شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
«آگاهی و وجود خدا» به زودی وارد بازار نشر می‌شود

مورلند در کتاب «آگاهی و وجود خدا» سعی می‌کند که از طریق آگاهی، وجود خداوند را اثبات کند. البته غیر از مورلند فلاسفه خداباور دیگری مثل ریچارد سوئینبرن، آنگس منیوگ و روبرت آدامز نیز از همین روش برای اثبات خداوند استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ترجمه کتاب «آگاهی و وجود خدا: استدلال خداباورانه» اثر جی. پی مورلند با ترجمه علی سنایی استادیار دانشگاه سمنان به زودی منتشر می‌شود.

جی.پی مورلند(J.P. Moreland)- استاد فلسفه دانشکده الهیات تالبوت دانشگاه بیولای کالیفرنیای جنوبی- کتاب خود را با عنوان «آگاهی و وجود خدا: استدلال خداباورانه( Conscioueness and existence of God: theistic argument )» در سال 2008 در انتشارات راتلج به چاپ رسانده و علی سنایی استادیار دانشگاه سمنان در حال ترجمه آن است.

ترجمه این اثر در مراحل نهایی خود است و بعد از اتمام کار به زیور طبع آراسته خواهد شد. پیش از این کتاب اصول الهیات اعصاب اثر آندرو نیوبرگ و همچنین کتاب فلسفه و دین؛ از افلاطون تا پست مدرنیسم نوشته ماکس چارلزورث نیز به قلم همین مترجم در انتشارات دانشگاه سمنان به چاپ رسیده است. همچنین ترجمه کتاب آکویناس و فلسفه ذهن اثر انتونی کنی در نشر علم از دیگران آثار ترجمه‌­ای این عضو هیات عملی دانشگاه سمنان است.

مورلند در کتاب آگاهی و وجود خدا سعی می­‌کند که از طریق آگاهی، وجود خداوند را اثبات کند. البته غیر از مورلند فلاسفه خداباور دیگری مثل ریچارد سوئینبرن، آنگس منیوگ و روبرت آدامز نیز از همین روش برای اثبات خداوند استفاده کرده‌­اند. مورلند معتقد است که در کنار آثار بسیار زیادی که در دفاع از فیزیکالیسم انتشار یافته است، از اواخر دهه شصت قرن بیستم شاهد رشد نگرش خداباورانه در فضای دانشگاهی هستیم. به نظر مورلند با بررسی موشکافانه نظریات و الگوهای مختلف فیزیکالیستی مشخص می‌­شود که فیزیکالیسم برخلاف ادعای خود توانایی تبیین خواص نوظهور آگاهی را ندارد. بر همین اساس می‌­توان با آشکار کردن نقاط ضعف فیزیکالیسم، راهی برای ورود نگرش الهیاتی به  قلمرو فلسفه ذهن یافت. درواقع یکی از مهمترین حلقه­‌های اتصال فلسفه دین و فلسفه ذهن، جایگاه وجودشناختی حالات ذهنی یا آگاهی پدیداری است.

مورلند در پیشگفتار این کتاب چنین می­‌نویسد: «آیا آگاهی منحصر به فرد می­‌تواند به طور جدی طبیعت­‌گرایی را شکست دهد و بیّنه اساسی برای اثبات وجود خدا باشد یا خیر. من معتقدم که این کتاب امکان گشودن قلمرو جدیدی از موضوعات را دارد؛ مخصوصاً همانطور که اکثر فلاسفه می‌­دانند رابطه بین آگاهی متناهی و ملاحظاتی درباره جهان‌­بینی گسترده مستلزم این است که دو جریان فوق در مواجهه با هم قرار بگیرند. امیدوارم فلاسفه دین را با موضوعاتی در فلسفه ذهن آشنا کنم که به آن نمی‌­پردازند و همچنین فلاسفه ذهن مخصوصاً طبیعت‌­گرایان را با موضوعاتی از فلسفه دین آشنا کنم تا اطلاعاتی در دسترس قلمرو فکری آن­ها قرار بگیرد.»

این کتاب حاوی 9 فصل است که عبارتند از: 1) پس زمینه معرفتی برای تعیین جایگاه آگاهی در وجودشناسی طبیعت­‌گرایانه 2) استدلال از طریق آگاهی 3) جان سرل و همبستگی ممکن 4) تیموتی اوکانر و ضرورت نوظهور 5)کولین مک گین و طبیعت­‌گرایی رازورانه 6)دیوید اسکروبین و همه‌­روان‌­انگاری 7) فیلیپ کلایتون و یگانه‌­انگاری نوظهور کثرت­‌گرایانه 8)علم و فیزیکالیسم قوی 9) استدلال از طریق آگاهی(AC)، دوگانه‌­انگاری و ترس از خدا.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها