دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
قدرت در جهانِ بی‌سیم با یک کلیک وارد اتاق ما می‌شود

نویسنده کتاب «ديپلماسی رسانه‌ای» معتقد است: خبر، هر جا و توسط هر کس که تولید شود، قدرت می‌آفریند؛ قدرتی که در جهانِ بدون سیم، یعنی عصر «کلام بالدار» با یک کلیک وارد اتاق ما می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، «سخاوت خیرخواه» نویسنده کتاب «دیپلماسی رسانه‌ای» از فعالان مطبوعاتی تبریز، هدف از نگارش این کتاب را زمینه‌كاوی و آسیب‌شناسی دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت نگارش این کتاب در این عصر که شاهد گسترش ارتباطات رسانه‌ها هستیم، گفت: این ادعا گزاف نیست که رسانه‌ها، قلب‌ها و مغز‌ها را مطابق میل خود طراحی می‌کنند و صرفا انتقال‌دهنده واقعیت نیستند؛ بلکه سازنده اَبرواقعت هستند و امروزه به «امتداد انسان» در جوامع بشری تبدیل شده‌اند. در چنین شرایطی حرکت در شاهراه پرترافیک بین‌المللی بدون خدمات دیپلماسی رسانه‌ای امکانپذیر نیست.
 

فعال رسانه‌ای ادامه داد: دیپلماسی رسانه‌ای تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری تدابیر و تکنیک‌های اقناع، استدلال، تشویق، تنبیه و تهدید افکار عمومی جهانی و جامعه طرف مقابل برای پایان مخاصمات و منزوی کردن کشورها یا ارتقاء سطح روابط سیاسی و تفاهم راهی بیابد، از این جهت در جعبه ابزار ارتباطات استراتژیک کشورها، وزن بالایی دارد.

وی ادامه داد: دیپلماسی رسانه‌ای در این مفهوم به معنای هیاهوی رسانه‌ای نیست، به معنای انفعال رسانه‌ای هم نیست، بلکه به معنای ابتکار و ابداعات رسانه‌ای در زمان مناسب است. حتی گاه «سکوت» هم گفتمانی پرقدرت در دیپلماسی رسانه‌ای است.
 
خیرخواه تاکید کرد: کتاب «دیپلماسی رسانه‌ای» به شما قدرت می‌دهد تا راه گفت‌وگو با دشمن را پیدا کنید و به جای ارتش، با رسانه، آن را به پای میز مذاکره بیاورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها