شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
نشست‌های مطالعاتی «علیه سرمایه‌داری» در مشهد کلید خورد

مجموعه نشست‌های مطالعاتی «علیه سرمایه‌داری» با محوریت سه عنوان کتاب در کتابفروشی طٌرفه مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، قرار است مجموعه نشست‌های مطالعاتی «علیه سرمایه‌داری» با محوریت کتاب‌های «امپریالیسم جدید» به قلم «دیوید‌ هاروی»، «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟» نوشته «نوآم چامسکی» و «شر زمین را درمی‌نوردد» از «تونی جات» هر چهارشنبه در مشهد برگزار شود.
 
در این نشست‌ها سیدجواد نقوی روزنامه‌نگار حوزه اندیشه با موضوع «علیه سرمایه‌داری» به ایراد سخن می‌پردازد.
 
در معرفی کتاب «امپریالیسم جدید» نوشته «دیوید هاروی» آمده است: 
«انواع بسیار متفاوتی از امپراتوری وجود داشته است (رومی، عثمانی، امپراتوری چینی، روسی، شوروی، اتریشی‌ـ‌مجارستانی، ناپلئونی، انگلیسی، فرانسوی و غیره.). از این مجموعه ناهمگون می‌توان به‌آسانی نتیجه گرفت که فضای چشمگیری برای مانور در خصوص چگونگی تفسیر، مدیریت و پی‌ریزی فعالانه‌ی امپراتوری وجود دارد. برداشت‌های متفاوت و گه‌گاه رقیب از امپراتوری حتا می‌توانند در یک‌جا جمع شوند. امپراتوری چین پس از تجربه‌ی مرحله‌ی گسترشی قدرتمندی از اقیانوس‌نوردی به‌ ناگهان و به‌طور مرموزی در خود فرو رفت. امپریالیسم آمریکا از جنگ جهانی دوم به این سو به‌طور پاندولی از یک برداشت مبهم از امپراتوری (مبهم، زیرا همواره مورد بحث قرار نگرفته است) به برداشتی دیگر تلوتلو خورده است. اگر بوش پسر تمایل ناپلئونی خاصی را از خود نشان می‌دهد ـ- که می‌خواهد به سوی بغداد و شاید پس از آن تهران (برخی از جنگ‌طلبانِ کابینه ظاهراً معتقدند «مردان واقعی» در آن‌جا هستند) پیشروی کند ــ خط‌مشی کلینتون (جالب آن‌که دولت بوش آن را «زنانه» می‌نامد) بیشتر به روشی که امپراتوی عثمانی در دوران اوجش پیش گرفته بود شباهت داشت.
 

 
«کتاب چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟» که از ۱۰ فصل در ۲۴۷ صفحه سامان یافته است، در صدد پاسخ به پرسش‌هایی از این قبیل است که: چه کسانی بر دنیا حکومت می‌کنند؟ چگونه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند؟ این رهبران کجا هستند و ملت‌های تحت سلطه چگونه‌اند؟ آیا آنان می‌توانند بر قدرت سوداگری و دکترین ملی غلبه کنند و متحول شوند و سرزنده و مستعد به زندگی امیدوار باشند؟
 
سرفصل‌های این کتاب عبارت است از: بازخوانی مسئولیت روشنفکران، اسناد شکنجه و فراموشی تاریخی، دست نامرئی قدرت، زوال آمریکا؛ علل و عوامل، آیا آمریکا ابرقدرت است، اسرائیل و فلسطین؛ گزینه‌های واقعی، «هیج جیز برای دیگران نیست» جنگ طبقاتی در آمریکا، ایالات متحده یک دولت تروریستی پیشرو است، آیا ایران بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است؟ و اربابان نوع بشر.
 
در معرفی کتاب «شر زمین را درمی‌نوردد» نیز آمده است:
شیوه زندگی امروزی غرب به معضلی عظیم دچار شده است. ما طی سی سال اخیر بیشتر به دنبال منافع شخصی بوده‌ایم و این سودجویی چیزی از حال و هوای اهداف جمعی ما بر جای نگذاشته است. اکنون دیگر اندیشه زندگی مشترک و مقاصد و اهداف جمعی را از یاد برده‌ایم حالا نه تنها در دوران پساایدئولوژی به سر می‌بریم بلکه از اخلاق هم عبور کرده‌ایم. دیگر کاری به آن مسئله قدیمی نداریم که از دوران یونان باستان به تعریف سیاست می‌انجامد؛ اینکه یک سیاست به مصلحت است، منصفانه است، عادلانه است، به ایجاد جامعه‌ای بهتر و جهانی بهتر کمک می‌کند یا نه؟ دیگر اطمینانی به آن اجماع همگانی که به زندگی در اروپا و آمریکای پس از جنگ تعین می‌بخشید، نیست: تضمین امنیت، ثبات و عدالت. «تونی جات» در این کتاب کم‌حجم پرده از این موضوع برمی‌دارد که چطور غرب سر از کلاف سردرگم حال درآورده است. او تردیدهای عظیم ما را به تصویر می‌کشد. او نشان می‌دهد که چطور هنوز هم می‌توانیم راهی برای فرار از این آشفتگی بیابیم.

نشست‌های مطالعاتی «علیه سرمایه‌داری» از چهارشنبه 18 فروردین‌ماه ساعت 17 در محل کتابفروشی طٌرفه مشهد واقع در خیابان دانشگاه، روبروی پردیس سینمایی هویزه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها