شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
برای فهم عمیق سیاست در ایران توجه به ادبیات ضروری است

رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به رابطه شعر و سیاست، گفت: برای فهم عمیق سیاست در ایران توجه به ادبیات ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ازسوی محفل ادبی پروین اعتصامی قم با حضور محمد باقری رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، نشست تخصصی «شعر انقلاب» برگزار شد.
 
باقری با اشاره به رابطه سیاست و شعر گفت: برای فهم عمیق سیاست در ایران، توجه و مطالعه ادبیات امری ضروری است و هنر به معنای عام و شعر به معنای خاص، نشان‌دهنده وضعیت اجتماعی و آینه تمام نمای ملت‌ها است.
 
وی به سه نقطه عطف در شعر فارسی پرداخت و یادآور شد: در شعر فارسی سه نقطه عطف در یک سده اخیر قابل شناسایی است. دوره مشروطه با شاعرانی نظیر فرخی یزدی، ملک‌الشعرای بهار و عارف قزوینی؛ دوره بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ با شاعرانی نظیر اخوان ثالث، نیمایوشیج، ابتهاج؛ و دوره سوم نیز بعد از انقلاب اسلامی ایران است.
 
رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌ها با تاکید بر دوره دوم اضافه کرد: در این دوره فضای خفقان، یاس و فشار به‌ویژه بعد از کودتای ننگین ۲۸ مردادماه بر ملت و شعر فارسی وجود داشت. تکرار واژه‌هایی نظیر سردی، شب، تاریکی، زمستان، تاریکی، گریه، غم و نظایر آن در اشعار شاعران این دوره نظیر اخوان ثالث، نیما یوشیج، سهراب سپهری، ابتهاج، شفیعی کدکنی و سبزواری موید وجود چنین فضای خفقان‌آلودی بود.
 
باقری با تمرکز بر اشعار اخوان ثالث به عنوان شاعر شاخص این دوره تصریح کرد: در این دوره نه‌تنها فضای یاس در تمام جامعه ایرانی رخنه کرده بود؛ بلکه امیدها نیز از بین رفته بود که این امر نه تنها در شعر بلکه در رمان، موسیقی و دیگر عرصه‌های فرهنگی آن دوره نیز مشهود بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها