یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
نگاهی به دو اثر برگزیده دوسالانه کتاب اصفهان

کتاب‌های از «گوردخمه تا آرامستان» اثر علیرضا اشرفی و «تولد یک شهر» اثر فریدون فراهانی که توسط انتشارات گفتمان اندیشه معاصر به چاپ رسیده، در بخش معماری و آثار تاریخی از نظر محتوا و کیفیت انتشار برگزیده جشنواره دوسالانه کتاب اصفهان شد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، کتاب از «گوردخمه تا آرامستان» اثر علیرضا اشرفی و «تولد یک شهر»، سی مقاله درباره شهر و فضای شهری اثر فریدون فراهانی در بخش معماری و آثار تاریخی از نظر محتوا و کیفیت انتشار، برگزیده دو سالانه کتاب اصفهان شد.
 
دوسالانه کتاب اصفهان، هر دو سال یک بار از میان آثار منتشر شده توسط ناشران اصفهان یا نویسندگان اصفهانی که در سراسر کشور آثار خود را منتشر کرده‌اند، برگزیدگان خود را انتخاب می‌کند. در مراسم امسال هم پس از قرائت بیانیه هیئت داوران از مؤلفان و مترجمین آثار منتخب ۴۷ کتاب برگزیده دوسالانه کتاب اصفهان تجلیل شد.

اما چرا این دو کتاب در حوزه تخصصی خودشان، برگزیده و شایسته تقدیر بودند؟ پاسخ به این سوال را منیر سلطان‌پور به خبرنگار ایبنا می‌دهد: کتاب «از گوردخمه تا آرامستان» در 800 صفحه اثری است که تاریخچه گوردخمه‌ها از دوران زرتشتی‌گرایی تا قبرستان‌ها و امامزاده‌ها را واکاویده است. در این اثر به آداب دفن اموات و شیوه ساخت قبور و مراسم مربوط به هر دوره اشاره شده است.

وی می‌افزاید: از دیگر آثار علیرضا اشرفی کتاب‌های «فرنگی‌سازی در معماری ایرانی» و «خانه‌های ایرانی» است که در این دو کتاب به تاثیر معماری فرنگی بر معماری ایرانی و همچنین هویت معماری ایرانی و مولفه‌های موثر بر معماری در قرون گذشته اعم از فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیا و نوع مشاغل اشاره شده است.
 

 
یادآوری می‌شود، فریدون فراهانی نیز علاوه بر تالیف کتاب «تولد یک شهر» که مجموعه سی مقاله درباره معماری شهری و مبلمان شهر و تاکید آن بر اصفهان است، کتاب‌های «هویت و معماری غرب» و «انسان، طبیعت، طراحی» را نیز منتشر کرده است. کتاب «انسان، طبیعت، طراحی» ازسوی برخی از دانشگاه‌های هنر و معماری به‌عنوان کتاب پایه به دانشجویان معرفی شده و تدریس می‌شود.
 

یادآوری می‌شود، کتاب «بوطیقای سه‌گانی و مسائل آن» اثر علیرضا فولادی نیز در بخش ادبیات در سال 1397 از همین ناشر به عنوان کتاب برگزیده شناخته شد.

چندی پیش در اختتامیه جشن دوسالانه کتاب، حجت الاسلام معتمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، هماهنگی اتحادیه‌ها برای شناسایی نیاز جامعه در مولف‌های مختلف و در نهایت تجلیل از پدیدآورندگان در دوسالانه کتاب را راهکاری مناسب برای رونق کتاب دانست.

حال انتشاراتی‌های اصفهان، با گذر از یک سال سخت و پر تنش با توجه به نقل قول مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خود، در انتظار و به امید راهکارهای مدیریتی تازه‌ای از سوی نهادهای دولتی برای بهبود فعالیت‌شان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها