جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کتاب در کتابفروشی‌های تبریز جای خود را به نوشت‌افزار داده است

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست معرفی طرح «کتاب‌یار» در تبریز، گفت: کتابفروشی‌های شهر تبریز قبلا به دنبال کار معنوی و نه کار اقتصادی در حوزه کتاب بودند؛ اما اکنون جای کتاب را در این کتابفروشی‌ها، کالاهای جانبی و نوشت‌افزار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، تفاهمنامه طرح «کتاب‌یار» عصر روز، پنجشنبه با همراهی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و نیز شهرداری منطقه 6 تبریز به امضای روسای این سه نهاد رسید و وارد فاز اجرایی شد.

طرح «کتاب‌یار» برای اولین بار بین شهرداری‌های کشور با هدف توزیع یارانه بین شهروندان تدوین شده است. با اجرای این طرح، شهروندان در سطح استان می‌تواننند طی دو مرحله (نیمه دوم بهمن‌ماه و دهه سوم اسفندماه سال جاری) و تا سقف مبلغ 200 هزار تومان، از 30 درصد تخفیف خرید کتاب از کتابفروشی‌های معرفی شده ازسوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهره‌مند شوند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز در جلسه رونمایی از این طرح گفت: طرح «کتاب یار» گامی موثر برای تشویق شهروندان به امری کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه است.
 
حجت‌الاسلام احمد حمیدی ادامه داد: این طرح در راستای اولویت‌های کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تبریز و از مصوبات این کمیسیون بوده که اعتبار آن از محل بودجه امسال تامین می‌شود.
 
وی هدف از اجرای این طرح را افزایش میانگین سرانه مطالعه در سطح استان و کلان‌شهر تبریز اعلام کرد و افزود: در حال حاضر میانگین سرانه مطالعه این شهر در شان و جایگاه تبریز شهر اولین‌ها نبوده و با اجرای این طرح تلاش می‌شود علاوه بر حمایت از حوزه کتاب و نشر، سرانه مطالعه در این شهر نیز افزایش یابد.


حمیدی با اشاره به فعالیت حدود ۳۲ تا ۳۵ کتابفروشی در تبریز در حوزه غیرآموزشی، گفت: این طرح در دو بازه زمانی اجرا می‌شود که مرحله اول آن در قالب «زمستانه» از نیمه دوم بهمن و مرحله دوم آن در قالب «عیدانه» در اسفند شروع شده و در قالب این طرح حداقل ۳۰ درصد به خریداران کتاب، تخفیف داده می‌شود.
 
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز اظهار کرد: در هر مرحله ۱۵۰ میلیون تومان و درمجموع ۳۰۰ میلیون تومان یارانه ازسوی شهرداری تبریز برای تشویق علاقمندان برای خرید کتاب‌های غیرآموزشی و غیردرسی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت مشارکت و استقبال کتابفروشی‌ها برای ارائه تخفیف می‌توان درصد تخفیف این طرح را تا ۴۰ یا ۵۰ درصد افزایش داد، بیان کرد: علاوه بر اجرای این طرح، مسابقات و برنامه‌ریزی‌های زیادی از سوی این سازمان برای ارتقای فرهنگ مطالعه در محلات این شهر انجام شده است و این اقدامات تداوم دارد.
 
سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین، گفت: کتابفروشی‌های شهر تبریز که قبلا به دنبال کار معنوی و نه کار اقتصادی در حوزه کتاب بودند، اکنون جای خود را به فروش کالاهای جانبی و نوشت‌افزار داده‌اند.
 
علی پیروزمنش گفت: کتاب از صنایع خلاق محسوب می‌شود و در تمامی کشورها، اقتصاد کتاب، اقتصادی محرک است و در تولید ناخالص آن‌ها تاثیرگذار است. ولی در کشور ما در خصوص تاثیرگذاری این حوزه غفلت شده است.
 
وی با بیان اینکه فعالیت تمامی حوزه‌های وابسته به این صنعت منوط به تولید کتاب است، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد داسلامی و به تبع آن این اداره‌کل آماده همکاری در اجرای طرح «کتاب یار» بوده و هزینه‌های آن را تقبل کرده است.

پیروزمنش بیان کرد: چاپ کتاب‌ها در راستای آموزش محور تاثیرگذاری زیاد فرهنگی در جامعه ندارد، در حالی که اگر کتاب‌ها با همکاری نهادهای تربیتی در مسیر تقویت حس کنجکاوی افراد جامعه باشد می‌توانند بخش زیادی از خلاء‌های موجود جامعه را پر کنند.

وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در جامعه ما ۱۳ دقیقه است، اعلام کرد: هم اکنون ۴۱ درصد از افراد بالای ۱۵ سال و باسواد جامعه کتاب نمی‌خوانند و باید سایر دستگاه‌های اجرایی در کنار تولی‌گری در سایر بخش‌ها، نگرش فرهنگی خود را تقویت کرده و به حوزه کتاب نیز توجه داشته باشند تا سرانه مطالعه در جامعه ارتقا یابد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ضمن اظهار امیدواری نسبت به افزایش سهم یارانه‌ی طرح «کتاب‌یار» یادآوری کرد: امید است تعداد برگزاری این جشنواره افزایش یابد تا در مسیر کتاب و کتابخوانی، خلاء‌های موجود در جامعه در مدت زمان کوتاه پوشش داده شود.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم در آیین امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح «کتاب‌یار» گفت: توجه به ذائقه مخاطبان در حوزه کتاب می‌تواند مشوقی ارزنده برای افزایش این سرانه باشد و لازم است در این راستا اقداماتی همگی و همه جانبه صورت گیرد.

 
شکور اکبرنژاد بیان کرد: مرحوم «حسن رشدیه» یکی از درخشان‌ترین چهره‌های تاریخ ما است که با کوشش برای عمومی کردن فرهنگ مطالعه و نیز تلاش برای باسواد کردن نسل‌های جدید در راستای رعایت فرهنگی ایران گام برداشت و اقدامات وی سرمشق همه ما در همه اعصار است.

وی تاکید کرد: باید تجارب و زائده‌های جدید در محک آزمون قرار گیرند تا در عیارسنجی ذائقه‌های دیگر موجب غنای فرهنگی شهروندان شوند.
 
سعید نیکوخصلت عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست، تغییر در الگوهای رفتاری و فعالیت‌های اجتماعی را نیازمند نگرش بلندمدت و پایه‌های مطالعاتی قوی دانست.
 
وی گفت: اصلی‌ترین عاملی که در راستای تغییر رفتارها و نگرش‌های اجتماعی امکان تاثیرگذاری فراگیر را دارد، توجه به شیوه‌های فرهنگی است و تنها با با توجه به این شیوه می‌توان نتایج موثری را اخذ کرد.
 

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: ما نمی‌توانیم با این ذهنیت که کار فرهنگی نتیجه سریع می‌دهد، فعالیت کنیم؛ بلکه باید با علم به اینکه تغییر رفتار امری زمان بر و دراز مدت است، امیدوار به تغییر الگوهای رفتاری و نیز نهادینه کردن این رفتارها باشیم.

نیکوخصلت در رابطه با طرح کتاب یار گفت: این طرح بدون تردید گامی در همین راستای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و تغییر الگوهای رفتاری مردم است و در آینده شاهد  اثرات و برکات این طرح خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها