شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
مجموعه آثار شیخ صدوق (ره) به‌زودی منتشر می‌شود

خانه فرهنگ صدوقی، مجموعه آثار شیخ صدوق (ره) را در قالب دوره 34 جلدی به‌زودی به بازار نشر عرضه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، حجت الاسلام و المسلمین شهاب‌الدین وحیدی مدیر پروژه انتشار آثار شیخ صدوق (ره) در خانه فرهنگ صدوقی از نهایی شدن روند انتشار این مجموعه آثار خبر داد و گفت: شیخ صدوق از علمای شیعه در قرن چهار هجری قمری و از بزرگان علم حدیث است. شیخ صدوق از طرف رکن‌الدوله دیلمی پادشاه ری به آن شهر دعوت شد. در دوره‌ای، شیعیان از او تقاضای نوشتن کتاب در احكام فقهی کردند. او نیز کتاب مهم و معروف خود «من لایحضره الفقیه» تألیف کرد.

وی بیان کرد: با گذشت بیش از 10 قرن از وفات این عالم شیعی و با توجه به فراز و نشیب تاریخ تشیع و صدمات متعددی که به فرهنگ مكتوب شیعی در این اعصار وارد آمده، از میان بیش از 300 تألیف شیخ صدوق تنها تعداد کمی از آثار این عالم بزرگوار برجای مانده که آثاری من لا یحضره الفقیه، الهدایة، علل الشرایع از آن جمله‌اند.

وحیدی یادآور شد: خانه فرهنگ صدوقی با همكاری موسسه فرهنگی هنری شمس‌الضحی در طی بیش از 15 سال اقدام به تحقیق و پژوهش و احیاء این آثار عنوان کرده و این آثار در 20 عنوان کتاب در قالب 34 جلد و حدود 17 هزار صفحه برای اولین بار به صورت تصحیح، تطبیق و مقابله با نسخه‌های موجود پرداخته و هم اکنون در حال چاپ است.

مدیر پروژه انتشار آثار شیخ صدوق (ره) با اشاره به روند تصحیح و چاپ این آثار گفت: در این روند، ابتدا اقدام به نسخه‌شناسی آثار و تهیه نسخ خطی آنها شد و از میان نسخه‌های انبوه، معتبرترین و نفیس‌ترین نسخ موجود را جهت تحقیق و تصحیح آثار آن فقیه مورد انتخاب قرار گرفت. در این تحقیق افزون بر مقابله کتاب‌ها با این نسخه‌ها، از چاپ‌های پیشین آنها نیز استفاده  و به ثبت اهم اختلافات نسخ و عبارات پرداخته شده است. پس از استخراج آیات و روایات از دیگر تألیفات مرحوم صدوق و مصادر کهن دیگر، به شرح و توضیح لغات و موارد نیازمند به توضیح دست یازیده شده که از مهم‌ترین موارد در تحقیق و احیای تراث است. همچنین استخراج فهارس فنی هر کدام از آثار در دستور کار قرار گرفته و انجام شده است.

وحیدی تاکید کرد: مجموعه آثار شیخ صدوق (ره) در قالب یک دوره 34 جلدی برای اولین بار توسط انتشارات خانه فرهنگ صدوقی هم اکنون در حال چاپ است و به‌زودی به بازار نشر ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط