شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کودکان کار در مسابقه «کتابخوان جوان» شیراز برگزیده شدند

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز از برگزاری مسابقه «کتابخوان جوان» برای کودکان کار در شهرک سعدی این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، یوسف آفرینی امروز شنبه در جمع خبرنگاران در این باره، گفت: در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش کودکان و نوجوانان و آگاه‌سازی این افراد از مخاطرات اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، با همکاری و همراهی دفتر تسهیل‌گری شهرک سعدی در قالب مسابقه «کتابخوان جوان» برگزار شد.
 
وی، گفت: برگزاری این رویداد برای کودکان در معرض آسیب این امکان را فراهم آورد تا پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش ببینند و آموخته‌های خود را با هم‌سالان خود به اشتراک بگذارند.
 
وی در خصوص شرایط حساس کودکان در مناطق پرآسیب گفت: این کودکان (کودکان کار و خیابان) در شرایط بسیار حساسی هم به لحاظ سنی و هم به لحاظ نوع و سبک زندگی در محلات پر آسیب و کمتر برخوردار قرار دارند.
 
آفرینی افزود: باید با روش‌های گوناگون این کودکان را به تحصیل و کتابخوانی مشتاق کنیم و از این راه می‌توانیم تغییر در سبک زندگی را برای آنها ممکن سازیم، كتاب خوانی برای بچه‌ها، تمرینی برای كسب مهارت‌های اجتماعی، تعامل و گفت‌وگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه‌ای برای خوب گوش دادن به شمار می‌رود؛ هم‌چنین کتاب‌خوانی، داشته‌های واژگانی كودكان را افزایش می‌دهد و آنان را برای خواندن و نوشتن بهتر آماده می‌کند، از سوی دیگر کتاب خواندن موجب پرورش تخیل و ابتكار عمل در ذهن این كودكان می‌شود. خواندن کتاب برای کودکان در پرورش خلاقیت و میزان کنجکاوی، یادگیری مهارت حل مسئله و افزایش سطح تمرکز، بسیار موثر است. مهارت حل مساله، تقویت خلاقیت و ارتقاء سطح تمرکز برای کودکان کار و خیابان بسیار ضروری است و از همین راه می‌توان زندگی را برای آنها تغییر داد. گاهی شاهد میزان بالایی استرس و اضطراب در این کودکان هستیم، کتاب خواندن می‌تواند موجب کاهش سطح استرس و اضطراب در این کودکان و همه افراد شود.
 
وی با تاکید نقش کتابخوانی، بیان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد برای کم کردن میزان تنش و حفظ آرامش و هنگام مواجهه با مشکلات، خواندن کتاب بیش از شنیدن موسیقی، قدم‌زدن و نوشیدن چای مؤثر است.
 
آفرینی گفت: باید آموزش و برگزاری رخدادهای تشویقی (مسابقه، رقابت و دریافت جایزه) به روش‌های جذاب و نوآورانه به همراه آگاهی بخشی و آموزش برای این کودکان فراهم شود.
 
در انتهای این برنامه، از کودکان برگزیده با هدایایی نظیر پوشاک، بسته‌های لوازم‌التحریر، کیف مدرسه به همراه یک لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها