سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
ایجاد ایستگاه‌های کتاب در روستاهای فاقد کتابخانه استان فارس

به منظور دسترسی روستاهای فاقد کتابخانه در فارس به کتاب و منابع اطلاعاتی، اجرای طرح ایجاد ایستگاه‌های کتاب در این روستاها آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مهدی ظهرابی معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این باره گفت: طرح ایستگاه کتاب از جمله برنامه‎های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در هفته کتاب بود که فاز نخست آن با ۳۶ روستا در فارس آغاز شده است.

ظهرابی با بیان اینکه ایستگاه کتاب به برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی و بهره مندی مردم روستاها از نعمت کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند، گفت: تعداد بسیاری از روستاهای مردم در استان فارس کتابخانه ندارند که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود.
 
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس تأکید کرد: در روستاهایی که اقبال مردم به کتاب بیشتر است و دارای جمعیت بالایی هم هستند و تاکنون کتابخانه ساخته نشده است، طرح ایستگاه کتاب می‌تواند جایگزینی کوچک در نبود کتابخانه باشد.
 
ظهرابی با اشاره به بهره‌مندی حداقل یک روستا از تمامی شهرستان‌های فارس از این طرح گفت: در این طرح از هر شهرستان یک روستا که واجد شرایط برای ایستگاه کتاب باشد، درنظر گرفته شد. ایستگاه‌های کتاب و منابع به شهرستان‌ها ارسال شده و به‌زودی در ساختمان دهیاری‌ها نصب خواهد شد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح «ایستگاه کتاب» گامی هر چند کوچک در جهت بهره‌مندی مردم روستاها از آگاهی، دانایی و کتاب و کتابخوانی برداشته شود.
 
ظهرابی با اشاره به موضوعات منابع این طرح گفت: منابعی که در ایستگاه کتاب قرار داده می‌شود از منابع کم‌حجم، پرمحتوا و پرمخاطب انتخاب شده است و موضوعات ادبیات، تاریخ، مذهب، علوم، روان‌شناسی و... را شامل می‌شود. کتاب‌های ارسالی برای ایستگاه‌های مطالعه به صورت مداوم به روزرسانی خواهد شد.
 
معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به تأکید نهاد بر ضرورت ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی اضافه کرد: توسعه کتابخانه‌های روستایی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است؛ اما امکان ساخت کتابخانه در تمامی روستاها وجود ندارد. بر این اساس طرح‌های همچون پیشخوان کتاب، کتابخانه سیار، کتابخانه‌های مشارکتی و ایستگاه کتاب در دست اجراست و بسیاری از کمبودها در این حوزه را برطرف خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها