یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
نیاز مُبرم ناشنوایان به کتاب‌های چندرسانه‌ای

میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس که به‌دلیل فعالیت‌هایش برای علاقه‌مندکردن ناشنوایان به کتابخوانی، در هفتمین دوره جشنواره سراسری مروجان کتابخوانی برگزیده شد، از نیاز مُبرم ناشنوایان به کتاب‌های چندرسانه‌ای گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس و برگزیده هفتمین دوره مروجان کتابخوانی در حوزه کتابخوانی اقشار خاص با تاکید بر نیاز توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: توجه به ناشنوایان و رفع نیازهای اطلاعاتی این قشر از دو سال پیش در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس آغاز شد و خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، افزون بر ایجاد بخش ناشنوایان به‌صورت مستقل و در کتابخانه محمد بهمن‌بیگی شیراز، کتابخانه‌های عمومی در بیشتر شهرستان‌های فارس همچون لارستان، نی ریز، جهرم و ... نیز فعالیت‌های خود را در حوزه ناشنوایان آغاز کرده‌اند.
 
این مروج کتابخوانی ایجاد بخش ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی خدمات کتابخانه‌های عمومی برای ناشنوایان، تدوین نیازهای کتابخوانی افراد ناشنوا و تولید کتاب‌های چند رسانه‌ای مناسب‌سازی برای ناشنوایان، نگارش مقالات مربوط به ناشنوایان و کتابخانه‌ها در دوران کرونا را از جمله فعالیت‌های انجام شده دانست و گفت: تلاش ما برای ترویج کتابخوانی در حوزه ناشنوایان بارها مورد تقدیر و تشکر مسئولان استانی و ملی بوده است.
 
جوان‌بخت در خصوص فعالیت‌های انجام شده در ایام کرونا عنوان کرد: در مسیر اجرای برنامه‌های ادبی، فرهنگی و کتابخوانی برای ناشنوایان و کم شنوایان، این بار به خاطر شرایط کرونایی و پرهیز از اجرای برنامه‌های حضوری، بخش ناشنوایان کتابخانه عمومی محمد بهمن‌بیگی با هدف آشنایی ناشنوایان با مفاخر و مشاهیر کشور، با تولید ۱۲ کتاب چند رسانه‌ای ویژه ناشنوایان و انتشار آن‌ها در فضای مجازی در خدمت این قشر از مخاطبان کتابخانه‌های عمومی بوده است.
 
رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در خصوص تولید آثار چندرسانه‌ای مناسب ناشنوایان، عنوان کرد: «خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی»، «شیخ اجل سعدی شیرازی»، «حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و صدرالمتألهین»، «شیخ الرئیس ابوعلی سینا»، «محمد بهمن‌بیگی»، «امیرکبیر»، «خیام» و. ... شخصیت‌هایی هستند که تاکنون در قالب کتاب چند رسانه‌ای مناسب‌سازی شده برای ناشنوایان و کم شنوایان تولید شده‌اند و در اختیار جامعه ناشنوایان قرار دارند.
 
وی تصریح کرد: در کتاب چندرسانه‌ای مناسب‌سازی شده برای ناشنوایان که از ترکیب رسانه‌های منفرد، مانند متن مناسب سازی شده، فیلم، ویدئو، عکس، انیمیشن و … تولید می‌شود، هر فرد با توجه به موقعیت و شرایطش، سطح یادگیری خود را افزایش می‌دهد.
 
جوانبخت از برنامه‌ریزی برای انجام طرح‌های متنوع‌تری در حوزه کتابخوانی ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: آموزش کتابداران در زمینه خدمات‌دهی به اعضای ناشنوا، تهیه کتاب‌های مورد نیاز و توجه به تمامی نیازهای کتابخوانی در بخش استثنایی ناشنوایان از جمله برنامه‌های بلندمدتی است که در کتابخانه‌ها پیگیری خواهد شد.
 
رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس با ابراز خرسندی از اینکه خدمات کتابخانه‌های عمومی در حوزه ناشنوایان مورد توجه جامعه مخاطب و مسئولان کشوری قرار گرفته است، افزود: سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به‌مناسبت هفته معلولان با اهدای لوحی از خدمات انجام شده در حوزه ناشنوایان قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها