سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
واکاوی واژگان گویشی بندر ریگ در «نگره‌ای بر ریگستان»

کتاب «نگره‌ای بر ریگستان» اثر حسین جواهری، نویسنده و شیمیدان بوشهری به‌همت نشر «هلیله» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، در این کتاب پژوهشی با ویراستای زینب یوسفی، 1000 واژه گویشی بندر ریگ مورد بررسی واکاوی، ریشه‌یابی و میانوند با دیگر گویش‌های اصیل پارسی از جمله گویش‌های مازنی، شوشتری، دزفولی، بختیاری و دیگر گویش‌ها و واژگان غیر پارسی شامل انگلیسی، عربی، روسی قرار گرفته است.

جواهری در این اثر با بیان اشعار و امثال به کاربرد این واژگان در این گویش اشاره کرده است. در پشت جلد این کتاب نوشته شده است:
«شب‌های هجر را گذراندی و زنده‌ای و/ ما را به سخت‌جانی تو این گمان نبود» و «شب نخوابیدی و دستاس کشیدی تا صبح» از زمانی که خودم را شناختم تا زمانی که آسمانی شدی، درس فراخوبی، رازنگهداری و فروتنی و زبانزدهای آموخته از فرهنگ کسانت چون «مین سفید را در ماست کشیدن»، «گرگ اگر شیر دهد میش من است/ بیگانه اگر وفا کند خویش من است»، «آدمی را آدمیت لازم است»، «از اسب افتادیم و از اصل نیفتادیم» و جز این‌ها... از تو آموختم و آموختم که همه و همه برآیند این کتاب و کتاب در دست نگارش «نگره‌ای بر زبانزدها» است.

وی در این اثر، واژگان گویشی (ادبیات فولکلور) زبان بندر ریگ را مورد بررسی و واکاوی قرار داده است. یکی از شاخص‌های ممتاز سبک نوشتاری او سره‌نویسی پارسی و تلفیق دو علم شیمی و ادبیات است.

یادآوری می‌شود، حسین جواهری، شیمیدان، دبیر بازنشسته، روزنامه‌نگار و نویسنده متولد سال ۱۳۱۹ در بندر ریگ واقع در استان بوشهر است. وی تاکنون 19 کتاب در حوزه علم شیمی و صدها مقاله پژوهشی در زمینه ادبیات و تاریخ به نگارش درآورده و از شیمیدانان برجسته کشور به‌شمار می‌رود. این نویسنده همچنین به‌عنوان چهره ماندگار استان فارس شناخته شده و نشان فرهنگی تندیس را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها