چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
راز جاودانگی سعدی در عشق ورزیدن است

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در آیین گشایش یادروز سعدی، گفت: راز جاودانگی سعدی در عشق ورزیدن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، سه‌شنبه شب 31 فروردین 1400 در آیین گشایش ویژه‌برنامه‌های یادروز سعدی، اظهار کرد: اینکه بعد از چندین قرن یاد سعدی در ذهن ایرانیان و جهانیان زنده است، راز و رمزی دارد؛ راز جاودانگی سعدی چیست؟
 
رییس شورای فرهنگ عمومی فارس چهار نکته را در این زمینه یادآور شد و گفت: هر چه از حال و احوال و تاریخ سعدی می‌خوانیم، از نکونامی سعدی بیشتر آگاه می‌شویم. اولین علتی که باید از آن نام برد که سعدی در یاد و خاطره جهانیان زنده بماند، نکونامی است؛ سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند. هرچه می‌شنویم از نکونامی سعدی است.
 
آیت‌الله دژکام ادامه داد: سعدی عاشق است و به قول حافظ «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریده عالم دوام ما»؛ سعدی در ابراز محبت به مبدا هستی و خوبان و نیکوسرشتان، انسان‌ها و هم‌نوعان غوغایی به راه انداخته است.
 
وی افزود: عشق در غزل‌های سعدی جلوه‌گر است. قله همه نیکویی‌ها که پیامبر اسلام است، در اشعار سعدی نمایان شده است.
 
به گفته امام جمعه شیراز، سعدی زیبایی را در سخنش به اوج رسانده است؛ در لفظ و معنا، سعدی آخرت‌اندیش بود؛ در اوج مسائلی که در تاریخ آن روزگار گذشته، سعدی سرخوش و سرمست است. نگاهش به دنیا این است که سرای عبور و دل نبستن است.
 
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه سعدی آخرت‌اندیش بود، گفت: سعدی اگر غمی داشت غم آخرت بود و دنیا را آن چنان نمی‌دید که غم دنیا را بخورد.
 
یادآور می‌شود: در ادامه برنامه‌های یادروز سعدی، نشست‌های علمی سعدی‌شناسی با حضور سخنوران و سعدی‌پژوهان از ساعت 18 در صفحه اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی در دسترس علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها