چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
شهرام تقی‌زاده انصاری درگذشت

شهرام تقی‌زاده انصاری، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه فلسفه، فیزیک و تاریخ علم و از شاگردان باسابقه علامه محمدتقی جعفری در پی ابتلا به بیماری کرونا در سن 76‌سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) این پژوهشگر فقید در سال 1324 شمسی در نظنز متولد شد و پس از اخذ دیپلم ریاضی و پایان تحصیلات دوره کارشناسی فیزیک در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک و فلسفه به آلمان رفت.

او بعد از بازگشت به ايران فعالیت های علمي و فرهنگي خود  را در حوزه های فيزيك و فلسفه، تاريخ علم در اسلام، اسلام شناسي در آلمان، علم و دين و فلسفه علم ادامه داد و در این مسیر با نهادهای مختلف علمی وفرهنگی کشور از جمله موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفري، موسسه پژوهشی میراث مکتوب، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دائره المعارف تشيّع و بنیاد ایران شناسی همکاری داشت.

او از همکاران علمی خانه کتاب، عضو سرای اهل قلم و در رسته نویسندگان، عضو صندوق اعتباری هنر بود.

ترجمه، تحقیق و پژوهش های مختلف درباره آثار و افکار علامه محمدتقی جعفری، جستارهایی در فلسفه غرب، انیشتین و مذهب، حافظ و گوته، فروریختن بنای علم؛ نگاهی به اندیشه های توماس کوهن، سهم ایران در علوم قرون وسطی، مجموعه 2 جلدی نگاهی به نطنز، ترجمه « بسم الله الرحمن الرحيم» اثر آنماري شيمل و... از جمله آثار این نویسنده و مترجم تازه درگذشته است.

انصاری همچنین نويسنده 50 مدخل در دائره المعارف ها و مولف و مترجم بیش از 100 عنوان مقاله درحوزه های اسلام شناسي ، ایران شناسی و تاریخ علم است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها