پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
پژوهشگران باید متناسب با نیازهای روز گام بردارند

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه پژوهشگران و اهل علم باید آگاه به زمان باشند، تصریح کرد: پژوهشگران باید متناسب با نیازهای روز گام بردارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، به مناسبت هفته پژوهش طی مراسمی با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری؛ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از پژوهشگران مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت (ع) تقدیر و از پوستر کتاب «تکفیر در شیعه تهمت یا حقیقت؟» این موسسه رونمایی شد.
 
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و یاد و خاطره شهید فخری‌زاده، گفت: امیدواریم خداوند متعال عنایت کند و شاهد چنین دانشمندانی در عرصه‌های مختلف علمی باشیم تا پیشرفت‌های علمی کشور را به رخ دشمنان بکشیم.
 
وی با بیان اینکه پژوهشگران و اهل علم باید آگاه به زمان باشند، افزود: پژوهشگران باید متناسب با نیازهای روز گام بردارند. پژوهش فعالیتی دقیق، منظم، منطقی و هدفمند برای کشف حقایق تعریف می‌شود، از این‌رو اگر کار پژوهشی صورت می‌گیرد باید این مؤلفه‌ها را دارا باشد.
 
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه پژوهش را در راستای نیازهای روز برشمرد و بیان کرد: اگر در پژوهش‌ها معیارهای مذکور را رعایت نکنیم، تنها مقاله یا کتابی بر سایر کتاب‌ها اضافه کرده‌ایم و تأثیرگذار نخواهیم بود. وقتی به دستاورد کشورهای توسعه‌یافته توجه می‌کنیم، درمی‌یابیم کار خود را با پژوهش آغاز کرده و از این رهگذر به نقاط بالا رسیده‌اند. اگرچه آن‌ها از علوم سوء‌استفاده می‌کنند و از رشد علمی خود در جهت مقابله با انسانیت بهره می‌برند، اما ما باید بدانیم برای رسیدن به رشد و پیشرفت باید از پژوهش شروع کرد.
 
وی تأکید کرد: پژوهش صحیح جلوی موازی‌کاری‌ها را می‌گیرد؛ مشکلی که گاهی در جامعه به‌چشم می‌خورد، این است که پژوهش‌ها جامعیت لازم را ندارند، از این‌رو سبب موازی‌کاری می‌شود.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، خطاب به پژوهشگران حوزوی گفت: حرکت شما در امتداد مسیر علامه امینی‌ها و علامه میرمحمد حسین‌ها است. این بزرگواران تراث شیعه را با سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری به ما منتقل کرده‌اند و ما باید قدردان این آموزه‌ها باشیم. امروز امکانات نرم‌افزاری بسیاری در اختیار پژوهشگران قرار دارد که بسیار مغتنم است.
 
در ادامه این مراسم، پوستر کتاب «تکفیر در شیعه تهمت یا حقیقت؟» رونمایی شد. این کتاب تولید مشترک موسسه دارالإعلام لمدرسة‌ اهل‌البیت (ع) و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)‌ است که در آستانه چاپ قرار دارد و به‌زودی روانه بازار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها