پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
رونمایی از جدیدترین مجموعه شعر رضا اسماعیلی

جدیدترین مجموعه شعر رضا اسماعیلی با عنوان «زنده بادا عشق» رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تازه‌ترین مجموعه شعر رضا اسماعیلی با عنوان «زنده بادا عشق» توسط انتشارات مؤسسه فارسی زبانان منتشر شد. 

مؤسسه شاعران پارسی ‌‌زبان که اخیراً اقدام به چاپ آثار شاعران فارسی ‌زبان‌ در ایران کرده است، حالا قصد دارد تا آثاری از شاعران ایرانی را نیز برای مشتاقان و علاقه‌‌‌مندان به زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی در هند منتشر کند. مجموعه شعر «زنده بادا عشق» از جمله این آثار است.

این اثر شامل 55 غزل است که از میان حدود ۲۰۰ غزل انتخاب شده است. اشعار این مجموعه در موضوعات مختلف اعم از اجتماعی، پایداری، عاشقانه، آیینی و … سروده شده‌اند.

قرار است مراسم رونمایی این اثر جمعه 19 دی ماه،‌ به صورت مجازی در کانال‌های واتساپی هندیران 1 و 2 با حضور جمعی از استادان و ادیبان ایران و کشورهای فارسی زبان (هند، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان) برگزار شود.

این مجموعه شعر با مقدمه‌ای به قلم علیرضا قزوه - که از شاعران توانمند روزگار ماست- چاپ و منتشر شده است. در بخشی از این مقدمه که درباره سلوک ادبی رضا اسماعیلی نوشته شده است، می‌خوانیم:
««زنده بادا عشق» دفتر غزل‌های شاعری است باتجربه و کارآزموده که ازقضا خود بسیار بار، آثار شعر و نثر و پژوهش ادبی دیگران را به نقد کشیده است و بیش از چهل سال تجربه و کار ادبی را با صدای باطن و جان خویش توأم کرده است و خود در مقام قضاوت گاه حکم می‌کند و ادب و شعرش نیز از حکمت بهره‌ای دارد. آنچه شعرها، نقدها و نوشته‌های این ادیب و شاعر جان‌آگاه را خواندنی‌تر می‌کند، صفای ذاتی و صمیمیت محض اوست، و این از صفات آب است و چشمه، و امینم که شهادت بدهم که در بساط این شاعر هم آیینه پیدا می‌شود و هم چشمه و هم در اندرونی دلش، کوزه‌هایی دارد از جنس عسل و انگبین و آب زلال...»‌

رضا اسماعیلی در ۲۴ مرداد ماه ۱۳۳۹ در خانواده‏‌ای مذهبی در محله هفت‌چنار تهران متولد شد. وی دبیر و داور بسیاری از جشنواره‌‌های ملی و دانشجویی کشور بوده، جشنواره‏‌هایی که به تربیت و پالایش شعر جوان اختصاص داشته است، از جمله: مؤسس و دبیر سه دوره جایزه ادبی دکتر طاهره صفارزاده، دبیر سومین و یازدهمین جشنواره کتاب سال «قلم زرین» انجمن قلم ایران، رئیس شورای سیاستگذاری شعر سازمان بسیج هنرمندان، دبیر علمی «کنگره شعر شهدای جهاد علمی»، عضو شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی، داور جشنواره بین‌المللی شعر فجر، دبیر بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، برگزیده اول بخش «تألیف» سومین جشنواره بین‏‌المللی رضوی و ... . 

«رفتارشناسی ادبی و شعر مفهومی»، «این مریم همیشه»، «گزیده ادبیات معاصر»، «مثنوی سرداران: نی‌نامه»، «شناخت نامه طاهره صفارزاده»، «تذکره سه مجلدی خلوت انس»، مجموعه چهار مجلدی «این بانگ آزادی» استاد حمید سبزواری، «ملکوت کلمات» و «عاشقانه‌های شرقی» تنها بخشی از عناوین آثار وی است.

غزل ذیل نمونه‌‌ای از اشعار مجموعه شعر «زنده بادا عشق» است:
«مـــرا به روشنـــــــی آفتاب دعـوت کـــــــن
به رود و چشمه و دریا، به آب دعوت کـن

مرا به لهجه ی باران صدا بزن، ای خوب 
به بــــاغ خیس نگاه سحاب، دعــــــوت کن 

به سمت عصمت یک گل، مرا ببر یک شب
مـــــــرا به چیدن بـــــوی گلاب، دعوت کن

مرا بـــــه آینــــــه ی آسمان بزن پیــــــــوند
بــــــه روشنای نگاه شهاب، دعوت کـــــن

کجاست حـــافظ و شعر فرشتــــه سیمایش؟
مــــرا به عصمت یک شعر ناب، دعوت کن

دلــــــم گرفتـــــــه از این ظلمت عدالت سوز
مــــــــرا به روشنی آفتاب، دعـوت کـــــــن»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها