سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
معبری در مشهد به نام استاد فرشچیان نام‌گذاری می‌شود

بر اساس مصوبه روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری این شهر مکلف شد معبری را در سطح شهر به نام «استاد محمود فرشچیان» نقاش معاصر ایرانی نام‎گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، روز گذشته (دوشنبه) در جلسه یکصد و بیست‌ و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه‌ای در رابطه با نام‌گذاری معبری به نام استاد محمود فرشچیان مطرح شد که با ۱۲ رای و به اتفاق آرا تصویب شد.

بر اساس این مصوبه «شهرداری مشهد مکلف است برای تجلیل و قدردانی از استاد محمود فرشچیان یکی از معابر سطح شهر را به نام استاد محمود فرشچیان نامگذاری و تندیس وی را به همراه شرح مختصری از زندگی نامه او در ورودی معبر نصب کند.»
 
محمود فرشچیان متولد ۱۳۰۸ در اصفهان نقاش معاصر ایرانی در حوزه های عرفانی و مذهبی است که تأثیر درخور توجهی در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنرهای سنتی داشته‌ است. آثار او در بسیاری از شهرهای جهان مانند پاریس، نیویورک، شیکاگو و … به نمایش گذاشته شده‌ است. فرشچیان در سال ۱۳۹۳ نشان افتخاری جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.
 
 
استاد فرشچیان طراحی ضریح مطهر حضرت امام رضا (ع) و  طراحی سرداب مرقد حضرت امام رضا (ع) را نیز برعهده داشته است و یکی از معروف‌ترین نقاشی‌ها درباره امام رضا (ع)، تابلویی است که در آن محمود فرشچیان داستان ضمانت آهو توسط امام رضا (ع) در برابر شکارچی را روایت کرده است. در این اثر نگارگری، آهوها در مرکز قرار گرفته و از ترس شکارچی به امام رضا (ع) پناه برده‌اند. در مقابل شکارچی از شکار آهوها پشیمان شده و کمانش را شکسته است.
 
تابلوی «ضامن آهو» در ابعاد ۸۰ × ۱۰۰ سانتی‌متر بر روی مقوای بدون اسید با تکنیک اکریلیک و به سبک نگارگری خلق شده است. این اثر در سال ۱۳۸۹ به آستان امام هشتم (ع) اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها