سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷
غدير را در نگاه قرآن و قرآن را در غدير مي‌توان شناخت

نويسنده كتاب «غدير در قرآن، قرآن در غدير» اظهار داشت: با يافتن 300 آيه مرتبط با واقعه غدير خم بر آن شدم غدير را از نگاه قرآن بشناسم و پيام قرآن را در غدير دريابم.

محمدباقر انصاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين اثر به صورت داستاني به چگونگي تبيين اين 300 آيه مي‌پردازد، گفت: 100 آيه به صورت مستقيم درباره غدير وجود دارد كه با جست‌وجو در اين زمينه موفق شدم به 200 آيه ديگر هم كه در طول واقعه غدير به گونه‌اي از سوي پيامبر(ص) بيان شده، دستيابم. 

وي افزود: براي دستيابي به اطلاعات اين اثر بيش از پنج سال بر روي پنج هزار منبع حديثي، تفسيري و تاريخي مرتبط با غدير مطالعه و تحقيق كردم تا غدير را از نگاه ديگري ببينم. 

انصاري با بيان اين كه بيش از بيست اثر تخصصي درباره غدير تأليف كرده‌ است، اظهار داشت: واقعه غدير آن قدر گسترده‌ است كه من سعي كرده‌ام در هر يك از تأليفاتم از زاويه‌اي متفاوت به اين واقعه مهم ديني و تاريخي بنگرم و معتقدم اين رويداد آن‌قدر مهم و بزرگ است كه جاي دارد نويسندگان سال ها بر روي آن تعمق كنند.

وي اظهار داشت: زماني كه كتاب‌هاي ديگري درباره غدير را در دست تأليف داشتم، متوجه آياتي از قرآن كريم شدم كه در طول واقعه غدير ـ از زمان خارج شدن پيامبر(ص) از مدينه تا بازگشت ايشان كه بيش از يك ماه طول كشيده، يعني از 25 ذي‌القعده تا 25 ذي‌الحجه ـ به صورت مستقيم نازل شده‌اند و يا پيامبراكرم(ص) به آن اشاره كرده‌اند و تصميم به بررسي و تبيين رابطه آنها با رويداد غدير گرفتم.

نويسنده درباره تأليف اين اثر گفت: نتايج بررسي و مطالعه تمامي كتاب‌هاي موجود در زمينه دعاها، زيارات و اشعار مرتبط با «غدير در قرآن» در اين نوشتار جمع‌آوري شده ‌است.

وي متذكر شد: اين كتاب مشتمل بر سه جلد و به عنوان كتابي جامع در زمينه قرآن و غدير قابل استفاده و استناد است. عنوان فرعي جلد اول اين اثر «نزول آيان قرآن در غدير» است.  جلد دوم «تفسير قرآن در غدير» نام دارد و جلد سوم با عنوان «مراحل حضور قرآن در غدير» از سه بخش «معرفي قرآن در غدير»، «پژوهش‌هاي قرآني در غدير» و «تاريخچه قرآني غدير» تشكيل شده است.

انصاري مخاطبان اين كتاب را همه علاقه‌مندان به غدير و كساني دانست كه دوره دبيرستان را پشت سر گذاشته‌اند و يادآور شد: در همه موارد ذكر شده، آيات و احاديث با متن‌ اصلي‌شان عنوان شده‌اند.

از اين نويسنده كتاب‌هاي ديگري نيز با عنوان‌هاي اسرار غدير، خطابه غدير و غدير از زبان مولا چاپ شده و كتاب «غدير من» نيز زير چاپ است.

چاپ اول مجموعه سه جلدي «غدير در قرآن، قرآن در غدير» را انتشارات دليل ما در شمارگان 2000 نسخه، جلد اول 506 صفحه، جلد دوم 452 صفحه، جلد سوم 568 صفحه و بهاي دوره سه جلدي 200 هزار ريال در اين هفته و به مناسبت عيد غدير خم روانه بازار نشر مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط