سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
تاریخ شفاهی دانشگاه شیراز کتاب می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز از اجرای طرح تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، «مجتبی زبرجد» با بیان اینکه تاریخ شفاهی، روش شایان توجهی در ثبت تاریخ معاصر کشور است و اطلاعاتی که از لابه‌لای اذهان مردمان جامعه به‌دست می‌آید، بسیاری از زوایای ناپیدای این سرزمین را روشن می‌کند، گفت: دانشگاه شیراز، با قدمت ۷۰‌ ساله‌اش، بخش مهمی از تاریخ شهر شیراز و به‌دنبال آن کشور عزیز ایران را دربردارد و به‌عنوان یکی از نهادهای فعال و تأثیرگذار در کشور، گنجینه‌ای تاریخی به‌شمار می‌رود؛ از همین‌رو برنامه‌ریزی برای تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه، امری ضروری است.
 
معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه پیشنهاد اولیه‌ و گام اول این پروژه در سال‌های ۸۹ تا ۹۱، در زمان تصدی دکتر سعادت، معاون پژوهشی وقت دانشگاه انجام شده است، توضیح داد: این طرح در گام اول، به‌سرپرستی دکتر محمدعلی رنجبر، دانشیار بخش تاریخ دانشگاه شیراز، در قالب مصاحبه با استادان پیشکسوت دانشگاه آغاز شده و در آن زمان ۱۵۰ مصاحبه تهیه شده است. همچنین در این مرحله، تاریخچه‌ دانشگاه شیراز، به‌قلم دکتر رنجبر، در قالب کتابی دوجلدی نگاشته شده، اما متأسفانه به‌دلایل متعدد، این پروژه در سال‌های گذشته مغفول مانده و متوقف شده است.
 
به گفته زبرجد، از شهریورماه سال جاری، به‌دستور مستقیم رئیس دانشگاه، اقدامات لازم برای پی گرفتن این طرح و تکمیل آن آغاز شده و در همین راستا، کمیته‌ سیاست‌گذاری تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه شیراز تشکیل شده است. درحال حاضر نیز، این پروژه به‌همت گروهی، به‌سرپرستی دکتر رنجبر در جریان است.
 
وی، ادامه داد: این پروژه در سال جاری از دانشکده‌های دامپزشکی و علوم (در سه بخش شیمی، فیزیک، و ریاضی و آمار)، پی گرفته شده و تاکنون در قالب ضبط گفت‌وگوهای حضوری با استادان پیشکسوت و بازنشسته‌ دانشگاه، به‌مقدار قابل توجهی پیش رفته است.
 
معاون پژوهشی دانشگاه، به دیگر برنامه‌های این کمیته در مراحل پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: کمیته‌ سیاست‌گذاری پروژه‌ی تاریخ‌شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه در نظر دارد، پس از تهیه‌ مصاحبه‌‌‌ها و جمع‌آوری تاریخ‌ شفاهی دانشگاه، برای تنظیم و تدوین آن به‌صورت مکتوب اقدام کند.
 
وی تصریح کرد: در گام‌های بعد این پروژه نیز، برای تهیه و تدوین چهار موضوع دیگر زیرعناوین: ۱.«تاریخچه‌ دانشگاه شیراز در انقلاب»، ۲.«تاریخچه‌ دانشگاه شیراز در دفاع مقدس»، ۳.«تاریخچه‌ فعالیت بانوان در دانشگاه شیراز» و ۴.«تاریخچه‌ ارتباطات دانشگاه شیراز با صنعت» نیز، کمیته‌ تاریخ شفاهی دانشگاه برنامه‌ دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها