یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
درگذشت مولف و پیشکسوت معماری در شیراز

علی‌اکبر زارعی‌فرد، معروف به «مهندس بهزاد»، هنرمند معمار و نویسنده کتاب «طرح نو» در شیراز چشم از جهان فرو بست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مهندس بهزاد (١٤٠٠-١٣٢١)، فارغ‌التحصیل رشته ساختمان از دانشگاه علم و صنعت تهران و از پیشکسوتان و مدرسان برجسته معماری شیراز بود که با تاسیس اولین آموزشگاه نقشه‌کشی در شیراز، درسال ١٣٤٧ به عنوان اولین نمونه در شهرستان‌های ایران بعد از تهران و تدریس این رشته به هنرجویان در این آموزشگاه و همچنین دانشسراهای شیراز به گسترش این رشته اهتمام ورزید.
 
زارعی‌فرد از ١٣٥٩ به مدت دو سال مسئول فنی ستاد بازسازی آبادان در بخش ساختمان بود و از ١٣٦٥ با سفر به امارات متحده عربی و شهر دُبی به عنوان طراح و مدیر ادامه فعالیت کرد. از فعالیت‌های مهم او طراحی بیش از ٧٠ بنای ٥ تا ٢٠ طبقه در شارجه، از جمله برج‌های شامسی، مجموعه ویلاهای دوقلو وساختمان جام  در دبی و شارجه است.
 

 
او همچنین به تاسیس مرکز پژوهش هنر و معماری ایران و کشورهای اسلامی همت گماشته و از تالیفات زارعی‌فرد در زمینه هنر معماری می‌توان به انتشار کتاب «نام‌ها و ساختمان‌ها»، «الاسماء و البناء» به زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی و همچنین کتاب «طرح نو» دربرگیرنده زندگی‌نوشت و آثارش اشاره کرد.
 
زارعی‎‌فرد از جمله افراد خیر، فرهیخته، ورزشکار و علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن ایران و از حامیان جدی این حوزه در فارس به شمار می‌رود که از کارهای شاخص ایشان در زمینه فعالیت‌های ورزشی، تاسیس سازمان ورزشی بهزاد در سال ١٣٤٧ برای کمک به جوانان و حمایت مالی با پرداخت هزینه مسابقات تیم‌های فوتبال جوانان و نوجوانان شیراز به مدت ٢٠ سال و اخذ عضویت افتخاری به عنوان مشاور هیئت فوتبال استان می‌توان نام برد.

او همچنین طی سال‌ها از حامیان موزه هنر مشکین فام بوده و مجموعه‌ای از ابزار سنتی نقشه‌کشی و تالیفات خود را در دهه ١٣٨٠ به این موزه اهدا کرد که در بخش گالری هنرهای سنتی و معماری نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها