دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
«فیزیولوژی پزشکی» گایتون و هال به چاپ مجدد رسید

کتاب «فیزیولوژی پزشکی» از جمله منابع اساسی دوره پزشکی عمومی در سراسر دنیا است. این اثر به‌تازگی از سوی انتشارات ارجمند به چاپ مجدد رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «فیزیولوژی پزشکی» نوشته گایتون که جزو منابع مصوب ستاد انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت برای دوره‌های متعدد رشته‌های پزشکی داروسازی و پیراپشکی است، با ترجمه پروین بابایی از سوی انتشارات ارجمند به چاپ مجدد رسید.
 
کتاب معروف «فیزیولوژی پزشکی» ازجمله منابع اساسی دوره پزشکی عمومی است.
نخستین ویراست این اثر تقریبا 60 سال پیش توسط آرتور سی گایتون نگاشته شد. برخلاف بسیاری از درسنامه‌های حجیم پزشکی که اغلب بیش از 20 مولف دارند، هشت ویراستار نخست درسنامه فیزیولوژی پزشکی، تماما توسط دکتر گایتون نوشته شد و در طول 40 سال در هر ویرایش جدید بازنگری شد.

این کتاب نخستین‌بار در سال 1956 منتشر شد. دکتر گایتون از این موهبت برخوردار بود که می‌توانست به شیوه‌ای ساده و جذاب مفاهیم پیچیده فیزیولوژی را منتقل کند و مطالعه فیزیولوژی را به فعالیتی نشاط‌انگیز تبدیل کند. هدف اصلی او در هر ویراست کمک به دانشجویان برای یادگیری فیزیولوژی بود و مخاطب کتاب را همکاران حرف‌هایش درنظر نمی‌گرفت.

پروین بابایی از مترجمان این اثر تلاش کرده، همان هدف ویراست‌های پیشین را پی‌ بگیرد؛ یعنی شرح نحوه کارکرد سلول‌ها بافت‌ها و اعضای بدن و همکاری آن‌ها برای حفظ حیات به زبان قابل فهم برای دانشجویان. این ترتیب هم دشوار و هم هیجان‌انگیز است. او در بخش مقدمه کتاب آورده است: «از آنجایی که دانش فیزیولوژی به سرعت رشد کرده و راه‌های جدیدی از عملکرد بدن را برملا ساخته است، امروزه ما قادریم اصول فیزیولوژی را هرچه بیشتر در قالب اصطلاحات مولکولی و علوم فیزیکی بیان کنیم تا صرفا مشمول از پدیده‌های زیستی مجزا و توجیه‌ناپذیر به‌نظر نرسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها