دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
«مفاخرنامه»؛ مجموعه پیشگفتارها و سخنرانی‌های حسن بلخاری

کتاب «مفاخرنامه» مجموعه پیشگفتارها و سخنرانی‌های حسن بلخاری بر بزرگداشت نامه ها، کتاب‌ها و نشست‌های تخصصی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دیگر سازمان‌ها از سوی انتشارات انجمن منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در پیشگفتار این اثر به قلم حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده است: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:  مَن‎ أكرَمَ عالِماً فَقَد أكرَمَنی وَ مَن أكرَمَنی فَقَد أكرَمَ اللهَ و مَنْ أكرَمَ الله فَمَصیرُهُ الی الجَنَّهِ.

هر كس عالمی را گرامی بدارد، مرا گرامی داشته و هركس مرا گرامی بدارد و اكرام كند، خدا راگرامی داشته و اكرام نموده و هركس خدا را اكرام كند، به سوی بهشت روانه خواهد شد.

 سنت حسنه‌ای که استاد فرزانه دکتر مهدی محقق در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بر جای گذاشتند، نه تنها بزرگداشت و تجلیل و تکریم مفاخر با حضور سخنوران و اندیشمندان، که چاپ کتابی نیز از زندگی نامه و فعالیت‌های فکری و فرهنگی هر کدام از آن بزرگان اندیشه و ادب ایران و اسلام  بود.

در این مجموعه ضمن شرح کامل زندگی هرکدام از مفاخر، مقالات متعددی از آن شخصیت یا در باره او چاپ می‌گردید تا منبع و مرجع ماندگاری از حیات و آثار مفاخر برجسته ایران باشد. این سنت همچنان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پابرجا و مستقر است.

مقدمه این مجموعه‌ها یا همان شرح احوال و آثار مفاخر، توسط حضرت استاد نگاشته می‌شد و غالباً در باب آن شخصیت یا موضوعی بود که آن مفخر به آن، مُشتهر و شناخته شده بود.

بعدها مجموعه این مقدمه‌ها در کتابی جداگانه تحت عنوان مفاخرنامه توسط انجمن چاپ گردید.

کتابی که پیش روی شماست ادامه همان سنت حسنه دکتر محقق در چاپ کامل مقدمه‌های نگاشته شده بر زندگی‌نامه علمی و فرهنگی استادان مفاخر و نیز برنامه‌های دیگری است که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای بزرگداشت مفاخر ملی ایران چون حافظ، سعدی، فردوسی، مولانا، ابوریحان، ابن‌سینا و ... طی سالهای 1396 تا 1397 برگزار گردید.

امید است مجموعه فعالیت های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که به همت و پایمردی کارکنان متعهد و دلسوزش به ویژه در حوزه معاونت محترم پژوهشی و نیز بخش انتشارات آن انجام می شود مورد قبول حضرت حق تعالی و نیز مردم فهیم و معزز ایران سربلند قرار گرفته و در شناساندن جایگاه و عظمت مفاخر ملی ایران مؤثر و مفید باشد.»

 

این کتاب در شمارگان 300 نسخه و با قیمت 50000 تومان روانه بازار نشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها