جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
​نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی به ایستگاه آخر رسید

آیین اختتامیه نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از  خراسان شمالی نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی شامگاه روز پنج‌شنبه 14 اسفند در محل نگارخانه بجنورد و با حضور جمعی از مسئولان استانی و هنرمندان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.
 
حسین فرخنده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه این جشنواره از چند منظر حائز اهمیت است، گفت: کالاهای فرهنگی، سفیر فرهنگ و ارزش‌های بومی و محلی محسوب شده و صرفا کالا نیستند؛ بلکه می‌توانند انتقال دهنده یک میراث و هویت جمعی تلقی شوند.
 
حسین فرخنده افزود: وقتی کالای فرهنگی در بازار عرضه و خریداری می‌شود، کارکرد اقتصادی آن تمام می‌شود و به نوعی پس از آن بحث ارزش‌گذاری و تعریف هویت فرهنگی از سوی خریدار مطرح می‌شود و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
وی برگزاری جشنواره کالاهای فرهنگی را فرصت مغتنمی دانست تا  عناصر فرهنگی بومی خود را، از این طریق بازآفرینی، حفظ و تقویت کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف تسهیل خلق تولیدات فرهنگی و با حضور استادان برجسته کشوری در طول اجرای این جشنواره را مزیت دیگر این جشنواره نام برد و گفت: نمایشگاه مجازی آثار هم پس از اختتامیه برگزار می‌شود و امیدواریم نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار منجر به تولید فکر و ایده‌های جدید برای دوره‌های آتی شود.
 
براساس رای داوران در بخش هدایای فرهنگی «رضا راشد درتومی» (گلیم رانر) حائز رتبه اول، «علی وصالی» (هوله) رتبه دوم، مهتاب ماهوتیان ( لباس) رتبه سوم و خدیجه تکه (شاخص کتاب) شایسته تقدیر ویژه معرفی شدند.
 
در بخش نوشت افزار با توجه به اینکه بنا به تصمیم هیات داوران جایزه اول به هیچ یک از شرکت‌کنندگان تعلق نگرفت، رتبه دومی به «محمدرضا علی‌پور»(جعبه حمل لوازم‌التحریر) و رتبه سومی به «تکتم رحمانی»( تقویم) رسید و از «رها صمدی» (دفترچه) تقدیر شد.
 
 جایزه نخست بخش عروسک هم به «فاطمه جعفریان» (چولی قزک)، دومی به «تاغان بیکه برزین» (زن ترکمن) و جایزه سوم به «فاطمه جعفریان» (سونه گل) رسید. 
 
«مسعود زمانی» دبیر نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی هم از برگزاری هشت کارگاه آموزشی در ذیل این جشنواره خبر داد که منتج به ارسال 130 اثر شد و گفت: در این آیین از 12 برگزیده جشنواره تجلیل می شود.
 
نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی در چهار حوزه «کســب و کارهــای فرهنگــی نوپا»، «نوشــت افــزار»، «اسباب‌بازی و عروسک» و «هدایـای فرهنگـی» و با هدف شناخت عمیق‌تر بوم‌فرهنگ و ظرفیت‌های موجود در آن، کاربردی کردن بوم‌فرهنگ برای انسان امروزی، رونق کسب و کارهای فرهنگی با اتکا به ظرفیت‌های بومی و کمک به شناسایی بازارهای پنهان در حیطه محصولات و خدمات فرهنگی بومی فراخوان شده بود.

در این مراسم همچنین از خانواده زنده‌یاد «استاد حاج حسینعلی محمد‌زاده» چارق دوز برتر کشوری به‌عنوان چهره ماندگار فرهنگی خراسان شمالی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها