق پست الکترونیکی shirazahlulbaytpoetry@gmail.com  به دبیرخانه کنگره ارسال شود که به صاحبان آثار برگزیده جایزه نقدی 20 ، 15 و 10 میلیون ریالی(نفرات اول تا سوم) تعلق گرفته و برای حضور در کنگره مهمان شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها