چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
تلاش دست اندرکاران پست در نمایشگاه مجازی کتاب/از تهران تا سراوان

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران چهارشنبه(8 بهمن‌ماه) از مرکز تجزیه و مبادلات دفتر پست کشور در چهارراه لشگر بازدید کرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با هشتمین روز از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نمایشگاه به‌همراه رمضانعلی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست، مهدی مقصودی، مدیرکل اداره پست استان تهران و سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات کشور، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین عمیدی، مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست از مرکز تجزیه و مبادلات دفتر پست مرکزی واقع در چهارراه لشگر بازدید کردند.
 
در جریان این بازدید، مسئولان از فرایند دریافت، بسته‌بندی و توزیع خریدهای مشتریان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطلع شدند. 

دهقانکار در این بازدید از جریان تجزیه و بسته‌بندی کتاب‌ها  بازدید و با بیان سخنانی کوتاه خطاب به دست‌اندرکاران از‌جمله مدیرعامل شرکت ملی پست، معاونان و همچنین کارمندان این مرکز، گفت: بخشی از نشاط فرهنگی ایجاد شده در سطح شهر، به‌دنبال برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را مدیون شرکت ملی پست هستیم. 
 
وی افزود: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با توزیع کتاب‌های خریداری ‌شده از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شادی را به مردم هدیه می‌کنند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه با اهدای گل به چند تن از کارمندان پست از تلاش آن‌ها قدردانی کرد.

دهقانکار در جریان این بازدید به ناشران توصیه کرد، از بسته‌بندی‌های مناسب و مطمئن برای مرسوله‌ها استفاده کنند. هّم و غم دوستان و همراهان مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب درشرکت ملی پست، ارسال سالم مرسوله‌ها به دست مشتریان است.  

وی با بیان این مطلب که به‌عنوان مجری نمایشگاه مجازی کتاب، از فرآیند جمع‌آوری و توزیع مرسوله‌ها رضایت داریم گفت: در نشست‌های مکرر با دوستانمان در شرکت ملی پست، بر ارسال سلامت بسته‌های کتاب  تاکید شده است و البته از جریان جمع‌آوری و توزیع رضایت‌ داریم. از ناشران نیز انتظار می‌رود، در بسته‌بندی نهایت دقت را داشته باشند و معیار‌های استاندارد را رعایت کنند، تا زحمات ماموران پست زیاد نشود.     
   
ارسال بسته‌های کتاب به غرب و شرق کشور/از تهران تا سراوان  
در ادامه این بازدید، مجری نمایشگاه همراه مدیرعامل شرکت ملی پست و دیگر همراهان در بخش ویژه نمایشگاه مجازی مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور حاضر شدند و از نزدیک در جریان ارسال مرسوله‌های کتاب به اقصی نقاط کشور قرار گرفتند. سفارش کتاب از دور‌افتاده‌ترین مناطق کشور به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان، به‌عنوان یکی از مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب مورد تاکید قرار گرفت.  

سبحانی‌فر در ادامه این بازدید از تعیین کد ویژه برای مرسوله‌های پستی هر استان خبر داد و گفت: به ناشران توصیه می‌کنم، مرسوله‌های کتاب را با یک و یا نهایت دو عنوان کتاب آماده کنند؛ چراکه احتمال آسیب‌دیدگی برای مرسوله‌های بیش از این تعداد در جریان آماده‌سازی و توزیع افزایش پیدا می‌کند.   

مدیر‌عامل شرکت ملی پست با اشاره به آخرین آمار ارسال مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دست مشتریان گفت: 400 هزار مرسوله در سامانه پست ثبت شده، 62 هزار 762 تحویل مشتری شده است؛ 144 هزار 831 مرسوله در حال توزیع و 211 هزار مرسوله در وضعیت اماده به شرکت پست است. در مجموع 25 درصد مرسوله‌های نمایشگاه به دست مشتری‌ها رسیده است.    
وی درباره مراجعه چند باره ماموران پست به در منزل مشتریان برای تحویل مرسوله‌ در‌حالی‌که شاید امکان یک بار مراجعه و تحویل یکباره خرید‌ها وجود داشته باشد بیان کرد: امکان پیش‌بینی بارکد برای مرسوله‌‌ها با هدف یکبار مراجعه و تحویل همه خرید‌‌ها به مشتریان کتاب، وجود ندارد؛ چراکه نخست فاصله زمانی و مکانی خرید‌‌ مشتری‌‌ها یکسان نیست.  

سبحانی‌فر همچنین درباره اهمیت ارسال مرسوله‌های نمایشگاه مجازی به دست مردم گفت: شرکت ملی پست در ارسال مرسوله‌های نمایشگاه بین ناشران تفاوتی قائل نیست و همه را به یک چشم می‌بیند و برای ارسال سلامت بسته‌ها امکانات ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران را باید تلاشی برای ساماندهی یارانه‌های نشر دانست. دسترسی آسان به کتاب یکی از مزیت‌های بزرگ و ارزشمند نمایشگاه مجازی کتاب به ویژه برای هموطنان ساکن در مناطق دور‌افتاده کشور است؛ به‌عنوان مثال، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران مرسوله از تبریز به روستای سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

وی همچنین درباره اهمیت ارسال مرسوله‌های نمایشگاه مجازی به دست مردم گفت: شرکت ملی پست در ارسال مرسوله‌های نمایشگاه بین ناشران تفاوتی قائل نیست و همه را به یک چشم می‌بیند و برای ارسال سلامت بسته‌ها امکانات ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران را باید تلاشی برای ساماندهی یارانه‌های نشر دانست. دسترسی آسان به کتاب یکی از مزیت‌های بزرگ و ارزشمند نمایشگاه مجازی کتاب به ویژه برای هموطنان ساکن در مناطق دور‌افتاده کشور است؛ به‌عنوان مثال، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران مرسوله از تبریز به روستای سیستان و بلوچستان ارسال شده است. 

تلاش شبانه‌روزی نیروی انسانی پست
مقصودی، در ادامه این بازدید گفت: در این مرکز 970 نیروی انسانی، شامل 476 نیروی شرکتی فعالیت می‌کنند. مرسوله‌ها برای قرارگرفتن در کانال توزیع، در مرکز به‌صورت هفت روز هفته و 24‌ساعته آماده‌سازی می‌شوند؛ بنابراین فعالیت در این مرکز متکی بر نیروی انسانی و شبکه ارتباطی شرکت ملی پست است.
 
وی ادامه داد: شرکت ملی پست، به‌عنوان یک نهاد غیرسیاسی، صرفاً با هدف ارائه خدمت به مردم فعالیت می‌کند و با توجه به سابقه طولانی در زمینه‌های مختلف ازجمله طرح‌های ملی کشور، تجربه قابل توجهی در این زمینه دارد.
 


مدیرکل اداره پست استان تهران با بیان این مطلب که استفاده از نیروی انسانی مجرب و امانت‌دار، خط قرمز شرکت ملی پست است، عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد با شروع بحران کرونا استفاده از خدمات پستی به‌عنوان یک انتخاب فانتزی تلقی می‌شد؛ اما به‌مرور به سبکی از زندگی شهروندان تبدیل شده‌است. شرکت ملی پست به‌عنوان یک نهاد غیرانتفاعی به ارائه خدمات متنوع به مردم مکلف است.
 
وی با بیان این مطلب که برای سرعت‌بخشیدن به  جریان  ارسال مرسوله‌های نمایشگاه، مرسوله ناشران تهرانی در مرکز جداسازی می‌شود، افزود: بر اساس تأکید مدیرعامل شرکت ملی پست، ارسال بسته‌های نمایشگاه در اولویت کار مأموران شرکت پست قرار داد.

مقصودی فعالیت ویژه ماموران شرکت پست با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی ماموران پست در جمع‌آوری مرسوله‌‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: فعالیت ماموران طی هشت روز گذشته چهره شهر را تغییر داده و به‌خوبی قابل مشاهده است. 



مدیرکل اداره پست استان تهران، درباره تجهیزات شرکت ملی پست ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: علاوه‌براین که در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت ملی پست در جایگاه قابل‌توجهی در ارائه خدمات قرار دارد، نخستین‌بار تجهیزات ویژه برای نمایشگاه مجازی کتاب، از‌جمله جعبه حمل بار، دو سینی گردان و همچینن «تریولیاس پستی» در مرکز تجزیه ـ تبادلات کشور فراهم شده است؛ البته دو‌سینی گردان طی دو روز گذشته ایجاد شده و هدف اصلی از تهیه این تجهیزات پیشگیری از آسیب احتمالی به بسته‌های کتاب است.



عمیدی در تشریح جریان جمع‌آوری مرسوله ناشران نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: جمع‌آوری مرسوله ناشران، در سه منطقه انجام می‌شود، بسته کتاب ناشران منطقه خیابان انقلاب که به‌عنوان منطقه پرتراکم شناخته می‌شود، شعبه پارک لاله، ایرانشهر و میدان ولی‌عصر در این مناطق ناشران خود به تحویل بسته‌ها اقدام می‌کنند. 11 دستگاه سیار به جمع‌آوری مشغول که  برای جمع‌آوری بسته‌ها به دفاتر نشر مراجعه می‌کنند. برای ناشران بزرگ کشور در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور بخش وی‌آی پی در نظر گرفته شده است.

در ادامه این بازدید رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیر‌عامل شرکت ملی پست به انبار انتشارات قدیانی، ناشر تخصصی حوزه کودک رفتند و از محل ویژه آماده‌سازی بسته‌های خرید کتاب نمایشگاه این ناشر بازدید کردند.
 
قدیانی دراین دیدار با اشاره به اهمیت حفظ  زیرساخت نمایشگاه و سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با توجه به توسعه فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه، به‌نظر می‌رسد نمایشگاه مجازی، جایگزین مناسبی برای نمایشگاه فیزیکی است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم، بودجه نمایشگاه فیزیکی به نمایشگاه مجازی تخصیص داده شود.  
 

شعبه پست شهید یوسفیان، مقصد نهایی مجری برگزاری نمایشگاه در جریان بازدید امروز، هشتمین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود.
 
در این شعبه، نیز از این هیات در جریان جمع‌آوری، بسته‌بندی، آماده‌سازی و توزیع مرسوله‌های کتاب قرار گرفتند.
 
فقط در یک روز (هشتمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران)، 12 هزار مرسوله پستی به شعبه شهید یوسفیان و بیش 12 هزار و 500  بسته دیگر به شعبه مرکزی ارسال شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها