شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
نشست کتابخوان ویژه «تاریخ انقلاب اسلامی» در آزادشهر برگزار شد

نشست کتابخوان تخصصی «تاریخ انقلاب اسلامی» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انقلاب اسلامی ویژه نسل جوان در آزادشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، این نشست که صبح امروز شنبه 18 بهمن‌ماه با حضور طیبه رجنی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آزادشهر، امید ناصری رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آزادشهر و تعدادی از دوستداران فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، به معرفی کتاب‌های «ایران بین دو انقلاب» به قلم «یرواند آبراهامیان»، «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» به نویسندگی «عبدالله شهبازی»، «دو دهه واپسین حکومت پهلوی» به قلم «حسین آبادیان» و کتاب «امام خمینی از هجرت به پاریس تا بازگشت به تهران» نوشته «حمید بصیرت‌منش» اختصاص داشت.

در این نشست امید ناصری رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آزادشهر، درباره کتاب «ایران بین دو انقلاب»، گفت: آبراهامیان در این کتاب به تحلیل تأثیرات متقابل سازمان‌های سیاسی و نیروهای اجتماعی ایران از سده نوزدهم میلادی تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ می‌پردازد و نیروهای اجتماعی را به «گروه‌های قومی» و «طبقات اجتماعی» تقسیم می‌کند و با توجه به دستاوردهای جامعه‌شناسان تأثیرات نظام‌های سیاسی بر نظام‌های اجتماعی را بررسی می‌کند.

وی افزود: آبراهامیان با بررسی نقش مهم اسلام و نیز نقش تعیین‌کننده‌ی شخص امام‌خمینی (ره) در پیروزی انقلاب بررسی‌اش را به پایان می‌برد. بی‌گمان ایران بین دو انقلاب کتابی منحصر به‌فرد در بررسی تاریخ هفتاد ساله ایران است.

سپس طیبه رجنی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آزادشهر درباره کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» نوشته «عبدالله شهبازی» که خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست است، اظهار کرد: این کتاب اثری 2 جلدی است که بیش از 1000 روز پس از مرگ ارتشبد سابق حسین فردوست توسط انتشارات اطلاعات منتشر شد.

وی افزود: جلد اول شامل خاطرات فردوست از دوران کودکی و رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه پهلوی است و در در جلد دوم جستارهایی از تاریخ معاصر ایران با اسناد تشریح شده است. ارتشبد حسین فردوست، دوست صمیمی‌ای که رضاخان برای پسرش برگزید و او را همراه ولیعهد به سوئیس برای تحصیل در کالج «له‌روزه» فرستاد. فردی که تا آخرین روز حکومت پهلوی صمیمی‌ترین دوست شاه شناخته می‌شد.

در ادامه یکی دیگر از حاضران در نشست به معرفی کتاب «دو دهه واپسین حکومت پهلوی» پرداخت و گفت: سلطنت پهلوی‌ها در ایران پنج دهه به طول انجامید که 37 سال آن پادشاهی محمدرضا بود. در این پنج دهه ایران دستخوش تغییراتی عمیق قرار گرفت، مانند نفوذ و سلطه فرهنگ غربی و وابستگی سیاسی و نظامی به آمریکا. از طرفی دیگر روحانیت مترقی به رهبری امام خمینی (ره) به بالا بردن آگاهی مردم در زمینه سیاست و حکومت کمک می‌كردند تا در نهایت انقلاب اسلامی به سرانجام رسید.

كتاب «ایران در دو دهه واپسین حكومت پهلوی» تلاشی برای تشریح اوضاع حكومت در این برهه است. نویسنده در این كتاب سعی كرده است با مراجعه به منابع معتبر تاریخی و اسناد به جای مانده از حكومت پهلوی تاریخ این دوره را قلم بزند و كتابی در خور محققین، نویسندگان، دانشجویان و اهل تحقیق فراهم سازد.

در بخش پایانی نشست نیز کتاب «امام خمینی از هجرت به پاریس تا بازگشت به تهران» توسط یکی دیگر از حاضران معرفی شد، وی درباره این کتاب، گفت: این کتاب به قلم حمید بصیرت منش در 5 بخش به علل و زمینه‌های هجرت امام به پاریس، رهبری انقلاب در پاریس و پیروزی انقلاب و بازگشت امام خمینی به وطن پرداخته است.

وی افزود: در بخش اول به علل و زمینه‌های مهاجرت امام به فرانسه پرداخته شده و بخش دوم به امام و رهبری ایشان در پاریس اختصاص دارد. همچنین بخش سوم کتاب درباره مواضع قدرت‌های بزرگ، چهره‌های سرشناس سیاسی در قبال امام و دیدگاه امام در تعامل و یا تقابل با آنهاست و بخش چهارم به حوادثی پرداخته است که روند پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و امام در فرانسه با قدرت الهی خود آنها را مدیریت کردند و بخش پنجم و پایانی کتاب به پرواز انقلاب اختصاص دارد که اقدامات شجاعانه‌ی امام را در بر می‌گیرد.

یادآوری می‌شود در پایان نشست هر یک از اعضا درباره کتاب‌های معرفی شده، به گفت و گو نشستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها