دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
حضور دو نویسنده مشهدی در میان نامزدهای نهایی جایزه جلال‌ آل‌احمد

دو نویسنده و پژوهشگر مشهدی در میان نامزدهای نهایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، با اعلام نامزدهای نهایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری»، توجه اهالی کتاب در مشهد به دو نویسنده همشهری خود در این فهرست که آثارشان به مرحله نهایی راه یافته است، معطوف شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، داوران بخش نقد ادبی، اسامی پنج نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کردند که دکتر سیدمهدی زرقانی، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با کتاب «تاریخ بدن در ادبیات» که پژوهشی نو و بدیع درباره تلقی‌های مختلف درباره بدن در آثار شاعران، عارفان و هنرمندان است، در بخش نقد ادبی به مرحله نهایی راه یافته است.

این کتاب در بخش مربوطه با 4 کتاب «اسطوره‌کاوی عشق در فرهنگ ایرانی» به قلم بهمن نامور مطلق از انتشارات سخن‌، «حماسه مسیب‌نامه (پیش‌درآمد ابومسلم‌نامه، روایت بزرگ آسیای میانه)» با تصحیح و تحقیق از میلاد جعفرپور از انتشارات دکتر محمود افشار با همکاری انتشارات سخن، «روایت‌شناسی درام (نگاهی روایت‌شناسانه به ادبیات نمایشی ایران)» به قلم پرستو محبی از نشر جام زرین و فلسفه داستانِ داستان» به قلم احمد شاکری از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به رقابت می‌پردازد.


این آثار با داوری حمیدرضا شعیری، محمدرضا سنگری و کامران پارسی‌نژاد به مرحله نهایی سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کردند.
 
همچنین در بخش مستندنگاری باتوجه به اعلام دبیرخانه جشنواره، «علی شمسا» نویسنده و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با کتاب «مظلوم میهن محبوبم» که روایت سفرهای او به انگلستان، لهستان، قبرس و ... از انتشارات شفاف، به همراه شش اثر دیگر شامل «از ری تا شام (روایت ناتمامِ شهید احمد غلامی)» به قلم علی مژدهی از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، «از شریف تا لس آنجلس» نوشته پرویز سعادتی از انتشارات سوره مهر، «ده - هشتاد (روایتی از سیل خوزستان ۹۸)» به قلم میثم امیری از شرکت سهامی کتاب‌های جیبی، «فرکانس ۱۱۶۰ (اینجا آبادان صدای مقاومت و ایستادگی)» به قلم فضل‌الله صابری از انتشارات سوره مهر، «قدر مطلق یک توطئه (کودتای نقاب به روایت اسناد)» به کوشش شاداب عسگری و اسماعیل قمریان معمره از مرکز اسناد انقلاب اسلامی و «گوهر صبر (خاطرات گوهرالشریعه دستغیب)» به قلم طیبه پازوکی از انتشارات سوره مهر در مرحله نهایی به رقابت خواهند پرداخت.


این آثار هم با داوری گلعلی بابایی، مصطفی رحیمی و سعید علامیان به مرحله نهایی سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کرده‌اند.

مشهدی‌ها در بخش رمان سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد هم به شکل دیگری حضور دارند و سعید تشکری نویسنده و رمان‌نویس قدیمی مشهدی در کنار جواد افهمی و علی چنگیزی به عنوان داور این بخش حضور دارند.

براساس اعلام دبیرخانه جایزه جلال آل‌احمد سه رمان «اوراد نیمروز» به قلم منصور علیمرادی از نشر نیماژ، «با اعمال شاقه» نوشته محمد حنیف از نشر نیستان و «خیال باز» اثر احمد حسن‌زاده از نشر نون به مرحله نهایی این بخش راه یافته‌اند.
 

 
جایزه ادبی جلال آل‌حمد، به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده‌ و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره خود را در سالروز تولد آل‌ احمد آغاز کرده است. این جایزه از آن سال بدون وقفه ادامه داشته است و هر سال هم‌زمان با سالروز تولد جلال آل احمد، با انتخاب کتاب‌های برگزیده به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها